2016-11-29, 09:32
Medlem
fonders avatar
Om en tjej trampar på crosstrainer 1 timme om dagen och tränar biceps 7,5 kg/ 200 biceps med fria vikter uppdelade på 50 rep och 4 set.

Kan hon äta gula linser som i bilden nedan och kunna dels fortsätta med byggandet av bicepsen och hålla vikten? https://www.google.se/imgres?imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Lens_culirnaris.jpg/250px-Lens_culirnaris.jpg&imgrefurl=https://sv.wikipedia.org/wiki/Lins_(v%25C3%25A4xt)&h=309&w=250&tbnid=24Zyx0DtAUr p5M:&vet=1&tbnh=160&tbnw=129&docid=qcEJn606zfnBnM& itg=1&usg=__9N3Oz4zmQtbR9M6QiexdCVkF0sY=&sa=X&sqi= 2&ved=0ahUKEwiHj9b4xc3QAhWDE5oKHQL0BJsQ_B0IbTAK
Citera
2016-11-29, 09:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Om en tjej trampar på crosstrainer 1 timme om dagen och tränar biceps 7,5 kg/ 200 biceps med fria vikter uppdelade på 50 rep och 4 set.

Kan hon äta gula linser som i bilden nedan och kunna dels fortsätta med byggandet av bicepsen och hålla vikten? https://www.google.se/imgres?imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Lens_culirnaris.jpg/250px-Lens_culirnaris.jpg&imgrefurl=https://sv.wikipedia.org/wiki/Lins_(v%25C3%25A4xt)&h=309&w=250&tbnid=24Zyx0DtAUr p5M:&vet=1&tbnh=160&tbnw=129&docid=qcEJn606zfnBnM& itg=1&usg=__9N3Oz4zmQtbR9M6QiexdCVkF0sY=&sa=X&sqi= 2&ved=0ahUKEwiHj9b4xc3QAhWDE5oKHQL0BJsQ_B0IbTAK

Det här är väldigt förvirrat.

Vad vill du uppnå? Viktbalans beror ENBART på antalet kalorier du sätter i dig och förbrukar, oavsett om de kommer från chips eller selleri.

Om du vill "bygga biceps" bör du äta förhållandevis mycket protein. Du ska väl inte enbart äta linser antar jag. Vidare gör du alldeles för många reps för att bygga massa.
Citera
2016-11-29, 10:09
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Vad vill du uppnå? Viktbalans beror ENBART på antalet kalorier du sätter i dig och förbrukar, oavsett om de kommer från chips eller selleri.

Om du vill "bygga biceps" bör du äta förhållandevis mycket protein. Du ska väl inte enbart äta linser antar jag. Vidare gör du alldeles för många reps för att bygga massa.

Nu kör jag på keto och äter minimalt med kolhydrater, det mesta av min mat är protein.

Är det många reps? Kan du förklara det jag missat om det jag missat om massa? Resultat ser jag i alla fall, började med samma antal reps och set som jag nämnde ovan och nu ca 6 månader efter har jag fått en hård boll på armen, riktigt snygg.
Citera
2016-11-29, 10:19
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:

Du vet inte vad du pratar om.

Att bygga muskler handlar om vilken stress muskeln utsätts för, inte hur många reps och vilken vikt man använder. 30% av 1rm fungerar för att bygga massa. Man behöver inte heller äta "mycket protein" eftersom styrketräning i sig är anabolt och det är inte säkert att maten man äter kommer användas för MPS. Det som är viktigare efter träning är att äta många kalorier och under dygnet få i sig tillräckligt med protein.
Citera
2016-11-29, 10:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Viktbalans beror ENBART på antalet kalorier du sätter i dig och förbrukar
Viktbalans beror enbart på massan av det du sätter i dig och förbrukar.
Citera
2016-11-29, 11:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Att bygga muskler handlar om vilken stress muskeln utsätts för, inte hur många reps och vilken vikt man använder.

Du menar att det är helt oviktigt om du gör 8 eller 50 reps per set gällande massatillväxt?

Det är klart att en total nybörjare kan bygga lite massa med 50*4, men om man vill bygga massa är det bättre att satsa på ett upplägg som inte är på gränsen till värdelöst för det målet.

Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Man behöver inte heller äta "mycket protein" eftersom styrketräning i sig är anabolt och det är inte säkert att maten man äter kommer användas för MPS. Det som är viktigare efter träning är att äta många kalorier och under dygnet få i sig tillräckligt med protein.

