Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-20, 22:59
Medlem
Bara något jag tänkt på under den senaste veckan. Om man hade växlat en svensk 100 lapp till en massa mynt av annan valuta som hastigt faller i värde, hade man då kunnat smälta ner metallen och sålt den dyrare?

(Om detta är olagligt behöver ni inte bry er om, bara en teoretisk fråga)
Citera
2016-11-20, 23:28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helmer01
Bara något jag tänkt på under den senaste veckan. Om man hade växlat en svensk 100 lapp till en massa mynt av annan valuta som hastigt faller i värde, hade man då kunnat smälta ner metallen och sålt den dyrare?

(Om detta är olagligt behöver ni inte bry er om, bara en teoretisk fråga)

Extremt få mynt har metallvärde som ens är i närheten av präglingsvärdet... Så du ska väl hitta ett mynt som har relativt högt metallvärde samtidigt som valutan går genom extrem inflation.

Samtidigt så är de flesta mynten legeringar, vilket sänker metallvärdet ännu mer då det krävs mycket bearbetning för att få ut de rena metallerna...
Citera
2016-11-20, 23:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Förmodligen inga mynt som är lätta att få tag på i större mängder.

Amerikanska encentsmynt i koppar (slutade myntas nån gång på 80-talet) är väl det klassiska och brukar vara värd 2-3 cent i metallvärde beroende på rådande kopparpris.

Sen finns det ju silvermynt från en jävla massa länder där metallvärdet vida överstiger myntets valör, men dessa är ju inget man stöter på så ofta.

Jag kan komma ihåg fel men jag tror att gamla svenska tvåkronor var uppe kring 20 spänn per mynt i metallvärde för några år sen när metallpriserna överlag var väldigt höga.
Citera
2016-11-20, 23:42
Medlem
Precis, idag har de flesta mynt inget värde i själva metallen. Minns inte heller exakt men för en ganska längre tid tillbaka så var svenska mynt av ett mycket högre värde. Vilket gjorde att några satte i system att just smälta ner dem. Någon kommer nedanför fylla ut detta svar med mer korrekt historia.
Citera
2016-11-20, 23:48
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Förmodligen inga mynt som är lätta att få tag på i större mängder.

Amerikanska encentsmynt i koppar (slutade myntas nån gång på 80-talet) är väl det klassiska och brukar vara värd 2-3 cent i metallvärde beroende på rådande kopparpris.

Sen finns det ju silvermynt från en jävla massa länder där metallvärdet vida överstiger myntets valör, men dessa är ju inget man stöter på så ofta.

Jag kan komma ihåg fel men jag tror att gamla svenska tvåkronor var uppe kring 20 spänn per mynt i metallvärde för några år sen när metallpriserna överlag var väldigt höga.

2kr samt 5kr i 'silver' är två svenska mynt där metallen är värd mer resp. präglingsvärde.
Men då är ju dessa inget man kan växla till sig medvetet och ska man köpa dom får man ju betala metallvärdet.

Tror TS fråga mer var riktad mot nu reguljärt cirkulerande mynt som man bara kan växla till sig lätt, och då ifrån något land där inflationen gör att mynten i sig blir värdelösa förutom metallvärdet
Citera
2016-11-20, 23:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IstvanEsteban
Precis, idag har de flesta mynt inget värde i själva metallen. Minns inte heller exakt men för en ganska längre tid tillbaka så var svenska mynt av ett mycket högre värde. Vilket gjorde att några satte i system att just smälta ner dem. Någon kommer nedanför fylla ut detta svar med mer korrekt historia.

Länder som liksom USA och England som envisas med att ha mynt i väldigt låga valörer kommer ju i regel inte undan att metallvärdet på myntet är en förhållandevis stor del av myntets värde. Typ 50-60% skulle jag gissa.
Citera
2016-11-21, 01:35
Medlem
Märkligt att ni unga, smarta och moderna människor inte har upptäckt att mynthandel med värdefulla svenska metallmynt (silver) har varit på tapeten i många, många decennier.

Jag började med detta på 1970-talet (vanliga svenska mynt), men det kan nog ha förekommit tidigare. Man växlade till sig enkronasrullar på banken (nom 50 kr styck), från dessa rullar sorterade man fram i princip alla mynt äldre än 1968 (år 1968 endast delvis silverhaltiga mynt). Dessa silverhaltiga mynt sålde man sedan till mynt / metallhandlare, övriga enkronor växlade man tillbaka till banken. Samma procedur (andra årtal) gällde 10-, 25- och 50-öringar, samt även 2- och 5-kronor. I dag är nog hela det svenska lagret av mynt sorterat och rensat på silverhaltiga mynt - men i fickorna på gammelfarmors vinterkappa kan det kanske ligga några enstaka bortglömda enkronor från silverhaltstiden.

I dag får man t ex ca 17:50 för en gammal Snusk-Gustav-enkrona. Jag tror Uppsala Mynthandel (kan heta något annat) är marknadsledande på detta område. Googla själv och kolla - där finns priser på varje enskilt mynt som kan komma i fråga.
Citera
2016-11-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Märkligt att ni unga, smarta och moderna människor inte har upptäckt att mynthandel med värdefulla svenska metallmynt (silver) har varit på tapeten i många, många decennier.

Jag började med detta på 1970-talet (vanliga svenska mynt), men det kan nog ha förekommit tidigare. Man växlade till sig enkronasrullar på banken (nom 50 kr styck), från dessa rullar sorterade man fram i princip alla mynt äldre än 1968 (år 1968 endast delvis silverhaltiga mynt). Dessa silverhaltiga mynt sålde man sedan till mynt / metallhandlare, övriga enkronor växlade man tillbaka till banken. Samma procedur (andra årtal) gällde 10-, 25- och 50-öringar, samt även 2- och 5-kronor. I dag är nog hela det svenska lagret av mynt sorterat och rensat på silverhaltiga mynt - men i fickorna på gammelfarmors vinterkappa kan det kanske ligga några enstaka bortglömda enkronor från silverhaltstiden.

I dag får man t ex ca 17:50 för en gammal Snusk-Gustav-enkrona. Jag tror Uppsala Mynthandel (kan heta något annat) är marknadsledande på detta område. Googla själv och kolla - där finns priser på varje enskilt mynt som kan komma i fråga.
Minns rubrikerna i Aftonbladet på 70-talet
”Silverligan” tror jag det skrevs om då. Men inget innan internet har hänt i verkligheten, tyvärr
Citera
2016-11-28, 18:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Stundtals i början av 90-talet i ryssland fick man 12 kilo mässingsmynt för en dollar, mässingspriset var väsentligt högre än så! Ett 1 kopek-mynt var på den tiden värt en hundradels öre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in