2016-11-21, 17:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
När man sitter och slötittar på amerikanska krigsfilmer så slås man omedelbart av att soldaterna aldrig har hjälmens hakband knäppt. Antingen hänger hakbandet och dinglar vid öronen, eller så har de det fastsatt över hjälmens skärm. Ofta ser man dem springa med knallpåken i ena handen samtidigt som de håller fast hjälmen på skallen med den andra när det är kritiskt, exempelvis som vid ett artilleriangrepp.

Vi som legat i lumpen (VSLIL) vet att om man ens försöker ta ett smygande steg ute i terrängen och inte har hakbandet knäppt så glider hjälmen av skallen och faller till marken. För att inte tala om de tillrättavisningar man fick av befälet om man slarvade med hakbandet.

Är det en kliché det här med det oknäppta hakbandet som Hollywood tagit till sig, eller slarvas det så enormt med hakbandet också i verkligheten? Jag tycker att hjälmens hakband fyller en viktig funktion, och att hjälmens skyddande egenskaper inte tas tillvara fullt ut om man inte knäpper det.
Citera
2016-11-21, 17:57
Medlem
Antagligen är det som du säger, att det är en filmgrej. Ansiktet skulle inte synas lika bra med remmen knäppt.
Citera
2016-11-21, 18:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Antagligen är det som du säger, att det är en filmgrej. Ansiktet skulle inte synas lika bra med remmen knäppt.
Det har du nog rätt i! Hakbandet (eller heter det hakremmen?) skulle nog förhindra käkrörelserna och artikulationen, och göra det svårt att höra vad skådespelarna säger om man hade det knäppt. Det skulle låta dumt om exempelvis Brad Pitt mumlade som Ingemar Mundebo i filmerna.
Citera
2016-11-21, 18:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Bara hollywoodfilmer och hockeyspelare som har det så.

Finns så otroligt många "helmet cam" och andra filmer direkt från slagfälten där man ser att det inte stämmer.
Citera
2016-11-21, 18:06
Bannlyst
Bara propaganda i syfte att framställa den korkade amerikanen i bättre dager på ubermenschen-manér gentemot omvärlden. Här kommer hollywoodstjärnan med oknäppt hjälm och slaktar i filmen 100 vietnamesiska välmunderade soldater utan att blinka.
Citera
2016-11-21, 18:19
Medlem
Hegernatarens avatar
Det är väl inte smickrande för de fåfänga att hakremmen trycker upp ansiktet
Citera
2016-11-21, 18:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
När man sitter och slötittar på amerikanska krigsfilmer så slås man omedelbart av att soldaterna aldrig har hjälmens hakband knäppt. Antingen hänger hakbandet och dinglar vid öronen, eller så har de det fastsatt över hjälmens skärm. Ofta ser man dem springa med knallpåken i ena handen samtidigt som de håller fast hjälmen på skallen med den andra när det är kritiskt, exempelvis som vid ett artilleriangrepp.

Vi som legat i lumpen (VSLIL) vet att om man ens försöker ta ett smygande steg ute i terrängen och inte har hakbandet knäppt så glider hjälmen av skallen och faller till marken. För att inte tala om de tillrättavisningar man fick av befälet om man slarvade med hakbandet.

Är det en kliché det här med det oknäppta hakbandet som Hollywood tagit till sig, eller slarvas det så enormt med hakbandet också i verkligheten? Jag tycker att hjälmens hakband fyller en viktig funktion, och att hjälmens skyddande egenskaper inte tas tillvara fullt ut om man inte knäpper det.

Det var mycket vanligt att amerikanska frontsoldater inte använde hjälmens hakrem i strid,
men däremot vid utbildningen hemma i staterna och i Storbritannien,
samt bakom fronten om de tyckte att detta var bekvämare.

