2016-11-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att alla måste lära sig att skydda sig mot elaka och besvärliga människor är den ultimata lösningen på mäns våld mot kvinnor

Men under tiden, innan människor får upp ögonen för detta stora problem så måste vi hjälpa de kvinnor och barn som lever i denna terror

Och Ygeman har börjat mkt bra! 👏😊

Dessa kvinnor måste få hjälp med att både avvisa och anmäla männen. Få information och insikten om hur nedbrytande och destruktivt detta är - en våldsspiral som aldrig kommer att ta slut

Om barn finns med i bilden då lever kvinnan under ständiga hot om att mannen kommer att vårdnadstvista om barnen
Och att tvingas överlämna sina barn ensamma till mannen är en smärtsam och outhärdlig tanke

Det finns gott om exempel på kvinnor som vågar ta sig ur destruktiva förhållanden - men som sedan straffas via gemensamma barn då socialtjänst och jurister anser att barnen ska vara hos pappan "därför att han slog ju bara kvinnan" 😂

Om Lotta hade lyckats bli gravid då borde samhället ha reagerat genom att omhänderta barnet direkt från BB.
Citera
2016-11-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att alla måste lära sig att skydda sig mot elaka och besvärliga människor är den ultimata lösningen på mäns våld mot kvinnor

Men under tiden, innan människor får upp ögonen för detta stora problem så måste vi hjälpa de kvinnor och barn som lever i denna terror

Och Ygeman har börjat mkt bra! 👏😊

Dessa kvinnor måste få hjälp med att både avvisa och anmäla männen. Få information och insikten om hur nedbrytande och destruktivt detta är - en våldsspiral som aldrig kommer att ta slut

Om barn finns med i bilden då lever kvinnan under ständiga hot om att mannen kommer att vårdnadstvista om barnen
Och att tvingas överlämna sina barn ensamma till mannen är en smärtsam och outhärdlig tanke

Det finns gott om exempel på kvinnor som vågar ta sig ur destruktiva förhållanden - men som sedan straffas via gemensamma barn då socialtjänst och jurister anser att barnen ska vara hos pappan "därför att han slog ju bara kvinnan" 😂

Håller med!
Citera
2016-11-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Det som diskuterades vid gårdagens möte med minister Ygeman är väl snarare hur man ska förbättra rutiner när det gäller att förebygga brott, det är jag övertygad om att bästa solglittret förstår alldeles utmärkt väl. Det var jag som lade till en reflektion om hur man hanterar barn som har det svårt. Det Ygeman, polisen och andra talade om igår var kriminalvårdens och polisens rutiner. Ordet "villkorlig" i samband med frigivning borde kanske ges större tyngd, till exempel. Polis och åklagare borde kanske arbeta mer ambitiöst när de får oroväckande signaler om att ett brottsligt och våldsamt beteende pågår. Polisen utreder ju ibland brott som kan misstänkas men som ingen anmält, till exempel narkotikabrott. Exakt vad Ygeman och kompani sade vet vi förstås inte.

Hur brott och brottslingar ska hanteras är sedan länge en fullt legitim och respektabel fråga och utreds ständigt av exempelvis kriminologer, jurister, andra rättsvetare, socionomer, sociologer, psykologer och säkert många fler. Här bör det kunna handla om hur redan existerade regler efterlevs. Att ta in någon i fängsligt förvar om han brutit mot villkor för just villkorlig frigivning är dyrare i en budget, men spar mycket elände och kostnad på andra håll.

Det händer att man skärper rutiner efter att särskilt grova brott begåtts. Efter polismorden i Malexander 1999 skärptes reglerna för permission. Efter mordet på Lotta kan det komma en skärpning av regler för villkorlig frigivning och för hur polis och åklagare ska agera om de får nys om att en redan tidigare tungt belastad kriminell börjat bete sig oroväckande våldsamt igen.

