Citat:
Ursprungligen postat av
onelostsoul
Ja cirkulationen är ju väldigt viktig. Men även stora akvarier måste väl få en gnutta nytt vatten då och då? Bara en tanke.
Det beror helt på faktiskt. Det finns dem som kört korallrevsakvarium i åratal utan vattenbyten.
Allt beror ju på om man har skapat ett system som är så pass bra balanserat att skadliga ämnen kan tas ur systemet genom skumning, odling av alger och mekaniska filter och liknande.
Har man koraller så kommer dessa förbruka en rad ämnen vilket de bygger sina skelett med så dessa kommer man behöva tillsätta.
Jag hade dock inte räknat med att kunna köra utan vattenbyten från start och en längre period framåt. Det är i ett senare skede där man fått känslan för hur akvariet beter sig som man skulle kunna ta det beslutet.
Man bör även hålla koll på vattenvärdena med olika tester för att se till att det inte något det blir brist på, eller som byggs på till skadliga nivåer.
Det finns även labb som man kan skicka vattenprover till nu som saltvattensakvarist så med ett sådant test kan man även avgöra om det finns någon egentlig anledning till att byta vatten.
För mig kan det gå kanske 1-2 månad mellan mina 15% byten. Byter mest för att det känns som rätt grej att göra. Akvariet ser lika fräscht ut även om jag låter det gå längre.