2016-11-24, 18:34
Avslutad
Jag är väldigt förvirrad kring återbetalningen av moms. Säg att jag har 600 kronor i utgående moms för 2015, 3000 kronor i ingående moms för 2015. Kvittat mot varandra får jag alltså 2400 kronor tillbaka av Skatteverket. 2016 har jag 100 kronor i utgående moms och 10 kronor i ingående moms, vilket betyder att jag ska betala tillbaka 90 kronor. 2017 har jag inget i utgående moms eller ingående moms, alltså inget att betala tillbaka eller få.

Här blir jag superförvirrad. Den moms jag fick tillbaka från 2015 ska väl på något sätt komma tillbaka till Skatteverket i slutändan? Efter allt så ska väl det gå plusminusnoll på momsen? Känns ju väldigt konstigt att jag ska ha fått pengar från Skatteverket som jag sedan ska behålla. Någon som kan förklara detta för mig?

Enskild firma.
Citera
2016-11-24, 18:45
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Median
Jag är väldigt förvirrad kring återbetalningen av moms. Säg att jag har 600 kronor i utgående moms för 2015, 3000 kronor i ingående moms för 2015. Kvittat mot varandra får jag alltså 2400 kronor tillbaka av Skatteverket. 2016 har jag 100 kronor i utgående moms och 10 kronor i ingående moms, vilket betyder att jag ska betala tillbaka 90 kronor. 2017 har jag inget i utgående moms eller ingående moms, alltså inget att betala tillbaka eller få.

Här blir jag superförvirrad. Den moms jag fick tillbaka från 2015 ska väl på något sätt komma tillbaka till Skatteverket i slutändan? Efter allt så ska väl det gå plusminusnoll på momsen? Känns ju väldigt konstigt att jag ska ha fått pengar från Skatteverket som jag sedan ska behålla. Någon som kan förklara detta för mig?

Enskild firma.

Kan du få tillbaka mer moms än du fått in från kunder?
Citera
2016-11-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Kan du få tillbaka mer moms än du fått in från kunder?

Inget fel i det. Dock knappast troligt under någon längre tid.
Citera
2016-11-24, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget fel i det. Dock knappast troligt under någon längre tid.

För att förtydliga var det en nystartad firma.
Citera
2016-11-24, 18:55
Medlem
Citat:
För att förtydliga var det en nystartad firma.

Ja, men inget fel i uträkningen. Vi d normal status på ett företag så är givetvis den utgående momsen högre än den ingående, men under en period kan det visst bli det omvända.
Citera
2016-11-24, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, men inget fel i uträkningen. Vi d normal status på ett företag så är givetvis den utgående momsen högre än den ingående, men under en period kan det visst bli det omvända.

Jo exakt, men frågan var ju huruvida jag i slutändan betalar tillbaka den moms jag fått återbetald till mig, om nu verksamheten tar slut kommande år? Se exemplet i första inlägget.
Citera
2016-11-24, 20:34
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jo exakt, men frågan var ju huruvida jag i slutändan betalar tillbaka den moms jag fått återbetald till mig, om nu verksamheten tar slut kommande år? Se exemplet i första inlägget.

Nej du kommer inte behöva betala tillbaka ingående moms som du fått tidigare.

Det företaget som du betalade till från början är de som betalar momsen till skatteverket.
När du har 1000kr ingående moms, har det andra företaget 1000kr utgående moms på samma faktura. Du kan se det som att momsen vandrar mellan företag tills den når en slutkonsument (privatperson eller företag utan momsavdrag).

Som andra har sagt, i företag som tjänar pengar blir det mer utgående moms än ingående. I värsta fall är det några företag som aldrig kommer igång och får mer ingående än utgående och på de ofta små summorna går SKV +-0 på momsen i de fallen.
Citera
2016-11-24, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Nej du kommer inte behöva betala tillbaka ingående moms som du fått tidigare.

Det företaget som du betalade till från början är de som betalar momsen till skatteverket.
När du har 1000kr ingående moms, har det andra företaget 1000kr utgående moms på samma faktura. Du kan se det som att momsen vandrar mellan företag tills den når en slutkonsument (privatperson eller företag utan momsavdrag).

Som andra har sagt, i företag som tjänar pengar blir det mer utgående moms än ingående. I värsta fall är det några företag som aldrig kommer igång och får mer ingående än utgående och på de ofta små summorna går SKV +-0 på momsen i de fallen.

Så kort och gott kan man helt enkelt säga att jag "tjänat" 2310 kronor vid verksamhetens slut med exemplet i trådstarten?
Citera
2016-11-24, 21:43
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Så kort och gott kan man helt enkelt säga att jag "tjänat" 2310 kronor vid verksamhetens slut med exemplet i trådstarten?

Mer att du har sluppit betala moms på det du köpt in i.o.m. att du fick tillbaka den delen av inköpet.
Men visst ^^
Citera
2016-11-24, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Mer att du har sluppit betala moms på det du köpt in i.o.m. att du fick tillbaka den delen av inköpet.
Men visst ^^

Jo, hade svårt att sätta det i ord. Det visar ju bara att jag gått med förlust att jag får behålla momsen, så tjänar egentligen inte något på det
Citera
2016-11-24, 23:10
Medlem
En inte så ovanlig situation är ju att ett företag som är nytt måste investera i utrustning och maskiner för att kunna producera något som i sin tur skall generera utgående moms. I det läget kan det bli stora skillnader mellan in- och utgående moms från början, alltså företaget får till sig utbetalt moms motsvarande det som är kopplat till initiala inköp.
Citera
2016-11-24, 23:45
Medlem
Även vi som fakturerar momsfritt till utlandet när vår verksamhet bygger på att tillhandahålla tjänster, men gör utrustningsinköp här hemma kan få tillbaka moms från SKV. Aldrig någon utgående moms i det här bygget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in