Enligt vittnesmål från en anställd inom kriminalvården anser Martin själv aldrig att hans kvinnomisshandel, som dokumenterats i flera polisutredningar och domar, är hans fel. Han anser att kvinnorna provocerat honom. Men vill någon egentligen, om vederbörande rannsakar sig själv, vara lik Martin i detta eller något annat avseende? Vill man verkligen hålla med Martin om hans världsbild, där det är kvinnornas fel att han slår och hotar?

Jag har inget emot att villkorlig frigivning tas bort helt och hållet. Man har angivit att den dels fungerar som en morot dels slussar den folk in I samhället I etapper. Men jag är alltså inte emot att fångar som inte sköter sig exemplarisk till punkt och pricka inte får några lättnader alls.

Sen hänvisar du till ett vittnesmål där vittnet intygar om att Martin alltid lägger skulden på sina gärningar på sina offer.

Fast så upplever jag inte att han gör I detta fall. Han erkänner att han är otroligt svartsjuk och inbillar sig saker och ting. Sen skyllde han på att han upplevde att Lotta körde dubbelspel – vilket ju delvis var sannt. Hon var inte ärlig gentemot varken Martin eller Per.

Om man tänker på att det nästan inte existerar fångar som säger att de inte är “oskyldiga” anser jag att Martin har kommit lång väg när han erkänner att åtminstone delar av de “kränkningar” han upplever beror på hans egen hjärna och dess inbillningar. Inte verkliga händelser.

Till slut måste jag dock säga att jag inte är helt 100% heller att ALLT Martin upplever är totalt fel och bara inbillning. Det KAN vara så att tjejen som fungerade som hans kontaktperson på Hall hade något fuffens med en annan intern. Och att hon fick sluta eller valde att sluta därför – inte därför att hon upplevde Martin som så jobbig.

Själv förstår jag inte “VARFÖR” man överhuvudtaget inte skulle ha enbart manliga kontaktpersoner till den här sortens individer. Särskilt när man nu VET att en viss typ av kvinnor faller för dem. Man skapar ju bara konflikter och svartsjukedramor även innanför murarna. Och olyckliga barn med dåliga odds i framtiden.

Det har hänt att plitar har fått barn med livstidsdömda på Hall så varför inte ta det säkra för det osäkra och låta enbart killar agera kontaktpersoner till dessa våldsmän som tycks attrahera tjejer som föredrar biceps inför cortex..

mördaren fick barn med sin psykolog:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12117987.ab
Anställda hade sex med fångar (SVT Västmanlandsnytt)
Vårdare blev gravid med intagen – sa upp sig själv (VLT)
Fånge flyttades när kriminalvårdare blev förälskad (Kristianstadsbladet)
Kärlek på kåken (SydSvenskan)
Lina föll för charmfången (SydSvenskan)
Kvinnliga vårdare i sexmöten med fångar på svensk anstalt (Nyheter24)
Fängelsepersonal hade sex med de intagna (VLT)
Nya sexuppgifter om Salberga förnekas (VLT)
Fängelset – ett sexnäste (Aftonbladet)
”När ljuv musik uppstår spelar regler ingen roll” (Aftonbladet)
Våldtäktsman hade sex med fångvårdaren (Aftonbladet)
Här hade vårdaren sex med rymmare (Expressen)
Vårdaren hade sex med fånge (Expressen)
De hade sex i fängelset (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SVT Nyheter)
Kvinnlig vårdare hade sex med intern (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SvD)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-fangvaktare-fick-barn-med-ligaboss/
Citera
2016-11-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Det som diskuterades vid gårdagens möte med minister Ygeman är väl snarare hur man ska förbättra rutiner när det gäller att förebygga brott, det är jag övertygad om att bästa solglittret förstår alldeles utmärkt väl. Det var jag som lade till en reflektion om hur man hanterar barn som har det svårt. Det Ygeman, polisen och andra talade om igår var kriminalvårdens och polisens rutiner. Ordet "villkorlig" i samband med frigivning borde kanske ges större tyngd, till exempel. Polis och åklagare borde kanske arbeta mer ambitiöst när de får oroväckande signaler om att ett brottsligt och våldsamt beteende pågår. Polisen utreder ju ibland brott som kan misstänkas men som ingen anmält, till exempel narkotikabrott. Exakt vad Ygeman och kompani sade vet vi förstås inte.

