Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
Diskussionen handlade inte om Sifo låg lågt vid motsvarande tidasvstånd till förra valet. Den handlade om Sifo sakta men säkert vred upp SD:s siffror fram till valet. De visade förvisso 8,5 på SD november 2012. I maj 2013 var SD nere på 6,6 för att sedan i augusti 2013 visa 9,9. Under vårmånaderna 2014 så sjönk sedan Sd ner till 8-8.3. Det finns helt enkelt inget fog för att säga att Sifo gradvis höjde SD successivt fram till valet 2014. Tar vi ovanstående mätning november 2012 så visade t.ex Yougov 8.2 så Yougov är med den utgångspunkten en troligare "skruvare" av SD-siffror.
Tittar vi på opinionssiffror i närtid så hade Sifo SD på 19,0 i december 2015 och var mycket närmare (och t.om förbi) många de övriga instituten på SD än vad de är idag. Jag har ingen aning om varför Sifo skulle tycka att det är viktigare att mörka SD i dag än vad det var i december förra året. Jag vet inte heller hur december-2015 siffran passar in i "höjasuccessivt"-strategin men jag är säker på att jag kommer att få en eller annan fantasifull förklaring.
Problemet är om du tittar att SD haft långa perioder mellan varje val där SD stått still eller sjunkit för att genom ett trollslag lyfta sig ett antal procent när valet börjar närma sig.
Så var det före 2010, så var det en längre period mellan 2010-2014 och så är det nu.
Givetvis kan det skylla på mätfel och att SD är " svårmätta", enda problemet torde vara med den teorin är att SD borde bli mer och mer enkla att mäta desto större SD blir.
Nu upprepar sig mönstren mellan valen och när SD drog som en raket och blev största parti hos YouGov skrek massmedia rätt ut i protest. Följden blev att SD började sjunka tillbaka hos flera institut bla Sifo och Yougov. Lite lustigt att Sifo's och andra institut av en ren slump plockade upp helt andra signaler från väljarna än bara ett par månader tidigare trots att kollapsen rullade på om än långsammare.
Det enda som hade hänt var att SD fått rätt i allt på bara ett år och att moderaterna började låtsas som det regnade.
Alla kan se att M inte vill leda Sverige och att S mest stod och ljög, några 80.000 st utvisningar skedde aldrig och några egentligt effektiva åtgärder för att öka takten på dessa har inte skett.
Som sagt, jag tror inte ett piss på Sifo's seriositet, Sifo viktar om för att passa den agenda som Sifo's medarbetare, kunder och chefer och anställas polare tycker är viktig.
Lite som DN's plötsliga förnekelse av agendasättande journalistik, något man själv gick ut med att man bedrev men som man nu alls inte bedrivit enligt chefredaktören.
Att metoden Sifo, DN mfl ägnar sig åt fungerar är rätt tydligt, det har varit gråt och veklagan i kör i tråden. En del användare tror fortfarande att SD kapitulerat och att det är därför SD har stått still.
Vänsterliberalerna och nyliberaler tar till alla knep de kan, att internet och opinionsmätningar skulle ligga utanför deras intressesfär och arena för påverkan är bara att glömma.
SD ses som ett stort hot mot 7klöverns och liberalernas hegemoni, givetvis gör man allt för att stoppa SD's frammarsch.
SCB och Brå har länge fifflat med statistik för att visa att det av regering och riksdag påbjudna tänkandet och tyckandet inte skall motsägas av fakta mer än nödvändigt.
Att tro att Sifo mfl skulle stå utanför är naivt.