2016-11-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Den senaste tiden har jag lärt mig en hel del. Jag har - i ärlighetens namn - haft väldigt svårt att förstå att vissa kvinnor stannar hos män som slår. Sedan lyssnade jag på den här dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/298012?programid=909 och den tyckte i alla fall jag var bra.

När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?

Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.

Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.

I genomsnitt 17 kvinnor per år dödas av en man dessa kvinnor har eller haft en nära relation till.

Det är ovanligt att kvinnor dödas som resultat av “ren” misshandel (sparkas och slag). Detta sker I något fall per år.
(Kniv är den vanligaste våldsmetoden, vapen i 20% av fallen.)

Det är vanligt att gärningsmännen har låg social status och är kriminellt belastade (60%). Psykisk sjukdom eller psykisk störning är väldigt vanligt bland gärningsmännen (90%). I nästan 25% av fallen begår gärningsmannen självmord I samband med brottet.

Om man läser ovanstående med eftertanke inser vem som helst att ifall en kvinna bara undviker kriminella och/eller psykiskt sjuka eller personlighetsstörda individer, då finns det nästan ingen risk att man skulle dödas av sin partner/f.d. partner. För dessa grupper dödar 15,3 av de 17 kvinnor som dödas varje år.

Pga ovanstående har jag lite svårt att förstå varför detta skulle räknas som ett STORT samhällsproblem.

I trafiken dör varje år ca 260 personer. Ca 1500 tar livet av sig.

Det går inte att undvika trafiken – men det går att välja bort kriminella våldsverkare och personlighetsstörda som livskamrater.
Citera
2016-11-20, 20:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Den senaste tiden har jag lärt mig en hel del. Jag har - i ärlighetens namn - haft väldigt svårt att förstå att vissa kvinnor stannar hos män som slår. Sedan lyssnade jag på den här dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/298012?programid=909 och den tyckte i alla fall jag var bra.

När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?

Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.

Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.

Ja det du skriver är det jag också kommit fram till, även om jag kanske helst inte använder ordet "skuld".
Men en objektiv o sund analys som du gör här leder nog fram till precis den slutsatsen om man läser FUPen. Lotta tog sina steg mot en farlig utgång när hon inledde o forsatte relationen med Martin.

Det som denna tråd märkligt nog kommit att handla om är att vissa anser Lotta varit oförmögen att själv fatta dessa beslut. Att hon genom sitt mående, sina tidigare relationer och framför allt Martins påverkan - inte kunnat värja sig mot att inleda en relation med honom. Och att hon inte "frivilligt" fortsatte vilja vara med honom.

Jag tror att hon kunde ha låtit bli och att hon kunde avslutat om det kändes fel. Jag tror att hon var kär i Martin och ville vara tillsammans med honom. Hade hon velat avsluta hade hon inte betett sig som hon gjorde.

Så vi är två grupperingar här i tråden som tycker olika. I vissa fall blir känslorna så starka (och nära ens egen verklighet?) - att privata personangrepp haglar. Men det säger mer om postarens psyke än det tillför tråden.
Citera
2016-11-20, 21:20
Medlem
Citat:

Herregud vilken smörja..

Hon märkte "ingenting" innan första slaget - trots att mannen hade hotat att "göra slut" ifall hon inte tog en viss buss och han kallade henne för slyna och hora... :-o

Efter misshandeln gör hon slut - men 6-7mån efter separationen ringer hon honom av "ett misstag".. och då flyttar hon hem till honom… För hon ville "ge honom en chans".

Hur kan du lyssna på smörjan utan att kräkas?
Citera
2016-11-20, 21:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I genomsnitt 17 kvinnor per år dödas av en man dessa kvinnor har eller haft en nära relation till.

Det är ovanligt att kvinnor dödas som resultat av “ren” misshandel (sparkas och slag). Detta sker I något fall per år.

Det är vanligt att gärningsmännen har låg social status och är kriminellt belastade (60%). Psykisk sjukdom eller psykisk störning är väldigt vanligt bland gärningsmännen (90%). I nästan 25% av fallen begår gärningsmannen självmord I samband med brottet.