Hur brott och brottslingar ska hanteras är sedan länge en fullt legitim och respektabel fråga och utreds ständigt av exempelvis kriminologer, jurister, andra rättsvetare, socionomer, sociologer, psykologer och säkert många fler. Här bör det kunna handla om hur redan existerade regler efterlevs. Att ta in någon i fängsligt förvar om han brutit mot villkor för just villkorlig frigivning är dyrare i en budget, men spar mycket elände och kostnad på andra håll.

Det händer att man skärper rutiner efter att särskilt grova brott begåtts. Efter polismorden i Malexander 1999 skärptes reglerna för permission. Efter mordet på Lotta kan det komma en skärpning av regler för villkorlig frigivning och för hur polis och åklagare ska agera om de får nys om att en redan tidigare tungt belastad kriminell börjat bete sig oroväckande våldsamt igen.

Enligt vittnesmål från en anställd inom kriminalvården anser Martin själv aldrig att hans kvinnomisshandel, som dokumenterats i flera polisutredningar och domar, är hans fel. Han anser att kvinnorna provocerat honom. Men vill någon egentligen, om vederbörande rannsakar sig själv, vara lik Martin i detta eller något annat avseende? Vill man verkligen hålla med Martin om hans världsbild, där det är kvinnornas fel att han slår och hotar?
Ja, det är just det som är så svårt att förstå i fallet Lotta. Varför gjordes inte mer när anmälningar kom till polisen? Jag förstår inte varför man inte valde att sätta in alla resurser när det handlade om en ökänd våldsverkare som många inom rättsväsendet t.o.m. är rädda för. Jag förstår verkligen inte att man lämnade Lotta till sitt öde oavsett vilket handlande hon valde. Jag levde i den naiva verkligheten att det här kunde inte hända eftersom det var en välkänd våldsman som tidigare har dödat genom sitt våld samt misshandlat ett flertal kvinnor. Jag förstår verkligen inte och jag hoppas att Lottas fall gör att det blir lite ordning på torpet.
Citera
2016-11-26, 16:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, det är just det som är så svårt att förstå i fallet Lotta. Varför gjordes inte mer när anmälningar kom till polisen? Jag förstår inte varför man inte valde att sätta in alla resurser när det handlade om en ökänd våldsverkare som många inom rättsväsendet t.o.m. är rädda för. Jag förstår verkligen inte att man lämnade Lotta till sitt öde oavsett vilket handlande hon valde. Jag levde i den naiva verkligheten att det här kunde inte hända eftersom det var en välkänd våldsman som tidigare har dödat genom sitt våld samt misshandlat ett flertal kvinnor. Jag förstår verkligen inte och jag hoppas att Lottas fall gör att det blir lite ordning på torpet.

Sannolikt för att den det berörde inte ville erkänna att någon misshandel skett.

Att ngn syster som vederbörande just då är oense med eller att ett gammalt ex anmäler att den nye pojkvännen är dum - är nog inte så lätt att ta fasta på.

Den enda Martin uppgavs ha misshandlat var Lotta - och hon ville inte att det skulle utredas.

Hon ville inte anmäla, ville inte vittna, ville inte lämna ut journaler, ville inte lämna ut kontaktuppgifter till Martin - och ville inte avsluta med Martin.
Citera
2016-11-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sannolikt för att den det berörde inte ville erkänna att någon misshandel skett.

Att ngn syster som vederbörande just då är oense med eller att ett gammalt ex anmäler att den nye pojkvännen är dum - är nog inte så lätt att ta fasta på.