I första andetaget säger du att man inte ska äta mycket protein (notera dock att jag skrev "förhållandevis"), och i andra andetaget säger du att man ska få i sig tillräckligt med protein. Jag ser inte riktigt vad du invänder mot.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Viktbalans beror enbart på massan av det du sätter i dig och förbrukar.

Är det något slags analt ordmärkeri? Kaloribalans då, om du tycker att det förtydligar svaret till TS.
Citera
2016-11-29, 12:28
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Du menar att det är helt oviktigt om du gör 8 eller 50 reps per set gällande massatillväxt?

Det är klart att en total nybörjare kan bygga lite massa med 50*4, men om man vill bygga massa är det bättre att satsa på ett upplägg som inte är på gränsen till värdelöst för det målet.

I första andetaget säger du att man inte ska äta mycket protein (notera dock att jag skrev "förhållandevis"), och i andra andetaget säger du att man ska få i sig tillräckligt med protein. Jag ser inte riktigt vad du invänder mot.

Muskeln vet inte om man gör 8 eller 50 reps, så nej, om man anpassar set/vikt/reps till respektive så spelar det ingen större roll om man gör 8 eller 50 reps. Du tror ju, så klart, att 8-12 reps är det som "bygger massa"

Vad är det som är värdelöst med att göra 50 reps, du som vet? Om muskeln utsätts för samma belastning av 8 eller 50 reps, vad är skillnaden?

Du skrev att om man vill bygga biceps så behöver man äta mycket protein, jag skrev att det viktiga är energiintaget och tillräckligt med protein under dygnet.
Citera
2016-11-29, 12:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Mycket snack här.

Det finns olika typer av muskelfibrer och det är därför man brukar träna både många reps gånger låg vikt och få reps med hög vikt. Vissa typer av muskler brukar inte reagera på vikt utan enbart på reps (typexempel är underarmar, mycket bättre att köra låg vikt med många reps).

Dock läste jag nyligen resultatet från en studie som hade kommit fram till att det inte fanns någon skillnad mellan set och reps-setup d.v.s 3x10 var exakt samma sak som 2x15 eller 1x30 vilket var en aning överraskande för mig då det borde göra en viss skillnad i explosivitet kontra uthållighet (d.v.s muskelns energiförmåga).
Citera
2016-11-29, 13:20
Medlem
General.Maximus.s avatar
Ja det kan du.
Citera
2016-11-29, 14:11
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mycket snack här.

Det finns olika typer av muskelfibrer och det är därför man brukar träna både många reps gånger låg vikt och få reps med hög vikt. Vissa typer av muskler brukar inte reagera på vikt utan enbart på reps (typexempel är underarmar, mycket bättre att köra låg vikt med många reps).

Dock läste jag nyligen resultatet från en studie som hade kommit fram till att det inte fanns någon skillnad mellan set och reps-setup d.v.s 3x10 var exakt samma sak som 2x15 eller 1x30 vilket var en aning överraskande för mig då det borde göra en viss skillnad i explosivitet kontra uthållighet (d.v.s muskelns energiförmåga).

Vad tycker du om det jag kört? 7,5 kg fria vikter, 7,5 kg per arm, 200 gånger uppdelade på 50 reps o 4 set. Det har jag kört på i ca 6 månader och jag ser faktiskt resultat, jag är inte exakt där jag vill än men ändå mycket nöjd med den lilla hårda bollen jag fått där. Observera att mitt mål inte är att få stora manliga muskler, det är snygga kvinnliga armar med lite hårdhet som är mitt mål.
Citera
2016-11-29, 14:12
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja det kan du.

Utveckla lite? Det är ju 20 g kolhydrater/100 g o endast 9 g protein/100 g.
Citera
2016-11-29, 14:45
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mycket snack här.

Och du vet vad du pratar om?

Som jag redan har skrivit så är det ingen större skillnad i om man kör 10 eller 20 reps. Däremot gäller det för massa. För styrka så får man större ökningar av tunga vikter så du har tolkat den där studien helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Utveckla lite? Det är ju 20 g kolhydrater/100 g o endast 9 g protein/100 g.

Jaha? Det är dessutom inte 9 gram biotillgängligt protein utan ca 70-80% av 9 gram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in