Om man läser ovanstående med eftertanke inser vem som helst att ifall en kvinna bara undviker kriminella och/eller psykiskt sjuka eller personlighetsstörda individer, då finns det nästan ingen risk att man skulle dödas av sin partner/f.d. partner. För dessa grupper dödar 15,3 av de 17 kvinnor som dödas varje år.

Pga ovanstående har jag lite svårt att förstå varför detta skulle räknas som ett STORT samhällsproblem.

Det går inte att undvika trafiken – men det går att välja bort kriminella våldsverkare och personlighetsstörda som livskamrater.

Tack för detta jättebra inlägg!
Om Lotta hade undvikit Martin redan från början och istället valt en annan sund normal man hade risken att hon skulle blivit dödad av denne varit oerhört mycket längre, nästan försumbar.
Så ja hon skulle nästintill helt säkert ha levt idag om hon inte tagit dessa felaktiga beslut att falla för Martin. De flesta kvinnor hade - utan att kunna statistiken - undvikit detta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-20 kl. 21:27.
Citera
2016-11-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för detta jättebra inlägg!
Om Lotta hade undvikit Martin redan från början och istället valt en annan sund normal man hade risken att hon skulle blivit dödad av denne varit oerhört mycket längre, nästan försumbar.
Så ja hon skulle nästintill helt säkert ha levt idag om hon inte tagit dessa felaktiga beslut att falla för Martin. De flesta kvinnor hade - utan att kunna statistiken - undvikit detta.

Om man vill vara annorlunda än de flesta av oss – som HAR fördomar och som också agerar därefter - då tar man en medveten risk.

Vanliga människor HAR fördomar gentemot tungt kriminella. Redan det faktum att dessa killar har suttit inne I åratals talar om att de spelar enligt andra spelregler än vi andra. Dessa killar struntar I samhällets regler – de har sina egna. Att leka Jesus (jag fördömer ingen, jag ger alla en andra chans) har sitt pris.

De tjejer som insisterar att umgås med slödret tvingas även att acceptera deras regelverk.

Men man kan verkligen inte prata om ett “stort samhällsproblem” ..
Citera
2016-11-20, 22:07
Medlem
Citat:

Det absolut bästa vore väl skydda medborgarna från dessa våldsverkare. Med långa fängelsestraff och behandling med Ros program t.e.x.

Dom skall inte vandra fritt ute bland oskyldiga medborgare.

Lika lite som grova rattfyllerister skall få göra bil ostraffat.

Edit. Upprepade förseelser fråntas dom körkortet. Och övervakas.
Senast redigerad av Remark 2016-11-20 kl. 22:44.
Citera
2016-11-20, 22:08
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Fyrkantiga stackare. Det är ett enormt samhällsproblem att människor blir misshandlade i nära relationer. Finns stora mörkertal. Alla mord eller misshandlar kommer inte till polisens kännedom, eller ens närståendes. Men de syns i sjukskrivningsstatistik med mera, men döljs som annat.

Ett fåtal dör. De blir skjutna på håll. De blir strypta med mera. Uppbrända. Barnen tas av daga, inte alltid som mamman dör. Etc. Inget fall är det andra likt. Därför kan du inte dra alla över en kam. Vi behöver stödfunktioner som fungerar och ingen domstol där du sitter och dirigerar.

Många, de flesta offren, överlever. Då är det inget problem, eller?
Senast redigerad av IQ130 2016-11-20 kl. 22:11.
Citera
2016-11-20, 22:13
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Om man vill vara annorlunda än de flesta av oss – som HAR fördomar och som också agerar därefter - då tar man en medveten risk.

Vanliga människor HAR fördomar gentemot tungt kriminella. Redan det faktum att dessa killar har suttit inne I åratals talar om att de spelar enligt andra spelregler än vi andra. Dessa killar struntar I samhällets regler – de har sina egna. Att leka Jesus (jag fördömer ingen, jag ger alla en andra chans) har sitt pris.

De tjejer som insisterar att umgås med slödret tvingas även att acceptera deras regelverk.