Den enda Martin uppgavs ha misshandlat var Lotta - och hon ville inte att det skulle utredas.

Hon ville inte anmäla, ville inte vittna, ville inte lämna ut journaler, ville inte lämna ut kontaktuppgifter till Martin - och ville inte avsluta med Martin.
Vänta en sekund eller två, om du har behov av det... Fallet Lotta är uppe på regeringsnivå så varför fortsätter du att tjafsa? För att du är smartare än övriga 99% av befolkningen?
Citera
2016-11-26, 16:21
Medlem
Solglittrets avatar
Jämför kvinnomisshandel med gängvåld eller våld mellan rivaliserade klubbar.

Där kan polisen skjutsa en svårt misshandlad till sjukhus. Han vill dock inte medverka i någon utredning eller vittna.

Polisen vet nästan säker vilka tidigare dömda brottslingar som nu denna gång misshandlat just den här personen - men det går inte att bevisa något - för ingen medverkar.

Och i detta fall fanns det dessutom bevisliga skador av misshandel.....

Det är jättesvårt att gå vidare utan bevis, vittnen eller målsägare - så är rättsystemet. Och så måste nog vara i ett civiliserat rättssäkert samhälle. Vi kan inte släppa alla lagar o regler för att just kvinnan Lotta betedde sig ogenomtänkt.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-26 kl. 16:32.
Citera
2016-11-26, 16:28
Medlem
Citat:
Jämför kvinnomisshandel med gängvåld eller våld mellan rivaliserade klubbar.

Där kan polisen skjutsa en svårt misshandlad till sjukhus. Han vill dock inte medverka i någon utredning eller vittna.

Polisen vet nästan säker vilka tidigare dömda brottslingar som nu denna gång misshandlat just den här personen - men det går inte att bevisa något - för ingen medverkar.

Och i detta fall fanns det dessutom bevusliga skador av misshandel.....

Det är jättesvårt att gå vidare utan bevis, vittnen eller målsägare - så är rättsystemet. Och så måste nog vara i ett civiliserat rättssäkert samhälle. Vi kan inte släppa alla lagar o regler för att just kvinnan Lotta betedde sig ogenomtänkt.
Det är som att jämföra äpplen och päron så just nu så bevisade du att du inte är smartare än övriga 99% av befolkningen. Fallet Lotta är allvarligt och det är inte för intet att det utreds.
Citera
2016-11-26, 16:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Vänta en sekund eller två, om du har behov av det... Fallet Lotta är uppe på regeringsnivå så varför fortsätter du att tjafsa? För att du är smartare än övriga 99% av befolkningen?

Fallet Lotta - precis som så många andra fall som fått väldigt stor publicitet - kommer att diskuteras av dem som också vill ha publicitet - våra valbara politiker.

Mycket enkelt!

Precis som systern Camillas särbos SD-agenda som nog gärna ser att mer hårdhandskar används i det "veka Sverige".

Om man bara ytligt kommit i kontakt med mediainformationen om fallet Litta/Martin kanske man också fortfarande tror på de lögnaktiga uppgifterna i början om "stalkande okänd våldsman" mm.

Faktum är att om vi inte ska låsa in Martinar för evigt - och än så länge har endast en enda livstidsdömd suttit livet ut o dött i fängelset - så kommer de alltid ut igen.

Och kommer återigen att träffa på en dum blåögd kärlek som kanske far illa. Därför att vi inte vill låtsas om att DET ÄR KVINNANS VAL att bli ihop med Martin. Och att dessa kvinnor måste inse hur dumt o farligt det är.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-26 kl. 16:49.
Citera
2016-11-26, 16:32
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ja, vi kanske ska lägga miljontals kronor på att olika myndigheter ska utreda om det går att förebygga att sådana som Martin uppstår - vilket sannolikt inte går.

