2016-11-21, 21:14
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
De privata hyresvärdarna måste så vitt jag vet lämna hälften av sina hyreslägenheter till "bostadsförmedlingen" eller vad bostadsköerna nu kallas. Det betyder att hyresvärdarna kan dela ut hälften av sina bostäder till vem de vill. Frågan är då, om vi tar centrala Stockholm som exempel, vem som får dem.

Om jag skulle ringa till en privat hyresvärd i Stockholm och fråga om de hade en ledig bostad, hur stor är då chansen att de svarar att "visst, vi fick precis in en ledig tvåa på Östermalm som du kan ta. Vill du ha någonting mindre så har jag en ledig etta i Vasastan också".

Jag menar, någon måste ju få kontrakten till de privatförmedlade hyreslägenheterna även i synnerligen attraktiva områden. Varför skulle inte jag kunna ha tur?
Citera
2016-11-21, 21:37
Medlem
Det finns ingen skyldighet för privata värdar att lämna hälften av lägenheterna till bostadsförmedlingarna. (Det var så förr, för många många år sedan.) Privata värdar är privata företag och får hyra ut lägenheterna till vilka de vill.
Citera
2016-11-21, 21:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marenostrum
Det finns ingen skyldighet för privata värdar att lämna hälften av lägenheterna till bostadsförmedlingarna. (Det var så förr, för många många år sedan.) Privata värdar är privata företag och får hyra ut lägenheterna till vilka de vill.
OK, då lever jag kvar i tidevarv som svunnit. Men hur stor är chansen att jag får en nyrenoverad hyreslägenhet i jugendstil på någon av de finaste adresserna på ren tur om jag ringer imorgon? Vi har ju bruksvärdeshyra, och hyran är låg, så det vore ju dumt att låta bli att chansa.
Citera
2016-11-21, 22:12
Medlem
Oerhört liten
Citera
2016-11-21, 23:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Oerhört liten
Vem får hyreslägenheterna då?
Citera
2016-11-21, 23:44
Medlem
vemjeligs avatar
De har väl nån kölista, hyresgäster som hyr mindre lägenheter och som vill ha det större. När jag fick en hyresrätt hos en privat aktör var det senare lätt att få tag i en större hos de om man så ville.
Citera
2016-11-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Bekanta får nog en del, mycket går nog via rekommendation.
Sen släpper nog sällan folk en tvåa i jugend-stil på Östermalm. Den vaktar man med näbbar och klor.
Citera
2016-11-21, 23:47
Medlem
Citat:

svartmäkleri, kontakter, beroende på vilken hyresvärd det är...

Det finns lgh i Stockholms området men då får du pröjsa en del:
https://www.hyrabostad.se/stockholm/

men du får ju inget innerstaden för under 9000 känns det som
Citera
2016-11-21, 23:57
Medlem
yiys avatar
Jag känner en som erbjöd en nybyggd hyreslägenhet men det var endast via kontakter, att en främmande människa skulle kunna ringa och få tag på en lägenhet i Stockholm låter väldigt osannolikt med tanke på hur stort tryck det är på bostäderna, det går nog undan att hitta hyresgäster med god ekonomi utan att någon slumpvis ringer upp dem, och internt finns det nog kösystem
Citera
2016-11-22, 15:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
OK, då lever jag kvar i tidevarv som svunnit. Men hur stor är chansen att jag får en nyrenoverad hyreslägenhet i jugendstil på någon av de finaste adresserna på ren tur om jag ringer imorgon? Vi har ju bruksvärdeshyra, och hyran är låg, så det vore ju dumt att låta bli att chansa.

En nyrenoverad hyreslägenhet lär knappast ha en låg hyra. Förutom att många privata värdar har köer så är det precis som med det mesta andra i samhället, det gäller att ha kontakter. Visst går det att få en lägenhet genom att sätta sig och ringa runt men då får man nog ha ett litet större sökområde än en nyrenoverad tvåa på Östermalm. Fungerar nog även bättre på mindre hyresvärdar.
Citera
2016-11-22, 19:37
Medlem
Jag lägger ut på blocket. sen väljer jag med omsorg bland de svar jag får. Förvisso inte i Stockholm men i alla fall.
Den som passar bäst in bland husets övriga hyresgäster och uppfyller mina önskemål får komma och titta för att sedan bestämma sig. (Har dock inget i Jugendstil)
Citera
2016-11-22, 19:58
Medlem
Isnatts avatar
Jag bytte mig fram när jag bodde i hyreslägenhet. Fungerade mycket bra.
Började en bit ut för flera år sedan och bytte ett par gånger till jag hamnade mitt i stan. Det var planen hela tiden.

Bodde inne i stan och bytte mellan lägenheter där, mellan privata värdar. Ett gott tips är att hålla sig kamratlig med ägaren om så går.
Min sista hyreslägenhet var i ett hus inne på en innergård. Gammal stil, högt i tak och öppen spis. När jag bodde där så köpte jag en lägenhet och gick och pratade med värden och la fram ett förslag på så sätt att en kompis fick ta över den. Nu bor hon där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in