Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Jag är egentligen inte sådär jätteförvånad över det. Även Mussolini var omåttligt populär i Italien på 30-talet, Putler är populär. Huruvida Trump-Jung Uns tvillingbrorsa i Nordkorea, egentligen, är populär vet vi inte. Men med tanke på vad amerikanska bondläppar ställt till med, så skulle jag inte vara ett dugg förvånad om monstret Kim-Jung un också är populär, på riktigt.
Det man inte tänker på är att vi har haft en riktig demokrati sedan blott 1920-talet, (USA har dock haft sin betydligt längre än så). Sedan blev det, i Europa, ett abrupt slut på demokratin i många länder. Sedan återupptogs den 1945, dock bara i halva Europa. Resten låg under Stalins kommunistiska stövelklack. 1991 så blev Östeuropa fritt och demokratiskt igen. Perioden 1991-2013 kommer vi nog att minnas som den mest fantastiska perioden för människorna i Europa, (dit jag inte räknar Ryssland). Jag skulle kunna visa på siffror att detta även gäller globalt, men jag skiter i statistik i dag.
Så om vi nu betänker att människorna blev bofasta för ca 10000 år sedan, och att människoliknande varelser existerat mellan 200000 och en miljon år tidigare, beroende på hur man sätter gränsen för "människoliknande", så förstår väl alla att vår moderna demokrati enbart funnits en bråkdel av en sekund i mänsklighetens historia. Tyvärr är det nog så att det vi åstadkommit de senaste 15 åren är det absolut yppersta mänskligheten kan uppbåda. Men folk vill ha ännu mer. När de inte fick det så backade man tillbaka till ett gammalt invant beteende.
Det är inte så att fascism bryter emot våra mänskliga instinkter. Tyvärr så är det nog så att demokratin gör det, vilket innebär att den alltid innebär att vi inte kan gå den enklaste vägen. Vill man då, istället för att anstränga sig och försöka utvecklas, gå efter enkla lösningar så blir resultatet förutsägbart: Vi har sett det i Ryssland, vi har sett det i USA, vi har sett det i Ungern och vi har sett en islamistisk variant av det i Turkiet. I värsta fall så kommer vi också att få se det i Frankrike och senare i Tyskland. Men jag hoppas på att Tyskland och Frankrike kan bilda ett civilisationens bålverk. Det bålverket tycker jag att Sverige skall vara en del utav.
Efter denna lilla utsvävning så vill jag bara tillägga:
Nej, Trump har inte rätt bara för att han ev. är populär.
Nej, bara för att fascism kanske ligger närmare våra mänskliga instinkter så innebär det inte att den är etiskt och moraliskt försvarbar. Tror man ändå att fascismen legitimeras av våra mänskliga instinkter så gör man sig skyldig till "det naturalistiska misstaget".
Begreppet "sunt bondförnuft" skall nog fattas som så att det gäller människor som följer sina mänskliga instinkter, inte sitt mänskliga förnuft. Bondläpparna i USA har om inte annat bevisat just det!