• 1
  • 2
2016-11-20, 23:07
Medlem
Vad är bäst att göra med koljafile'?
Citera
2016-11-20, 23:10
Medlem
Fish n chips?
Citera
2016-11-21, 03:19
Medlem
kraftfoders avatar
Kolja och torsk är förväxlingsbara, dvs. alla torskrecept funkar också med kolja. Vad som är bäst, är ju upp till ens smak. Dubbelpanera och fritera i olja. Blir väldigt gott.
Citera
2016-11-21, 03:30
Medlem
EinRs avatar
Panera med ströbröd och citronpeppar, stek dom gyllenbruna på båda sidor sen in i ugn med grädde, färsk dill och en skivad citron över dom i ca 20 min/200grader.
Servera med kokt eller pressad potatis.
Mums!
Citera
2016-11-21, 11:23
Medlem
dePauls avatar
Friterad, panerad och stekt kolja i all ära men inget slår mandelfisk.

http://receptfavoriter.se/recept/man...ed-mandel.html

~Paul~
Citera
2016-11-21, 12:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Friterad, panerad och stekt kolja i all ära men inget slår mandelfisk.

http://receptfavoriter.se/recept/man...ed-mandel.html

~Paul~
Huva.

Bambavarningsflagg kring den maträtten.
Citera
2016-11-21, 12:40
Medlem
flaskborstes avatar
Kolja i bit.. Delar min mormors recept.

1-2 tomater
1 citron
1 Purjolök
fiskbuljong
1 Paket blockfrusen Kolja (funkar även med Torsk och Sej)

Salta den frysta koljan runt om (fisk behöver ganska mycket salt)

Lägg i lite smör i botten på en gryta fiskbiten passar i alt skär den i 2 bitar.
slå på 1 dl vatten

Skär purjolök i tunna ringar
Skiva tomater i ca 7-10mm tjocka skivor.

Lägg tomaterna på Fisken och purjolöken ovanpå det. salta lite på grönsakerna.

Koka fisken på låg värme till den är genomkokt och lite vitt glansig (kolja är vitare än torsk)

Ta upp fisken och förvara under folie SPAR buljongen i botten, sila bort ev småbitar.

Red en vit sås av buljongen (ex med vetemjöl upplöst i vatten).

salta och låt koka upp använd ev en bit fiskbuljong tärning.

Riv ner det gula av skalet från en citron, pressa sedan ner citronsaften i såsen (sila bort kärnorna)

Servera med nykokt potatis eller med Ris och cayennepeppar.

Då fisken mer eller mindre ångkokas så finns smakerna kvar i rätten både i fisken och i såsen.. blir helt underbar rätt då den görs rätt. 1 fiskblock är lagom till 2 personer.

Kan varieras med hel färsk fisk också.. då stoppar man tomat och purjo inuti den rensade fisken och ångkokar i lämplig gryta.
Senast redigerad av flaskborste 2016-11-21 kl. 12:46.
Citera
2016-11-21, 12:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Huva.

Bambavarningsflagg kring den maträtten.
Hehe, sant. Dock är det som vanligt när det gäller matlagning. Antingen kan man det eller så gör man det inte .

Med andra ord. Mandelfisk kan vara en oaptitlig röra eller en delikatess .

Faktum är att skolans mandelfisk inte var så tokig. I alla fall på min skola .

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2016-11-21 kl. 12:48.
Citera
2016-11-21, 12:48
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Med andra ord. Mandelfisk kan antingen vara en oaptitlig röra eller en delikatess .

~Paul~

Har provat mandeltorsk men tycker att det är svårt att få mandelflarnen att sitta ordentligt på fisken..

Känns som jag skulle behöva superlim
Citera
2016-11-21, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har provat mandeltorsk men tycker att det är svårt att få mandelflarnen att sitta ordentligt på fisken..

Känns som jag skulle behöva superlim
Fast då har du inte använt rätt metod. Om du läser arbetsgången i det receptet som jag länkade till så förstår du vari du gör fel .

~Paul~
Citera
2016-11-21, 16:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hehe, sant. Dock är det som vanligt när det gäller matlagning. Antingen kan man det eller så gör man det inte .

Med andra ord. Mandelfisk kan vara en oaptitlig röra eller en delikatess .

~Paul~
LOL

Till en viss del, rätt stor faktiskt, så har du rätt.
Du har ju grundläggande moment inom matlagningen som du behöver kunna, har du sedan förmågan att montera en maträtt i tanken och ha en rätt bra pejl på hur smakerna och texturen på maträtten kommer att uppfattas när du serverar den så har du kommit en god bit på vägen.

För mig är mandelfisk för alltid inpräglad till att vara den vidrigt torra skosulan man hällt mandel på och glömt bort i ugnen på tok för länge som sedan en bambatant tvingade en att äta upp fast man ibland nästan spydde upp den oaptitliga styggelsen. Blodpuddingen och den ugnsstekta levern var än mer torr och rullströmmingen var så sönderkokt i tomatsåsen att det var som om de mixat strömmingen och sedan format den igen till strömmingsbitar...

Nej fy fasiken vilken dålig mat man fick under de åren i skolan.

Så jag har några få svenska maträtter jag bara för allt i världen inte kan få över mina läppar för minnena av att tvingas äta upp dem sitter för djupt.
Citera
2016-11-21, 18:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL

Till en viss del, rätt stor faktiskt, så har du rätt.
Du har ju grundläggande moment inom matlagningen som du behöver kunna, har du sedan förmågan att montera en maträtt i tanken och ha en rätt bra pejl på hur smakerna och texturen på maträtten kommer att uppfattas när du serverar den så har du kommit en god bit på vägen.

För mig är mandelfisk för alltid inpräglad till att vara den vidrigt torra skosulan man hällt mandel på och glömt bort i ugnen på tok för länge som sedan en bambatant tvingade en att äta upp fast man ibland nästan spydde upp den oaptitliga styggelsen. Blodpuddingen och den ugnsstekta levern var än mer torr och rullströmmingen var så sönderkokt i tomatsåsen att det var som om de mixat strömmingen och sedan format den igen till strömmingsbitar...

Nej fy fasiken vilken dålig mat man fick under de åren i skolan.

Så jag har några få svenska maträtter jag bara för allt i världen inte kan få över mina läppar för minnena av att tvingas äta upp dem sitter för djupt.

Fast är mandelfisk en svensk maträtt? Eller är den kanske fransk?
Filets de colin aux amandes, kolja med mandel:
http://www.cuisineaz.com/recettes/fi...des-70495.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här