Men man kan verkligen inte prata om ett “stort samhällsproblem” ..

I en annan tråd där du skuldbelägger bo var gm en man med arbete och karriär, vad jag förstår. Det enda man kan slå fast är att ditt skuldbeläggande är konstant. Misshandlad kvinna=Dålig, dum kvinna. Delaktig i sin egen misshandel, lögnaktig osv.

Varför går du inte ut och varnar gm för kvinnorna, så att de håller sig borta? Du är bra dum du.
Citera
2016-11-20, 22:15
Medlem
Citat:
Du skriver långa noggrant formulerade inlägg. Inlägg som inte snabbt är ihoprafsade och som sannolikt tagit dig tid att skriva. Det är du i din fulla rätt att göra. Det blir bara inte så klädsamt när du samtidigt raljerar och "i all sin dar undrar" över hur andra postare kan lägga tid på tråden "när de har jobb o utbildning"
Du har ingen rätt att ifrågasätta andras val av tidsfördriv - det har du inte med att göra.

Du kan inte veta om ex en postare kanske sitter förlamad i rullstol - med utbildning o jobb i veckorna, men vars fritid förgylls av nätet. Du har inte rätt att ifrågasätta hans liv - det är inte vackert att raljera över någon då.

Då kommer vi också osökt in på att du tidigare 13/11, skrivit om antalet poster några andra skrivit i detta ämne. Det är således inte första gången - du tar dig tiden(!) - att förundras över andra skrivares privata tidsfördriv. Och lägger ner egen tid på att räkna deras inlägg.

Samma dag, 13/11, som du för övrigt också skrev inlägget med texten:"Enligt min mening bör man överväga att ingripa i vuxna människors liv om man tycker det är absolut nödvändigt, om man tycker de är på väg att komma till skada av det som sker i deras liv"

Förstår du vad du här skriver? Din uppfattning av hur någon lever sitt liv - skulle ge dig rätten att ingripa i denne persons liv???!
Det gör ialla fall mig mörkrädd. I min värld kallar vi detta för ett beteende hos "Gränslösa Socionomer" - inte tvärt om. Det ger många "1984" vibbar! Det är i min mening en väldigt farlig åsikt du ger uttryck för. Om man inte förstår vad ett sådant beteende och regelverk skulle kunna leda till i ett samhälle - är man i min mening väldigt naiv.

I tråden Lotta/Martin här har några från början försökt framställa såväl brottet, bakgrunden som de olika aktörernas agerande som något helt annat än vad som sedan framkommit. Inte minst i media har felinformationen varit tydlig. Och är i vissa fall märkligt nog fortfarande. Om man läser denna tråd har det över tiden varit många inskick med påståenden som sedan har rättats till. Ex att de inte var i ett förhållande, att bara han jagade henne, att Martin bröt sig in, att Lotta aldrig hade använt kokain osv.

Med tiden när fler läst FUPen har bilden förändrats. Det finns delar i brottshistoriken som gör att detta brott inte längre är ett brott " av en nästan främling som tränger sig in hos en oskyldig kvinna som knappt känner honom".

Detta trista brott är istället - återigen - en mans våld mot en kvinna han säger sig älska och som älskar honom.
När detta står klart börjar en del ifrågasätta om det är sant - eftersom ju Lotta var en helt annan person än Martin.
Och det var hon säkert - inte minst då han var en dömd våldsbrottsling. Men den bild av Lotta som då gavs stämde inte riktigt heller med verkligheten. Martin o Lotta hade 11 gemensamma vänner på nätet och i sitt liv med träning, hundkärlek, barnlängtan, kroppsintresse, sms-vansinne var de rätt lika. Lottas beteende med lögner till omgivningen om med vem hon var - liknade också Martins.

När många då - nästan oavbrutet hävdar att Lotta "inte hade någon egen vilja" i att vara med Martin blir det - fel igen. För det är klart att hon hade.

