2016-11-23, 08:26
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var ju alldeles otroligt vad okunnig TS är om kristendomen. Jag är själv hängiven ateist, men det ingår i normal allmänbildning att veta att det är det nya testamentet som gäller. Det nya testamentet och vad Jesus sa och gjorde var ju en revolt mot det gamla. Det är ju det som är grejen med kristendomen, annars är man ju jude.

Varför sa då Jesus multipla gånger att dem gamla lagarna gäller och att dem måste lydas? (Matthew 5:17-19, Luke 16:16-17,2 Timothy 3:16, Mark.7:9-13)

Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.
Citera
2016-11-23, 08:34
Medlem
Det är ingen hemlighet det får man lära sig i skolan. Stäng tråden, pinsammaste försöket att bortförklara terrorism än så länge.
Citera
2016-11-23, 09:04
Medlem
KurtMikkelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Visste ni att enligt Bibeln så är det förbjudet att äta griskött för kristna?
Varför är detta så "hemligt"? Det snackas ju bara om att det är förbjudet för terrorister (muslimer) att äta griskött, så varför är detta så undanhållet som möjligt? Eller är folk bara okunniga?

Vi vet alla redan som gått ut grundskolan att de abrahamitiska religionerna har en hel del gemensamt.
Vad den fundamentala skillnaden är att kristna inte följer sina budord slaviskt.

Hur du har fått för dig att detta skulle vara en hemlighet är således snarare att resultat av att du inte lyssnat eller delaktigt ordentligt i undervisningen.
Citera
2016-11-23, 09:20
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så budorden gäller inte förven kristen?

Enligt nya testamentet åberopar Jesus endast ett fåtal av budorden, och det är dom som följs av kristna.
Dom 10 budorden i deras orginal gavs till Judarna och gamla testamentet.

Dock är det något som dom flesta kristna håller ganska starkt vid vilket man kan förstå då dom enstast är enkla budskap om hur man ska vara en "god människa".
Citera
2016-11-23, 09:23
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Jag är bibeltroende kristen och äter inte gris.
Först kanske jag ska berätta att majoriteten av troende kristna äter fläsk, dock förekommer det en och annan likt mig själv som avstår. Den vedertagna uppfattningen är dock att man kan äta vad som helst då det är det, som likt andra påpekat, är det som går ur kroppen som förorenar och inte det som går in.

Men, för att komma till saken. Det finns en anledning till att jag inte äter gris. Det är väldigt tydligt i gamla testamentet att gris inte var OK att äta. Eftersom jag är av övertygelsen att Gud inte bara hittar på nya regler och lagar för att han har tråkigt så tror jag att det finns något negativt med att äta gris, liksom blod, men det är en annan diskussion.

I mitt fall så började jag bli obekväm med gris efter många år som frälst, och många år efter att jag gått två år bibelskola på Livets ord i Uppsala. När jag började studera lite närmare hittade jag en annan aspekt till det hela och det finns i hela kapitel 14 i Romarbrevet.
För att sammanfatta den relativt långa texten jag ska klistra in så är det samvetet som styr huruvida det är OK eller inte. Det är alltså både OK att avstå, samt att äta. Det som inte är OK är att bråka och förringa andra för deras val.

Så du menar att Gud skickade sin enda son, som ett offer för att mänskligheten skulle bli befriad ifrån den första synden helt i onödan? Att Jesus offrade sitt liv för ditt är alltså inte gott nog?
Citera
2016-11-23, 09:26
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Gamla testamentet har väldigt lite betydelse, eftersom det var fokuserat runt den första synden, och att man skulle botgöra för det. Dock så kom Jesus till världen och offrade sig för att befria människan ifrån den första synden och sade "Det är avklarat" innan han dog på korset. Därmed förlöste han människan ifrånden första synde, och därför behöver kristna inte längre följa första testamentet.
Vad är det för synd du snackar om?
Citera
2016-11-23, 09:27
Medlem
Det är inte alls förbjudet för kristna att äta fläsk. Jesus upphävde förbudet när fariséerna ifrågasatte om han var en god jude:

-Det är inte det som kommer in i munnen som orenar människan utan det som kommer ut ur den.
Citera
2016-11-23, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Jo men att du valt att inte äta är ditt personliga val och inget religionen sagt till dig. Dvs kristendomen, sedan finns det självfallet en massa grenar med än det ena och det andra som gör egna tolkningar.

Att jag följer Jesus överhuvudtaget är mitt egna val. Du verkar ha fått för dig att man följer vad en religion kräver, vilket vore en ytlig handlingsbaserad tro och tvärt emot vad bibeln lär oss.
Jesus föddes utan arvsynden som samtliga människor utom honom har fötts med, han syndade inte heller en endaste gång i sitt jordeliv. Det gjorde det möjligt för honom att aldrig dö, men han valde att göra det i mitt och ditt ställe.
Vi har alla syndat och förtjänar att dö, han hade det inte, men eftersom han dog i mitt ställe är priset betalt för mig så länge som jag tar emot honom i mitt liv.

För att förtydliga, jag tror inte på religion, jag tror inte på handlingar. Jag tror däremot på en uppstånden Jesus med vilken jag har en relation. Däremot blir handlingar en konsekvens av att jag vill leva med Jesus.

Att följa Jesus är inte så komplicerat.
Citat:
Matteus 10:32
Den som bekänner mig inför människorna ska också jag bekänna inför min Far i himlen. 33 Men den som förnekar mig inför människorna ska också jag förneka inför min Far i himlen.

Citera
2016-11-23, 09:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Visste ni att enligt Bibeln så är det förbjudet att äta griskött för kristna?
Varför är detta så "hemligt"? Det snackas ju bara om att det är förbjudet för terrorister (muslimer) att äta griskött, så varför är detta så undanhållet som möjligt? Eller är folk bara okunniga?

Det där gäller bara grisar som bökat på kyrogårdar.
Grisar och hundar äter lik.
Därför är de orena.

Dessutom var det alltid en risk att få trikiner om man åt kött från gris och hund.
Citera
2016-11-23, 09:40
Medlem
cerealtubemans avatar
Judar äter inte heller gris. Inte bara muslimer.
Citera
2016-11-23, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Så du menar att Gud skickade sin enda son, som ett offer för att mänskligheten skulle bli befriad ifrån den första synden helt i onödan? Att Jesus offrade sitt liv för ditt är alltså inte gott nog?

Du har missförstått det mesta i den här diskussionen. Jesus dog för våra synder, priset är betalt till fullo. Det har ingenting att göra med den diskussionen vi har nu, mer än det som står i Romarbrevet 14. Om du besvärade dig med att läsa kapitlet så kanske det klarnar för dig. Om inte, fortsätt läsa det, så kanske det sjunker in till slut.
Citera
2016-11-23, 09:44
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det är inte alls förbjudet för kristna att äta fläsk. Jesus upphävde förbudet när fariséerna ifrågasatte om han var en god jude:

-Det är inte det som kommer in i munnen som orenar människan utan det som kommer ut ur den.

Just det! Plus att vi ju firar hans födelse med att äta julskinka så det är ju självklart att gris är helt i sin ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in