Men det hade inte kostat ett nickel om kvinnor som Lotta hade varit smartare o gett sjutton i att bli ihop med dessa karlar.

Gärningsmannen hade knappast något fläckfritt förflutet, varför låter man en person som i ett psykotiskt tillstånd misshandlat en person till döds knalla runt på stan? Det är såklart bara en tidsfråga innan det inträffar igen.
Citera
2016-11-26, 16:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Gärningsmannen hade knappast något fläckfritt förflutet, varför låter man en person som i ett psykotiskt tillstånd misshandlat en person till döds knalla runt på stan? Det är såklart bara en tidsfråga innan det inträffar igen.

Ja detta håller jag helt med dig om. Varför lät man honom - utan kontroller, drogtest etc knalla omkring o fortsätta vräka i sig sju sorters anabola, kokain mm?

Till o med när han dagarna före dödsmisshandeln, under fem dagar sökte olika psyk.inrättningar tillsammans med Lotta, för att han började bli psykotisk o själv var rädd för vad han kunde göra - lät man honom gå därifrån.

Varför hade man intre bättre koll på denna vandrande krutdurk??

Det är gärningsmannen som är ovanlig i detta fall - för han var så förutsägbart livsfarlig. Inte Lotta för hon var ytterligare en av alla dessa "våldsmängriupies" till kvinnor som inte förstår. Dock tycker just jag att det är intressant att ta reda på varför vissa kvinnor beter sig så märkligt.

Lex Martin ja , inte Lex Lotta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-26 kl. 16:51.
Citera
2016-11-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inget emot att villkorlig frigivning tas bort helt och hållet. Man har angivit att den dels fungerar som en morot dels slussar den folk in I samhället I etapper. Men jag är alltså inte emot att fångar som inte sköter sig exemplarisk till punkt och pricka inte får några lättnader alls.

Sen hänvisar du till ett vittnesmål där vittnet intygar om att Martin alltid lägger skulden på sina gärningar på sina offer.

Fast så upplever jag inte att han gör I detta fall. Han erkänner att han är otroligt svartsjuk och inbillar sig saker och ting. Sen skyllde han på att han upplevde att Lotta körde dubbelspel – vilket ju delvis var sannt. Hon var inte ärlig gentemot varken Martin eller Per.

Om man tänker på att det nästan inte existerar fångar som säger att de inte är “oskyldiga” anser jag att Martin har kommit lång väg när han erkänner att åtminstone delar av de “kränkningar” han upplever beror på hans egen hjärna och dess inbillningar. Inte verkliga händelser.

Till slut måste jag dock säga att jag inte är helt 100% heller att ALLT Martin upplever är totalt fel och bara inbillning. Det KAN vara så att tjejen som fungerade som hans kontaktperson på Hall hade något fuffens med en annan intern. Och att hon fick sluta eller valde att sluta därför – inte därför att hon upplevde Martin som så jobbig.

Själv förstår jag inte “VARFÖR” man överhuvudtaget inte skulle ha enbart manliga kontaktpersoner till den här sortens individer. Särskilt när man nu VET att en viss typ av kvinnor faller för dem. Man skapar ju bara konflikter och svartsjukedramor även innanför murarna. Och olyckliga barn med dåliga odds i framtiden.

Det har hänt att plitar har fått barn med livstidsdömda på Hall så varför inte ta det säkra för det osäkra och låta enbart killar agera kontaktpersoner till dessa våldsmän som tycks attrahera tjejer som föredrar biceps inför cortex..

