• 1
  • 2
2016-11-19, 14:59
Medlem
Jag funderar på att sätta upp ett stort saltvatten-akvarium i husets källare, på ett par tusen liter. Det finns en ordentligt tilltagen golvbrunn i närheten så jag är inte direkt orolig för en läcka. Men finns det några andra risker med detta? Kan betongen skadas på något sätt av allt saltvatten som avdunstar?
Citera
2016-11-19, 16:06
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Jag funderar på att sätta upp ett stort saltvatten-akvarium i husets källare, på ett par tusen liter. Det finns en ordentligt tilltagen golvbrunn i närheten så jag är inte direkt orolig för en läcka. Men finns det några andra risker med detta? Kan betongen skadas på något sätt av allt saltvatten som avdunstar?

Kul!

Men salt avdunstar ju inte, kanske inte var det du menade... utan vatten bara...

Borde inte skada mer den fukten som normalt finns i källare och betongen borde vara mixad efter just fukt...

Så jag skulle säga go for it!
Citera
2016-11-19, 16:53
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet

Coolt. Hoooas på bilder bär det är igång.
Var ska du köpa ett akvarium med *flera*tusen liter?
Vad är din budget?
Citera
2016-11-19, 16:55
Medlem
supremanics avatar
Ska du ha ett par tusen liter så lär du behöva se till att du har bra ventilation för med sådana volymer lär det bli rejält fuktigt i luften. Själva betongen är väl inte det första jag skulle oroat mig för utan snarare mögel och sådant.

Risker i övrigt finns det säkert. Nu beror det ju på vad du tänkte ha i akvariet. Ska du ha ett korallrevsakvarium så är det ju mycket belysning som krävs och därmed en massa ström vilket kan medföra en risk för både skador och brand.

Vad ska du ha i akvariet då?
Citera
2016-11-20, 22:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Har du en bra källare med golvbrunn så är det ju bara till att gratulera! Börja med en noggrann planering av projektet så kommer det att bli bra!
Är du nybörjare eller erfaren akvarist? Har du kört saltvatten tidigare?

Förövrigt så blir det inte så mycket avdunstning om du inte kör ett öppet kar. Själv har jag ett 310L och ett 45L igång i sovrummet, inga problem med fukt där, men då har jag visserligen täckglas på karen...
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-11-20 kl. 22:10.
Citera
2016-11-20, 23:08
Medlem
onelostsouls avatar
Hur ska du göra vid vattenbyte?
Det bör ju ske minst varannan vecka.
Citera
2016-11-21, 01:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Hur ska du göra vid vattenbyte?
Det bör ju ske minst varannan vecka.
???

Det där får du gärna utveckla.
Tanken med stora akvarier är ju att få ett ekosystem i balans vilket är lättare ju större de är.
Eller är det helt andra förutsättningar för saltvatten gentemot sötvatten (vilket jag betvivlar)?
Citera
2016-11-21, 23:38
Medlem
onelostsouls avatar
Ja cirkulationen är ju väldigt viktig. Men även stora akvarier måste väl få en gnutta nytt vatten då och då? Bara en tanke.
Citera
2016-11-22, 00:12
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Ja cirkulationen är ju väldigt viktig. Men även stora akvarier måste väl få en gnutta nytt vatten då och då? Bara en tanke.

Det beror helt på faktiskt. Det finns dem som kört korallrevsakvarium i åratal utan vattenbyten.
Allt beror ju på om man har skapat ett system som är så pass bra balanserat att skadliga ämnen kan tas ur systemet genom skumning, odling av alger och mekaniska filter och liknande.

Har man koraller så kommer dessa förbruka en rad ämnen vilket de bygger sina skelett med så dessa kommer man behöva tillsätta.

Jag hade dock inte räknat med att kunna köra utan vattenbyten från start och en längre period framåt. Det är i ett senare skede där man fått känslan för hur akvariet beter sig som man skulle kunna ta det beslutet.
Man bör även hålla koll på vattenvärdena med olika tester för att se till att det inte något det blir brist på, eller som byggs på till skadliga nivåer.

Det finns även labb som man kan skicka vattenprover till nu som saltvattensakvarist så med ett sådant test kan man även avgöra om det finns någon egentlig anledning till att byta vatten.

För mig kan det gå kanske 1-2 månad mellan mina 15% byten. Byter mest för att det känns som rätt grej att göra. Akvariet ser lika fräscht ut även om jag låter det gå längre.
Citera
2016-11-22, 13:10
Medlem
Saltvatten är väldigt intressant och vackert, men man måste förstå att det är en del kostnader förknippade med det. Det krävs mycket mer utrustning än sötvatten och driftskostnaderna är bra mycket högre också. Man kan få mycket tips på saltvattensguiden t ex. De flesta blir avskräckta när de börjar räkna på kostnaderna, andra tänker att de kan komma mycket billigare undan än vad erfarna akvarister säger, och blir sjukt besvikna.

Men som sagt, det är en intressant hobby.
Citera
2016-11-22, 14:29
Medlem
Varför just saltvatten om man får fråga?
Citera
2016-11-24, 00:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
???

Det där får du gärna utveckla.
Tanken med stora akvarier är ju att få ett ekosystem i balans vilket är lättare ju större de är.
Eller är det helt andra förutsättningar för saltvatten gentemot sötvatten (vilket jag betvivlar)?
Vattenbyten kommer att behöva göras, men så länge man har rinnande vatten av lämplig kvalitet hemma, så löses problemet enkelt medelst slang av tillbörlig längd. Golvbrunn finns ju uppenbarligen till förfogande.
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-11-24 kl. 01:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in