Citat:
Ursprungligen postat av
ekornavallen
Det som diskuterades vid gårdagens möte med minister Ygeman är väl snarare hur man ska förbättra rutiner när det gäller att förebygga brott, det är jag övertygad om att bästa solglittret förstår alldeles utmärkt väl. Det var jag som lade till en reflektion om hur man hanterar barn som har det svårt. Det Ygeman, polisen och andra talade om igår var kriminalvårdens och polisens rutiner. Ordet "villkorlig" i samband med frigivning borde kanske ges större tyngd, till exempel. Polis och åklagare borde kanske arbeta mer ambitiöst när de får oroväckande signaler om att ett brottsligt och våldsamt beteende pågår. Polisen utreder ju ibland brott som kan misstänkas men som ingen anmält, till exempel narkotikabrott. Exakt vad Ygeman och kompani sade vet vi förstås inte.
Hur brott och brottslingar ska hanteras är sedan länge en fullt legitim och respektabel fråga och utreds ständigt av exempelvis kriminologer, jurister, andra rättsvetare, socionomer, sociologer, psykologer och säkert många fler. Här bör det kunna handla om hur redan existerade regler efterlevs. Att ta in någon i fängsligt förvar om han brutit mot villkor för just villkorlig frigivning är dyrare i en budget, men spar mycket elände och kostnad på andra håll.
Det händer att man skärper rutiner efter att särskilt grova brott begåtts. Efter polismorden i Malexander 1999 skärptes reglerna för permission. Efter mordet på Lotta kan det komma en skärpning av regler för villkorlig frigivning och för hur polis och åklagare ska agera om de får nys om att en redan tidigare tungt belastad kriminell börjat bete sig oroväckande våldsamt igen.
Enligt vittnesmål från en anställd inom kriminalvården anser Martin själv aldrig att hans kvinnomisshandel, som dokumenterats i flera polisutredningar och domar, är hans fel. Han anser att kvinnorna provocerat honom. Men vill någon egentligen, om vederbörande rannsakar sig själv, vara lik Martin i detta eller något annat avseende? Vill man verkligen hålla med Martin om hans världsbild, där det är kvinnornas fel att han slår och hotar?
Jag har inget emot att villkorlig frigivning tas bort helt och hållet. Man har angivit att den dels fungerar som en morot dels slussar den folk in I samhället I etapper. Men jag är alltså inte emot att fångar som inte sköter sig exemplarisk till punkt och pricka inte får några lättnader alls.
Sen hänvisar du till ett vittnesmål där vittnet intygar om att Martin alltid lägger skulden på sina gärningar på sina offer.
Fast så upplever jag inte att han gör I detta fall.
Han erkänner att han är otroligt svartsjuk och inbillar sig saker och ting. Sen skyllde han på att han upplevde att Lotta körde dubbelspel – vilket ju delvis var sannt. Hon var inte ärlig gentemot varken Martin eller Per.
Om man tänker på att det nästan inte existerar fångar som säger att de inte är “oskyldiga” anser jag att Martin har kommit lång väg när han erkänner att åtminstone delar av de “kränkningar” han upplever beror på hans egen hjärna och dess inbillningar. Inte verkliga händelser.
Till slut måste jag dock säga att jag
inte är helt 100% heller att ALLT Martin upplever är totalt fel och bara inbillning. Det KAN vara så att tjejen som fungerade som hans kontaktperson på Hall hade något fuffens med en annan intern. Och att hon fick sluta eller valde att sluta därför – inte därför att hon upplevde Martin som så jobbig.
Själv förstår jag inte “VARFÖR” man överhuvudtaget inte skulle ha enbart manliga kontaktpersoner till den här sortens individer. Särskilt när man nu VET att en viss typ av kvinnor faller för dem. Man skapar ju bara konflikter och svartsjukedramor även innanför murarna. Och olyckliga barn med dåliga odds i framtiden.
Det har hänt att plitar har fått barn med livstidsdömda på Hall så varför inte ta det säkra för det osäkra och låta enbart killar agera kontaktpersoner till dessa våldsmän som tycks attrahera tjejer som föredrar biceps inför cortex..
mördaren fick barn med sin psykolog:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12117987.ab
Anställda hade sex med fångar (SVT Västmanlandsnytt)
Vårdare blev gravid med intagen – sa upp sig själv (VLT)
Fånge flyttades när kriminalvårdare blev förälskad (Kristianstadsbladet)
Kärlek på kåken (SydSvenskan)
Lina föll för charmfången (SydSvenskan)
Kvinnliga vårdare i sexmöten med fångar på svensk anstalt (Nyheter24)
Fängelsepersonal hade sex med de intagna (VLT)
Nya sexuppgifter om Salberga förnekas (VLT)
Fängelset – ett sexnäste (Aftonbladet)
”När ljuv musik uppstår spelar regler ingen roll” (Aftonbladet)
Våldtäktsman hade sex med fångvårdaren (Aftonbladet)
Här hade vårdaren sex med rymmare (Expressen)
Vårdaren hade sex med fånge (Expressen)
De hade sex i fängelset (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SVT Nyheter)
Kvinnlig vårdare hade sex med intern (Aftonbladet)
Vårdare hade sex med fånge (SvD)
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fyra-fangvaktare-fick-barn-med-ligaboss/