2016-11-27, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Det är jobbigt att känna sig träffad va?
Träffad av vad? Jag förstår inte vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Hur orkar du skriva till ett apotek och gnälla över att deras personal använder slöja? Hur påverkar det dig? Ditt liv verkar vara ett mörker, och jag lider genuint med dig. Min rekommendation till dig är att sluta läsa nyheter eller använda internet över huvud taget. Köp en hund och skaffa dig ett boende i skogen där du slipper vara en del av civilisationen. Och funkar inte det så kan du alltid trösta dig med att livet är kort och ditt lidande snart är över oavsett.

Som sagt, samma slags "argument" kan användas gällande ditt inlägg som ju är ett enda utdraget gnällande. Så, ditt råd om att försvinna gäller också dig själv.

Fundera över det ett slag och återkom om du fortfarande finner det oklart eller förvirrande.
Citera
2016-11-27, 12:12
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Precis, och här i Sverige har vi religionsfrihet!

Religionsfrihet betyder att du får ha vilken religion du vill men det ska vara en privat angelägenhet. Denna gräns har peddodyrkarna passerat för länge sen.
Citera
2016-11-27, 12:14
Medlem
Citat:
Möjligtvis i teorin, i praktiken så gäller kristendomen i allt vi gör.
Citera
2016-11-27, 12:14
Avslutad
Citat:
Den religionsfriheten var aldrig tänkt att innefatta stora mängder främmande folkslag utan var avsett för ett land bestående av svenskar. Det är således ett exempel på hur något som fungerar i en viss omgivning, med vissa förutsättningar, upphör att fungera som det en gång var tänkt.
Citera
2016-11-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Religionsfrihet betyder att du får ha vilken religion du vill men det ska vara en privat angelägenhet. Denna gräns har peddodyrkarna passerat för länge sen.
Du har fel.
Citat:
Envar skall äga rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, andaktsövningar och iakttagande av religiösa sedvänjor.

Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter.
Var passerar de gränsen för religionsfrihet genom att ha på sig slöja menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Möjligtvis i teorin, i praktiken så gäller kristendomen i allt vi gör.
Nej, kristendomen gäller fan inte för allt jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Den religionsfriheten var aldrig tänkt att innefatta stora mängder främmande folkslag utan var avsett för ett land bestående av svenskar. Det är således ett exempel på hur något som fungerar i en viss omgivning, med vissa förutsättningar, upphör att fungera som det en gång var tänkt.
Religionsfriheten är en del av europakonventionen och har inget alls att göra med svenskar specifikt.

Den räknas som en del av de mänskliga rättigheterna.
Senast redigerad av Blalotus 2016-11-27 kl. 12:19.
Citera
2016-11-27, 12:16
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ah så du är en ateist och tycker religionsfrihet is the shit.
Varför måste du sätta en etikett på mig? Folk är mer komplexa än så. Jag är för frihet att göra precis vad som helst, så länge det inte skadar andra. Att slöjbärare sedan får vissa att störa sig på det räknas inte. Om vi skulle förbjuda något baserat på att vissa stör sig på det så skulle vi inte kunna tillåta något öht.

Hmm, fast iofs, vi har förbjudit människor att gå nakna på stan för att det stör andra. Det är faktiskt en intressant diskussion när jag tänker efter.
Citera
2016-11-27, 12:17
Medlem
Ja det är en skrämmande utveckling som vi ser i Sverige. Jag har inget emot muslimer per se, i den mån om att de får tro på vad de vill. Problemet är när de inte accepterar rådande seder/lagar och alltid envisas med att få massa extra privilegier, tyvärr finns det enormt många idioter i landet som inte sätter sig emot långärmat på tandläkare, folk som inte vill skaka hand osv utan tycker att detta är okej.

Citat:
Du har fel.

Problemet är ju att det spelar ingen roll vad de bryter emot, ifall det är lagar eller patientsäkerhet så görs det alltid undantag för våra "kära" muslimer.
Citera
2016-11-27, 12:19
Medlem
StigAllans avatar
Är det en muslim som demonstrerar sin tillhörighet till den skitsekten som ska betjäna mig avstår jag köpet.
Skadar inte mig mer än att jag får ta mig till nästa butik.
Men ännu har ingen av de butiker jag nyttjar infört naziklädseln eller kanske KKK klädseln för kvinnor.
Så jag hoppas jag slipper byta.
Citera
2016-11-27, 12:19
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Du har fel.

Vad är det som är svårt att förstå religiösa plagg och symboler hör inte hemma på en arbetsplats.
Citera
2016-11-27, 12:20
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Som sagt, samma slags "argument" kan användas gällande ditt inlägg som ju är ett enda utdraget gnällande. Så, ditt råd om att försvinna gäller också dig själv.

Fundera över det ett slag och återkom om du fortfarande finner det oklart eller förvirrande.
Du cirkelresonerar. Ditt eget inlägg är ju bara ett steg till. Du klagar över att jag klagar över att TS klagar. Antingen har både du och jag rätt, eller så har ingen rätt. Och eftersom jag antingen har rätt, eller du har fel, så har jag rätt. Fucking Platon är jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
vad spelar det för roll? huvudbonad som huvudbonad

Man kan säga att du lever upp till din avatar...

Ett halssmycke med en glad kanin.
Ett halssmycke med ett hakkors.
Ett halssmycke med hammaren och stjärnan.
Ett halssmycke med bokstäverna KKK.

Vad spelar det för roll? Halssmycke som halssmycke. Comprendo??!!

Du missar grovt att för många av oss har slöjan en stark och otäck "symbolik". Vi ska inte behöva utsättas för detta på anrättningar som vi inte kan välja bort att besöka.
Citera
Medlem
Citat:
Vad är det som är svårt att förstå religiösa plagg och symboler hör inte hemma på en arbetsplats.
Det där är din åsikt.
Den övertrumfar INTE de svenska lagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in