2016-11-24, 11:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om mishima har rätt i sitt resonemang varför byta ut Kuhn? Mackan har sagt till Kuhn via telefon att det inte fanns något missnöje i truppen, då faller det skälet.

Jag får en bitter smak i munnen när jag nämner Daniel Andersson.

Jag har huvudsakligen utgått från den analysen alla har dragit av hur vi vann i år. När alla säger att vi vann för att vi hade den bästa truppen så är jag fine med det, men man bör också hålla sig till den linjen överlag. Varför dissa Magnus Persson när vi kunde vinna guld med en tränare som inte hittade till ett bra fungerande grundspel, med ett spel med höga toppar och djupa dalar. Hur gick det till? Vi vann ju till och med rätt komfortabelt och avgjorde ett par omgångar från slutet.
Senast redigerad av mishima 2016-11-24 kl. 11:31.
2016-11-24, 11:36
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har huvudsakligen utgått från den analysen alla har dragit av hur vi vann i år. När alla säger att vi vann för att vi hade den bästa truppen så är jag fine med det, men man bör också hålla sig till den linjen överlag. Varför dissa Magnus Persson när vi kunde vinna guld med en tränare som inte hittade till ett bra fungerande grundspel, med ett spel med höga toppar och djupa dalar. Hur gick det till?

Med samma resonemang så kan vi slå fast att anledningen till att HIF spelar i superettan nästa år beror nästan uteslutande på att deras trupp var dålig och att Henke inte är så dålig som folk vill göra gällande.

Att vi vann kan kanske förklaras med att våra huvudkonkurrent fick dippar i avgörande lägen. Peking ledde serien med 6 omg kvar men hamnade 6 poäng efter till slut.
Att vi vann kanske inte bara kan förklaras med en bra trupp med en medioker tränare.
2016-11-24, 11:39
Medlem
Citat:
Jag har huvudsakligen utgått från den analysen alla har dragit av hur vi vann i år. När alla säger att vi vann för att vi hade den bästa truppen så är jag fine med det, men man bör också hålla sig till den linjen överlag. Varför dissa Magnus Persson när vi kunde vinna guld med en tränare som inte hittade till ett bra fungerande grundspel, med ett spel med höga toppar och djupa dalar. Hur gick det till? Vi vann ju till och med rätt komfortabelt och avgjorde ett par omgångar från slutet.

Beror det inte rätt mycket på målsättningen?
I CL-kval, och eventuellt gruppspel, lär ni ju ha ett antal matcher där styrkeförhållandet mellan respektive trupp är omvänt mot hur ni har det i allsvenskan.
2016-11-24, 11:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _MrPink
Beror det inte rätt mycket på målsättningen?
I CL-kval, och eventuellt gruppspel, lär ni ju ha ett antal matcher där styrkeförhållandet mellan respektive trupp är omvänt mot hur ni har det i allsvenskan.

Klart det hänger ihop, men det är alltid allsvenskan som är huvudfokus. Allt annat ska räknas som bonus. Ska vi höja målsättningen till att lyckas i Europa så behöver vi också göra ett par rejäla popcornvärvningar, till exempel håller det inte med Jeremejeff och Cibicki bredvid Rosenberg eller med den mittbacksuppsättningen vi har idag. Jag tror inte heller att Rosenberg kommer att ha mindre skador nästa år än vad han hade i år. Hans kropp är sliten.
Senast redigerad av mishima 2016-11-24 kl. 11:45.
2016-11-24, 11:46
Medlem
Shuyins avatar
MP 'dissas' ju för att han har aldrig haft någon långvarig framgång i någon klubb/landslag han har tränat. I Dif var han som någon nämnde en slags mini-diktator som skulle bestämma allt och allt, det blev hans fall bland annat.