mördaren fick barn med sin psykolog:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12117987.ab
Anställda hade sex med fångar (SVT Västmanlandsnytt)
Vårdare blev gravid med intagen – sa upp sig själv (VLT)
Fånge flyttades när kriminalvårdare blev förälskad (Kristianstadsbladet)
Kärlek på kåken (SydSvenskan)
Lina föll för charmfången (SydSvenskan)
Kvinnliga vårdare i sexmöten med fångar på svensk anstalt (Nyheter24)
Fängelsepersonal hade sex med de intagna (VLT)
Nya sexuppgifter om Salberga förnekas (VLT)
Fängelset – ett sexnäste (Aftonbladet)
”När ljuv musik uppstår spelar regler ingen roll” (Aftonbladet)
Våldtäktsman hade sex med fångvårdaren (Aftonbladet)
Här hade vårdaren sex med rymmare (Expressen)
Vårdaren hade sex med fånge (Expressen)
De hade sex i fängelset (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SVT Nyheter)
Kvinnlig vårdare hade sex med intern (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SvD)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-fangvaktare-fick-barn-med-ligaboss/

Jag kan hålla med dig om att Martin erkände och förde fram förklaringar i förhören efter mordet på Lotta. När det gäller tidigare domar för kvinnomisshandel och så vidare (2013, 2014) har jag inte läst förundersökningsprotokoll men i domarna står det att han erkänt en del, men uppger att han har minnesluckor när det gäller det mesta. Även i förhören sommaren 2016 hade han svårt att minnas och i tingsrätten svek minnet honom ofta helt. "Jag minns inte, men du fortsätter att ställa frågor", svarade han åklagaren, som då lugnt svarade att det bara var för honom att svara att han inte mindes. Detta återgavs på ljudfiler från rättegången. Att han erkänner en del i förhör med polisen kanske inte är så konstigt, när han kan vara ganska säker på att han kommer överbevisas. Vad han sedan säger i andra sammanhang, mer off the record, kan vara en annan femma, och det är sådana kommentarer som kriminalvårdaren återger. I fallet Lotta var han ju helt otroligt överbevisad - tagen praktiskt taget på bar gärning med offrets blod över hela sig från hjässan till fotabjället. Han ska enligt poliserna som tog in honom ha framfört att han lagt henne i framstupa sidoläge och ringt 112, vilket skulle kunna vara förmildrande för honom. Martin är en mycket erfaren man på området brott och poliskontakter. Det har ju så att säga varit hans enda jobb sedan tonåren.

När det efter 4 juni stor klart för honom att Angelica anmält honom för misshandel och hot blev han först märkbart arg enligt vad som kan utläsas av förhöret. Han använder fult språk och säger att han trodde det var utagerat eftersom han gett henne utemöbler. Sedan erkänner han. Han har allt att vinna och inget att förlora på att vara tillmötesgående. Har han tur mildras straffet på grund av det. Direkt när han reste sig från Lottas kropp och såg hennes helt krossade ansikte och såg att hon spottade blod (det var väl i själva verket blod från krossat tungben, struphuvud och så vidare) visste han att det skulle bli fängelse, frågan var bara hur länge.

Angående fångvårdares intimiteter med intagna - det förekommer säkert, men det förefaller vara mer vanligt att intagna hotar vakter än att de har förhållanden med dem. Aftonbladets braskande rubrik om "sexnäste" framstår som rätt långsökt. Hade det varit på det viset hade vissa män köat för att komma in. Tvärtom uppges av tidigare interner (här på Flashback) att det är ovanligt, därför minns de varje enskild händelse. Det finns heller inget som tyder på att Martin haft intima relationer med personal. Däremot står det att de i ett skede var fyra vårdare när de gick in i hans cell.

Det han trodde sig ha anledning att vara svartsjuk på var ju förhållanden som Lotta skulle ha haft med andra män. Han säger själv i förhör att han i efterhand insåg att han hade inte fog för de misstankarna. Det hade han inte heller. Det var han själv som hade flera på gång samtidigt. Sjuklig svartsjuka är också ett personlighetsdrag som framträder i hans tidigare historik och hans vänner, vars vittnesmål finns med i FUP, uppger att han alltid tror han blir bedragen. I allt material framträder ju bilden av en fruktansvärt osäker man med oerhört låg självkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in