Detta p.g.a. (den överdrivna) risken att tryckvågen från en granat skulle slita tag i hjälmen
och orsaka dödliga eller paralyserande skador på soldaten.
P.g.a. av denna risk, så tog man även fram en ny hakrem,
som skulle lösa ut vid 15 pounds belastning, men den dök i praktiken upp först efter kriget.
Citera
2016-11-21, 19:35
Medlem
Citat:
Det har du nog rätt i! Hakbandet (eller heter det hakremmen?) skulle nog förhindra käkrörelserna och artikulationen, och göra det svårt att höra vad skådespelarna säger om man hade det knäppt. Det skulle låta dumt om exempelvis Brad Pitt mumlade som Ingemar Mundebo i filmerna.

då ser man ju inte deras sexiga käklinjer såklart
Citera
2016-11-21, 20:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
då ser man ju inte deras sexiga käklinjer såklart

Och lika fullt, så valde några miljoner amerikanska soldater att ha hakremmen just så i strid,
vilket bl.a. kan ses på massvis på massvis med samtida fotografier,
man kan läsa om det i memoarer som soldater skrev efter kriget,
man kan läsa om det i samtida rapporter o.s.v. o.s.v.

T.ex. här en bild från Dagen D:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Approaching_Omaha.jpg

Notera att många av soldaterna har valt
att spänna upp hakremmarna över hjälmens bakkant,
vilket var det föredragna sättet för soldater som aldrig använda hakremmarna.

De som använde hakremmarna ibland,
lät i allmänhet hakremmarna helt enkelt hänga när man inte använde dem.
Citera
2016-11-21, 20:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och lika fullt, så valde några miljoner amerikanska soldater att ha hakremmen just så i strid,
vilket bl.a. kan ses på massvis på massvis med samtida fotografier,
man kan läsa om det i memoarer som soldater skrev efter kriget,
man kan läsa om det i samtida rapporter o.s.v. o.s.v.

T.ex. här en bild från Dagen D:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Approaching_Omaha.jpg

Notera att många av soldaterna har valt
att spänna upp hakremmarna över hjälmens bakkant,
vilket var det föredragna sättet för soldater som aldrig använda hakremmarna.

De som använde hakremmarna ibland,
lät i allmänhet hakremmarna helt enkelt hänga när man inte använde dem.
Där har de remmarna uppspända på hjälmens bakkant. Jag hade för mig att remmen spändes upp över framkanten när man inte ville ha dem dinglande runt öronen. Det var väl en helt felaktig minnesbild jag hade. Jag kunde ha svurit på att man spände fast hakremmen framtill på hjälmen. Men det kanske bara var i filmerna?
Citera
2016-11-21, 21:03
Avslutad
Den amerikanska M1 hjälmen hade flera problem.

Ett var att hakremmen helt saknade någon slags ergonomi, den satt inte bra, den åkte ned, åkte ut och i vissa fall kunde fastna eller smälta(!) ihop vilket kunde vara väldigt farligt.

MEN det främsta skälet varför det inofficiellt avråddes att stänga hakremmen(ja det hände) var att så som hjälmen var utformad så kunde den vid explosioner, stötar m.m. ge hjärnskakning eller i värsta fall dra av huvudet från kroppen, och det är därför remmen oftast inte stängdes.

Den nya hakremmen kom inte förrän på mitten av 80-talet.
Citera
2016-11-21, 21:09
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Där har de remmarna uppspända på hjälmens bakkant. Jag hade för mig att remmen spändes upp över framkanten när man inte ville ha dem dinglande runt öronen. Det var väl en helt felaktig minnesbild jag hade. Jag kunde ha svurit på att man spände fast hakremmen framtill på hjälmen. Men det kanske bara var i filmerna?

Tyskarna gjorde ofta det, baserat på en kraftigare "skärm" på deras hjälmar.

http://www.quikmaneuvers.com/sitebuilder/images/Combat_Military_Leadership_WW2_German_Army-286x285.jpg
http://media.moddb.com/images/groups/1/4/3784/germasky9.jpg (mannen längst fram)
https://2.bp.blogspot.com/-ySg3KqoAnYM/TWDBlCdp-QI/AAAAAAAAF3s/P8uk5P4wKoA/s1600/battle-stalingrad-a-german-soldier.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in