Dock finns det ju en sanning i att MFF har så starkt kapital och en sportslig ledning som kommer behålla samma fokus oavsett huvudtränare att det kommer inte gå åt helvete med MP, men det är en lika stor chansning som när Allan Kuhn kom. Sedan vet jag inte vilka andra alternativ som det fanns, det finns inte så många Åge Hariede att välja på.
2016-11-24, 11:51
Medlem
Kundalinis avatar
Man kanske ville rekrytera en medioker lydig tränare. Det är väl den nya varianten på meritokrati.

"Alltså, du får jobbet, men vi bestämmer, ok? Vi bestämmer vilka spelare som köps in och vilka som säljs. Det är inget du uttalar dig om i media. Du bestämmer inte heller fullt ut vem som spelar. Där måste vi vara överens. Det handlar även om vikten av att exponera spelare vi vill sälja. Kör vi på den linjen vinner vi alla "
2016-11-24, 11:53
Medlem
bagarn29s avatar
Enligt AB:s Silly Season 16/17 så visar AIK och Göteborg intresse för Sebastian Larsson vars kontrakt går ut efter säsongen.

Verkar vara JL värvning han lär vara allergisk mot yngre spelare.
2016-11-24, 11:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
MP 'dissas' ju för att han har aldrig haft någon långvarig framgång i någon klubb/landslag han har tränat. I Dif var han som någon nämnde en slags mini-diktator som skulle bestämma allt och allt, det blev hans fall bland annat.

Dock finns det ju en sanning i att MFF har så starkt kapital och en sportslig ledning som kommer behålla samma fokus oavsett huvudtränare att det kommer inte gå åt helvete med MP, men det är en lika stor chansning som när Allan Kuhn kom. Sedan vet jag inte vilka andra alternativ som det fanns, det finns inte så många Åge Hariede att välja på.

Jag såg någon som föreslog Solskjaer. Låter ju häftigt och kul, men vet folk att tränarlönerna ligger på en annan nivå i Norge. Det hade kostat oss massor att köpa ut och avlöna honom. Vi pratar kanske om en årslön på fem-sex miljoner, förmodligen mer.
2016-11-24, 11:57
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Jag såg någon som föreslog Solskjaer. Låter ju häftigt och kul, men vet folk att tränarlönerna ligger på en annan nivå i Norge. Det hade kostat oss massor att köpa ut och avlöna honom. Vi pratar kanske om en årslön på fem-sex miljoner, förmodligen mer.

Ja, det hade varit ett mer värdigt namn för uppdraget. Det kostar väl dock lika mycket pengar att byta tränare så ofta som MFF gör? Det där beror i och för sig på hur kontrakten ser ut.

Men det är väl dumt att ta in någon som är för dyr och långsiktig när sportchefen egentligen vill träna laget?
2016-11-24, 12:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ja, det hade varit ett mer värdigt namn för uppdraget. Det kostar väl dock lika mycket pengar att byta tränare så ofta som MFF gör? Det där beror i och för sig på hur kontrakten ser ut.

Men det är väl dumt att ta in någon som är för dyr och långsiktig när sportchefen egentligen vill träna laget?

Vi ska komma ihåg att vi tillsvidareanställer våra tränare med uppsägningstid. Vi står inte där och måste betala en eller flera årslöner om vi sparkar en tränare. Jag tror det är tre månader om klubben säger upp tränaren och sex månader om tränaren säger upp sig.
2016-11-24, 12:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Vi borde kanske byta ut sportchefen eller åtminstone att ger fan i tränarens jobb.
2016-11-24, 12:05
Avslutad
Citat:
Vi ska komma ihåg att vi tillsvidareanställer våra tränare med uppsägningstid. Vi står inte där och måste betala en eller flera årslöner om vi sparkar en tränare. Jag tror det är tre månader om klubben säger upp tränaren och sex månader om tränaren säger upp sig.

6 månader om tränaren säger upp sig och 12 månader ifall vi sparkar någon tyckte jag mig höra i senaste avsnitten av MFF-podden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in