• 1
  • 2
2016-11-25, 11:09
Medlem
RadikalFails avatar
Jag har en undran. Finns olika grupper på nätet där folk söker hjälp med att få pengar med swish. Och många går på soc.

Och har läst i dessa grupper att en påstår att soc inte räknar dessa pengar som del av ditt bidrag. Men jag tycker detta låter konstigt.

Vet att när jag var tvungen gå på soc för flera år sedan så råkade jag få en återbetalning på nått och då drog soc av för detta.
Så jag får inte ihop hur det kan vara okej att få pengar från andra och att detta inte dras av från ditt bidrag?

Är det någon ny lag eller är det personen som sprider detta som fått detta om bakfoten?

Någon som vet?
Citera
2016-11-25, 11:14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag har en undran. Finns olika grupper på nätet där folk söker hjälp med att få pengar med swish. Och många går på soc.

Hur exakt går det här till?
Citera
2016-11-25, 11:22
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur exakt går det här till?

Det är ofta slutna grupper där folk ber om hjälp.
Ex (påhittat): jag heter kalle och behöver pengar för att betala ett läkarbesök och får soc den xx. Så 200 kr skulle vara önskvärt.
Swisha på 07xxxxxxxx

Nu vet jag inte om folk får in nå pengar alls.
Citera
2016-11-25, 11:27
Medlem
Soc måste väl få kännedom om inkomsterna och när folk skänker pengar till något okänt konto som kanske vare sig skattemyndigheten eller sociala har koll på så händer väl inget med bidraget.

Oftast är sådana förfrågningar gjorda av professionella som under många olika identiteter tigger pengar så det är mycket möjligt det inte alls är några svenskar utan kanske romer som kommit på att utnyttja Swift för att tigga i samma stil som man tigger på gatan.

Hur bra är språket i de här tiggeriannonserna?
Citera
2016-11-25, 11:34
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Soc måste väl få kännedom om inkomsterna och när folk skänker pengar till något okänt konto som kanske vare sig skattemyndigheten eller sociala har koll på så händer väl inget med bidraget.

Oftast är sådana förfrågningar gjorda av professionella som under många olika identiteter tigger pengar så det är mycket möjligt det inte alls är några svenskar utan kanske romer som kommit på att utnyttja Swift för att tigga i samma stil som man tigger på gatan.

Hur bra är språket i de här tiggeriannonserna?

Ja jag tänker samma. För du kopplar ju Swish till ett konto. Och så ska du ju uppvisa papper från alla konton osv. Så jag fattar inte hur det inte kan räknas.

Det verkar vara helt vanligt folk som sitter i klistret. Det är väl vanlig svenska.
Citera
2016-11-25, 11:35
Medlem
Andersdamaans avatar
Brukar inte soc begära kontoutdrag samtidigt som klienten skickar in sin ansökan varje månad?
Isof så borde det ju synas ifall klienten fått in extrapengar på sitt konto och därför få mindre i försörjningsstöd?
Citera
2016-11-25, 11:41
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Brukar inte soc begära kontoutdrag samtidigt som klienten skickar in sin ansökan varje månad?
Isof så borde det ju synas ifall klienten fått in extrapengar på sitt konto och därför få mindre i försörjningsstöd?

Jo jag tänker samma. Men denna personen sitter kallt och menar att det inte räknas alls. Och jag undrar om det är någon ny regel.
Citera
2016-11-25, 11:45
Medlem
Harpys avatar
Ungefär hur ofta, och på vilket sätt kontrolleras bankkonton? Är det bara en utskrift som man tar med hemifrån så borde det inte krävas särskilt mycket trolleri till sin kreativa bokföring.

För swishsummor räknas garanterat som en tillgång även hos soc
Citera
2016-11-25, 11:50
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Ungefär hur ofta, och på vilket sätt kontrolleras bankkonton? Är det bara en utskrift som man tar med hemifrån så borde det inte krävas särskilt mycket trolleri till sin kreativa bokföring.

För swishsummor räknas garanterat som en tillgång även hos soc

När jag gick på skiten skulle man uppvisa utdrag för 3 månader bakåt.
På alla konton man hade.

Så varje gång man sökte skulle man skicka med utskrift på alla konton. (Nu var ju detta typ 10 år sedan)

Så jag antar att det inte ändrats så mycket.

Men skulle gärna vilja se om det finns något som säger att: Swish är tillåtet p g a...

För det skulle ju bli som att få pengar av exempelvis en släkting och då dras det ju av.
Citera
2016-11-25, 12:04
Medlem
Harpys avatar
Citat:
När jag gick på skiten skulle man uppvisa utdrag för 3 månader bakåt.
På alla konton man hade.

Så varje gång man sökte skulle man skicka med utskrift på alla konton. (Nu var ju detta typ 10 år sedan)

Så jag antar att det inte ändrats så mycket.

Men skulle gärna vilja se om det finns något som säger att: Swish är tillåtet p g a...

För det skulle ju bli som att få pengar av exempelvis en släkting och då dras det ju av.

Tror verkligen inte de har förändrat sin syn på tillgångar. Din vän måste ha fått det om baktassen om han tror att överföringar (gåvor) från en specifik tjänst (swish) är undantagna
Citera
2016-11-25, 12:17
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Tror verkligen inte de har förändrat sin syn på tillgångar. Din vän måste ha fått det om baktassen om han tror att överföringar (gåvor) från en specifik tjänst (swish) är undantagna

Inte min vän är det. Utan en som sitter och säger detta i grupper för dom som söker pengar. Som känner sig påhoppad för att man ber han sluta sprida skit.

Hade det varit min vän så hade jag gett han en utskällning.

Men det hade varit fint att kunna visa en regel som bevisar att alla pengar räknas som inkomst inklusive Swish.
Citera
2016-11-25, 12:44
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Inte min vän är det. Utan en som sitter och säger detta i grupper för dom som söker pengar. Som känner sig påhoppad för att man ber han sluta sprida skit.

Hade det varit min vän så hade jag gett han en utskällning.

Men det hade varit fint att kunna visa en regel som bevisar att alla pengar räknas som inkomst inklusive Swish.

Kikade lite snabbt:
Citat:
Socialstyrelsen: De pengar som du vid ansökningstillfället fått utbetalda och kan förfoga över räknas i regel som inkomst. Dit hör till exempel lön, a-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd, föräldrapenning, underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag, men även andra inkomster eller tillgångar som du kan använda för försörjning.

Eftersom jag är en otroligt hygglig individ och därtill också tror det om mina medmänniskor... så kanske det finns lite spelutrymme om man får rätt handläggare och det handlar om struntsummor, men man borde inte räkna med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in