Ursprungligen postat av
Framgaffel
Efter att ha tillbringat dagen i rättssalen tänkte jag att jag skulle ge er min uppfattning av de inblandade. Vad jag såg och hur jag upplevde dem...Inget om skuldfråga eller hur de egentligen är som personer, bara hur jag uppfattade dem...
Redan på parkeringen kan jag urskilja några av de inblandade, mest på grund av att de hade huvorna uppe på sina huvtröjor. Nervöst rökande i klunga, MJ, DM och ME.
Inne i salen sitter de övriga tillsammans med sina försvarare
BH i stickad tröja, sammanbiten och ser trött ut. Hon ser lite ut som ett vilsekommet barn där hon sitter med sin Cola.
MB i vit huvtröja sitter rak i ryggen, en Red Bull i handen och han stryker sig hela tiden över huvudet och ansiktet, han ser mest uttråkad ut och sitter och tittar sig runt, verkar lite frånvarande.
MJ ser sliten och trött ut, hon sitter och tittar mest ner i bordet, slitet, ovårdat hår (ser henne dock inte riktigt bra från där jag sitter)
DW Välkammad i kavaj och polotröja under, han lyssnar hela tiden uppmärksamt på den som talar och ger ett intresserat uttryck. Lutar sig då och då mot sin försvarare och viskar. Dock kan jag säga att jag uppfattar honom som betydligt yngre ut än vad bilderna jag har sett vill påskina, han ser lite ut som en spoling
MH Sliten t-tröja och (vad jag tror är) kriminalvårdens gröna mjukisbyxor. Han är den som är mest olik sig från bilder jag sett av honom, han ser gammal ut, liten och satt, grått halvlångt, okammat hår, halvlångt buskigt skägg. När det är dags för lunch skrattar han åt något som en uniform säger till honom, han sträcker villigt fram armarna för att det ska bli lättare att sätta på handbojorna.
EA sitter rak i ryggen i grön fleecetröja, håret stramt uppsatt i en hästsvans. Tittar sig runt i salen med huvudet högt, viker inte med blicken, rör inte en min. Fick bara en känsla när jag tittar på henne: Iskall, får rysningar efter ryggraden av hennes blick.
ME den obligatoriska luvan uppe under stora delar av dagen, viker ned den då och då, tittar mest rakt fram och lyssnar på vad som sägs. (Ser henne inte heller så bra från min plats)
DM Kort snaggat hår, kort skägg, ljus huvtröja med tryck, ser städad och ordentlig ut, sitter med huvudet i handen och ser uttråkad ut.
AL Färgglad huvtröja, håret ser nyklippt ut, hon är den som (jag från min plats kan se) visade mest känslouttryck, när BH berättar om snaran i bilen faller hon i gråt, hon ler ibland och ser bedrövad ut i nästa sekund. Jag kan också härmed dementera ryktet om att hon har fått missfall.
POH svart huvtröja med tryck, sitter och hänger över bordet, ser ut att ha svårt att sitta still, håret är flottigt och rufsigt.
JH sitter i kriminalvårdens gröna kläder, snaggad med ett par dagars stubb. Ger ett nervöst intryck, sitter och skakar med benen, trummar med fingrarna, drar handen över ansiktet och huvudet. Vad jag ser så säger han inget till sin försvarare, utan ser ut att lyssna uppmärksamt.
Uppfattningen jag fick av dem är att det är en sorglig samling människor, ingen ser ut som en mördare eller något taget ur en skräckfilm. Vanliga människor, precis som vem som helst. Jag skulle inte ha reagerat på någon av dem överhuvudtaget om jag mött dem på stan, utom möjligtvis EAs blick som fick mig att rysa...