Detta ständiga urskuldande av allt BO Lotta här gjorde, blir till slut märkligt. Jag tror också att Martin spelade på strängar som påverkade henne, inte minst när han drog "sjukdomskortet" när hon hade blockat honom. Jag tror också att hon anpassade sig mycket till honom, blev stressad av hans humörsvängningar och inte ville göra honom upprörd. Dansade med i gillar/gillar inte - spelet.

Men jag tror att hon deltog självmant av egen vilja. Hon kunde faktiskt låtit bli och brutit all kontakt - flera gånger.

Men till skillnad från vad du skriver - tycker jag Lotta var i sin fulla rätt att göra vad hon ville - utan att någon har rätt att ingripa i hennes liv - för att någon tycker sig från sin mer upphöjda position kunna se att vederbörande kan fara illa.

Åsikten att man kan ingripa i andra vuxnas liv - för att man tycker sig se saker dessa inte kan se - skrämmer mig.
Det är också förvånade hur du kan raljera över att jag skrivit fel förnamn på BO i denna tråd - och därför borde sätta mig själv i karantän från att posta??! Du tycker verkligen att du är i din rätt att föreslå något sådan? Att "brottet" ska bestraffas -av dig(?).

Det finns mycket riktigt ett annat fall där man misstänkter att en kvinna gått en ond bråd död tillmötes. Men likheterna mellan Lotta/Martin fallet o det andra fallet är i övrigt väldigt få.

Det du ger uttryck för i dina välskrivna inlägg skrämmer mig. Det får mig att tro att du kanske från din lugna upphöjda position verkligen menar att du har rätt styra över andra vuxna människor.

Ett par tillägg bara. För det första tar jag mig inte tid att räkna andras inlägg, det gör Flashback åt mig. Det går att se hur många inlägg varje person gjort i en tråd. Jag har bara tittat på historiken hos fyra användare så det gick fort. Betydligt fortare än att läsa FUP.

För det andra är jag glad att du nu i tråden förtydligat att du anser att skulden för mordet faller på Lotta i lika hög grad som det faller på Martin. Det är ju just där våra åsikter går isär. Jag anser i likhet med polis, åklagare och tingsrätt att det var Martin som ansvarade för att han slog ihjäl Lotta. Det var även hans fel att han slog Angeli*a. Att det sedan säkert finns bakomliggande faktorer i hans tidiga liv som i sin tur förklarar att han slog ändrar inte på skuldförhållandet.

I ett avseende vill jag ge dig rätt. Du skriver om att i början fick man ett intryck av fallet och att det intrycket har ändrats över tid. Så tycker jag man kan säga att det är. I min tolkning tyder det på att bilden har klarnat efter hand, sammanhanget har blivit mer komplext, perspektivet har djupnat. Det är inte så konstigt. I början vet man ju inte så mycket. För min del har jag främst fått omvärdera exet Per. Du får ursäkta om jag inte letar fram exakt när jag skrev det, men för ett antal veckor sedan skrev jag att jag önskade att hon blivit kvar med honom. Efter grävjobbet av Hee4r började jag ana att bilden var mer komplicerad än jag vetat. Det tog jag inte personligt. Att Hee4r över huvud taget engagerade sig i att kolla upp detta berodde ju också på att han, eller någon som säger sig vara han, kallade Lotta slampa här på Fb. Det borde han nog inte ha gjort. Jag har, får jag erkänna, efter detta också tittat extra på denne man och nu förstår jag bättre varför Lotta inte var glad, trygg och tacksam hos honom.

Som jag sagt tidigare: alla önskar att Lotta inte träffat Martin, eller att hon brutit snabbt. Det gjorde hon inte. Det finns ingen anledning att ösa kritik över henne för det. Det var hans fel att hon dog.
Senast redigerad av ekornavallen 2016-11-20 kl. 22:17. Anledning: Förtydligande
Citera
2016-11-20, 23:09
Medlem
Solglittrets avatar
Om någon åker skidor nerför en pistad röd backe i solen och plötsligt begravs under en lavin blir vi mycket upprörda.

Höga rop på bättre kontroll av backen, säkerhetssystem, ansvar hos berörda pistare, metrologer som ej varnat. Det görs långa reportage om vad som hänt - bilder på offret och på den livsfarliga röda backen visas, anhöriga uttalar sig. Piståkare utan gränser vill göra en ny lag.

