2016-11-27, 14:27
Medlem
U-boats avatar
Jag tänkte starta upp ett Youtubekonto och har just läst igenom användarvillkoren samt Googles sekretesspolicy och detta väcker vissa funderingar. Eftersom avsikten med Youtubekontot är att i första hand posta filmklipp under kategorin privata eller olistade filmer så undrar jag hur pass säker och privat dessa kategorier är från insyn av personal på Youtube. Kan det vara så att personal/administration kan och har rätt att se mina filmer trots att filmerna är privata ?
Citera
2016-11-27, 15:04
Medlem
Har svårt att se hur detta är en juridisk fråga.

Men till saken. Youtube är gratis. Därmed får du helt enkelt räkna med att de gör lite som de vill. Att räkna med att personalen där inte skulle kunna titta på dina videos är oerhört naivt att tro. Huruvida de gör det vet jag inte.
Citera
2016-11-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Har svårt att se hur detta är en juridisk fråga.

Men till saken. Youtube är gratis. Därmed får du helt enkelt räkna med att de gör lite som de vill. Att räkna med att personalen där inte skulle kunna titta på dina videos är oerhört naivt att tro. Huruvida de gör det vet jag inte.
Dom tittar igenom alla videos så det inte är något fuffens. Det syns dock inte på "x visningar", men dom gör det
Citera
2016-11-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteelektrikeriaf
Dom tittar igenom alla videos så det inte är något fuffens. Det syns dock inte på "x visningar", men dom gör det

Tror inte de sitter och tittar igenom alla filmer efter fuffens. Tror snarare det är baserat på automatik samt anmälningar.

Säg att någon laddar upp massa barnporrfilmer till en privat kanal. Vad händer?
Citera
2016-11-27, 17:48
Medlem
U-boats avatar
Att frågeställningen är juridisk är det ingen tvekan om.

Som ni säkert känner till så är ett Googlekonto dikt an kopplat till ett Youtubkonto, har man inget Googlekont så kan man icke var registrerad användare av Youtube. Under rubriken:Användarvillkor 1:2 för tjänsten och riktlinjer för för mötesplatsen så leds man vidare in till Googles sekretesspolicy. I Gogooles sekretesspolicy kan man läsa om information som Google delar mot tex myndigheter

Av juridiska skäl om så omständigheter råder säger sig Google/Youtubes rätt att dela personuppgifter med företag, organisationer eller personer utanför Google om de har goda skäl att tro att åtkomst, användning, bevarande eller avslöjande av sådana uppgifter i rimlig mån är nödvändig för att

:följa tillämpliga lagar, regelverk, juridiska processer eller tvingande begäranden från myndigheter

Eftersom jag kan läsa blandade svar från er om min fråga är jag intresserad av att låta den stå på ett tag till för att se om ytterligare svar kan tilläggas.

Är privata filmer skyddade från insyn från Youtube/Google eller icke ?
Citera
2016-11-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Att frågeställningen är juridisk är det ingen tvekan om.

Som ni säkert känner till så är ett Googlekonto dikt an kopplat till ett Youtubkonto, har man inget Googlekont så kan man icke var registrerad användare av Youtube. Under rubriken:Användarvillkor 1:2 för tjänsten och riktlinjer för för mötesplatsen så leds man vidare in till Googles sekretesspolicy. I Gogooles sekretesspolicy kan man läsa om information som Google delar mot tex myndigheter

Av juridiska skäl om så omständigheter råder säger sig Google/Youtubes rätt att dela personuppgifter med företag, organisationer eller personer utanför Google om de har goda skäl att tro att åtkomst, användning, bevarande eller avslöjande av sådana uppgifter i rimlig mån är nödvändig för att

:följa tillämpliga lagar, regelverk, juridiska processer eller tvingande begäranden från myndigheter

Eftersom jag kan läsa blandade svar från er om min fråga är jag intresserad av att låta den stå på ett tag till för att se om ytterligare svar kan tilläggas.

Är privata filmer skyddade från insyn från Youtube/Google eller icke ?

Jag skulle påstå att de inte är det. Jag tvivlar dock på att de har personal/tid nog att sitta att koll igenom alla privata eller olistade klipp.

"As a YouTube account holder you may submit Content to the Service, including videos and user comments. You understand that YouTube does not guarantee any confidentiality with respect to any Content you submit."

De garanterar alltså inte någon som helst konfidentialitet för något som du lägger upp på YouTube.
Citera
2016-11-28, 01:18
Medlem
Det hela faller på sin egen orimlighet om du frågar mig. Youtube har ett antal regler som måste följas när du laddar upp videor. Privata videor är inte undantagna. Vad skulle vara meningen med att ha regler om Youtube själva inte har rätt att se vad du laddar upp? Risken att de skulle undersöka just din video är nog ytterst liten, så länge du inte delar det med någon annan. Ganska värdelöst att granska videor med 0 views.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in