2016-11-24, 19:38
Medlem
panther1s avatar
Vad är bäst egentligen?

Ger det lika bra kondition att springa på löpband som ute?
Vad är mest skonsamt för höfter, knä osv?
Citera
2016-11-24, 20:22
Medlem
Blir samma förbättring i kondition. Bättre att springa på band om du jämför med asfalt. Men löpband är mjukt och det är det ifall du springer i skogen också. Kör på det som du gillar bäst.
Citera
2016-11-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Vad är bäst egentligen?

Spontant bara: löpband är bra, men det går inte riktigt att jämföra med att springa ute. Jag kör mycket på band vintertid, men sista åren har jag lärt mig att inte bli för optimistisk för att man kan kuta en mil 10 sekunder snabbare per km på bandet. Variation är väl bäst, dels för konditionen och dels för skaderisken. Löpband är ju väldigt monoton träning.
Citera
2016-11-24, 21:11
Medlem
om jag var du skulle jag variera lite när de är bra väder så kan du köra utomhus i skogsmarker mycket roligare i min synvinkel, och när de är sämre väder använder du löpbandet
Citera
2016-11-24, 21:53
Medlem
Det är nog bäst att springa ute, det är ju aldrig så plant och slätt ute som på ett band
Citera
2016-11-25, 06:51
Medlem
dstructs avatar
Jag tror det sliter mycket på knäna att springa på band. Det är i alla fall min erfarenhet att jag brukar få känningar i knäna dagarna efteråt. Men jag kanske hade fel skor vid de tillfällena..

Friskt syre, aktiverar förmodligen fler muskler (speciellt terräng). Inte lika monotont på flat mark heller då det alltid är något hinder, gropar osv. som man får hoppa över. Utsikten..

Jag har inga problem att springa oavsett väder. Bara man har rätt kläder, underställ, schyssta vantar/mössa osv. Jag sprang när snökaoset var som värst för någon månad sedan.. Inga problem med spikskor/dubböverdrag. Var kul att se folks blickar.. folk höll på att halka och såg helt förstörda ut, så kommer man som gasell..
Citera
2016-11-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
..
Friskt syre, aktiverar förmodligen fler muskler (speciellt terräng). Inte lika monotont på flat mark heller då det alltid är något hinder, gropar osv. som man får hoppa över. Utsikten..

Jag har inga problem att springa oavsett väder. Bara man har rätt kläder, underställ, schyssta vantar/mössa osv. Jag sprang när snökaoset var som värst för någon månad sedan.. Inga problem med spikskor/dubböverdrag. Var kul att se folks blickar.. folk höll på att halka och såg helt förstörda ut, så kommer man som gasell..

Håller med Det är i de tillfällena man lätt hör ledmotivet till Rocky i skallen när man springer!
Jag kör mestadels intervaller på band nu för tiden då jag tycker distans är för jäkla trist (tidigare kunde jag dock mata 15 km löpband utan större bekymmer). Springer mycket på en 200-meters bana inomhus under vintern, tycker det är en bra kompromiss men fortfarande inte lika bra effekt som att springa kuperad terräng under 'svåra' förhållanden. Riktig löpning utomhus går inte att slå.
Citera
2016-11-25, 21:44
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Vad är bäst egentligen?

Lika bra träning för hjärta och lungor (=kondition) kan man få oavsett om man springer ute eller på band. Löpning utomhus ger dock fördelen att ge bättre träning för fotstyrka, balans och koordination och i det långa loppet stärka kroppen på ett bättre sätt. Så troligen får du mindre problem med höfter och knän om du ger dig ut i naturen och springer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in