Så småningom kommer det fram att det avlidna offret inte alls hade åkt i den röda pistade backen, utan off-pist. Dessutom i ett område med stora taturarede skyltar som varnar.
Hon har också åkt där flera gånger tidigare och brutit såväl revben som fått flera blåmärken under tidigare mindre lavinutbrott.

Det visar sig också att vänner o anhöriga varnat henne från att åka där. Till dem hade hon uppgett att hon inte längre valde off-pist området. Hon hade också sett hur delar av snömassorna hängde löst och riskerade att rasa. Hon hade till och med följt med när en lavinspecialist besökte backen bara några dagar tidigare och fått reda på hur farligt och osäkert det var att åka just där. Att allt när som helst kunde rasa.
Vid ett kort besök hos fjällpolisen ville hon först berätta om de farliga snömassorna som hon upplevt och hur skadad hon tidigare blivit av dessa, men hon ångrade sig och tog tillbaka det hon sagt.

När allt detta kommer fram blir många både förvånade och upprörda. Anhöriga inser att de blivit lurade, tidningarna tonar ner kraven på bättre säkerhet i pistsystemet. De flesta förstår att hon gjorde en dumhet som valde att åka off-pist där. Det var dumt men det var hennes val.

Några har dock svårt att ta detta till sig. Hon måste ha blivit "bergssjuk" berget måste ha lockat henne. Hon kunde inte låta bli att åka där, kunde inte ens sluta när revbenen bröts. Polisen borde förstått att hon skulle återvända till denna farliga backe och utrett. Hon hade ju inte mått bra en tid innan, känt sig sviken när liftkortet till en annan backe slutade fungera.Manifestationerna - som borde kommit av sig fortsätter - visserligen med betydligt färre deltagare och mer nedtystat. Dock vill fortfarande Piståkare-utan-gränser att det ska inrättas en ny lag "för att skydda kvinnor mot farliga laviner".

Hon dog och en del anser det därför mycket upprörande att diskutera vilka felaktiga beslut hon tog som om o om igen åkte off-pist där. Man ska tydligen också låta bli att diskutera om hon ens kunnat låta bli.

Martin o Lotta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-21 kl. 00:08.
Citera
2016-11-20, 23:42
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Om någon åker skidor nerför en pistad röd backe i solen och plötsligt begravs under en lavin blir vi mycket upprörda.

Höga rop på bättre kontroll av backen, säkerhetssystem, ansvar hos berörda pistare, metrologer som ej varnat. Det görs långa reportage om vad som hänt - bilder på offret och på den livsfarliga röda backen visas, anhöriga uttalar sig. Piståkare utan gränser vill göra en ny lag.

Så småningom kommer det fram att det avlidna offret inte alls hade åkt i den röda pistade backen, utan off-pist. Dessutom i ett område med stora taturarede skyltar som varnar.
Hon har också åkt där flera gånger tidigare och brutit såväl revben som fått flera blåmärken under tidigare mindre lavinutbrott.

Det visar sig också att vänner o anhöriga varnat henne från att åka där. Till dem hade hon uppgett att hon inte längre valde off-pist området. Hon hade också sett hur delar av snömassorna hängde löst och riskerade att rasa. Hon hade till och med följt med när en lavinspecialist besökte backen bara några dagar tidigare och fått reda på hur farligt och osäkert det var att åka just där. Att allt när som helst kunde rasa.
Vid ett kort besök hos fjällpolisen ville hon först berätta om de farliga snömassorna som hon upplevt och hur skadad hon tidigare blivit av dessa, men hon ångrade sig och tog tillbaka det hon sagt.

När allt detta kommer fram blir många både förvånade och upprörda. Anhöriga inser att de blivit lurade, tidningarna tonar ner kraven på bättre säkerhet i pistsystemet. De flesta förstår att hon gjorde en dumhet som valde att åka off-pist där. Det var dumt men det var hennes val.

Några har dock svårt att ta detta till sig. Hon måste ha blivit "bergssjuk" berget måste ha lockat henne. Hon kunde inte låta bli att åka där, kunde inte ens sluta när revbenen bröts. Polisen borde förstått att hon skulle återvända till denna farliga backe och utrett. Hon hade ju inte mått bra en tid innan, känt sig sviken när liftkortet till en annan backe slutade fungera.Manifestationerna - som borde kommit av sig fortsätter - visserligen med betydligt färre deltagare och mer nedtystat.

Hon dog och en del anser det därför mycket upprörande att diskutera vilka felaktiga beslut hon tog som om o om igen åkte off-pist där. Man ska tydligen också låta bli att diskutera om hon ens kunnat låta bli.

Martin o Lotta.

Du och Sno gillar liknelser, varifrån kommer det intresset? I terapiformer för riktigt svårnåbara har jag hört att man använder liknelser. Vi andra i tråden är inte så svåra att nå, ska du veta. Vi ser alla vilka misstag Lotta gjorde, men vi ser också att samhället inte lyckades rädda henne. Hon ropade på hjälp, mitt i offpisten. Ingen kom, för hennes offpistguide blåste i en visselpipa hela tiden så att hon inte hörde de andras varningsrop.

Gärningsman och offer. Inte äkta kärlek från gärningsmannens sida, för han kan inte känna. Det kunde Lotta. Hon kände och kände, men var ensam med sin ångest. Avsluta, avsluta, avslu… hennes försök att avsluta stängdes den natten när hon sömndrucken öppnade dörren för någon som hon inte blev fri från, hennes övervakare, hennes baneman. Han har, enligt fupläsarna, bevakat henne utifrån. Nu skulle han kanske göra en sista kontroll, för att se att hon inte hade besök hos sig. Hon släppte in, för att visa… och slippa mer bekymmer… en teori så god som någon.

Lotta hade behövt en larmknapp i stället. Ett telefonnummer hon kunde ringa om han kom igen. Tydliga instruktioner. Någon som pratade om den verkliga faran, som närmat sig henne på riktigt. Som inte pratar om lavinfara utan om fara för hennes liv. Det finns något som heter förnekelse. Kärleken är blind är också något du kan begrunda. Det krävs tid att närma sig någon som lever så farligt som Lotta gjorde.
Senast redigerad av IQ130 2016-11-20 kl. 23:49.
Citera
2016-11-20, 23:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
För att Martin är en anabolstinn våldsman som slår!
För att hon gjorde fel som inlät sig med Martin och inte bröt när han slog henne.
För att hon hade en kärleksrelation med honom och ljög för alla som ville hjälpa henne.

Hans skuld att hon är död! Hennes fel att det blev just hon!
Är det inte så att det finns för många våldsbenägna män och att det inte är specifikt för just Lotta att dödas av en man som använder dödligt våld i nära relationer?
Dödligt våld i nära relationer är inget nytt fenomen. Dina åsikter är lite otäcka och skuldbelägger människor i onödan. Jag håller definitivt inte med dig om att det är Lottas fel att hon dödades utan det vimlar av dom här små krypen som slår sina partners. Ja, 17 varje år i samma mönster är lite väl mycket kan jag tycka. Och det är helt och hållet Martins fel samt systemet som inte tar tag i problemet med hårdare tag.

Citat:
Inte ens boede i väldens högsta byggnad eller kontaktförbud hade hjälpt. Om man själv tar kontakt - många gånger - och själv låser upp o släpper in.
Noep kontaktförbud med fotboja kan hjälpa, men i just detta fallet så hade ett personligt skydd varit att föredra, och att man visat henne att hon är trygg. Inte lämna så hon ångrar sig och börjar fundera på vad som händer när Martin får reda på att hon anmält.

Att låsa upp eller öppna dörren är säkert för att han ska hålla sig lugn och att hon inte tror att han ska döda henne det är ju uppenbart. En utsatt person som är under annans inflytande som är tillräckligt skrämd vill blidka våldsverkaren det är liksom ingen raketforskning.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-21 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in