Citat:
Den senaste tiden har jag lärt mig en hel del. Jag har - i ärlighetens namn - haft väldigt svårt att förstå att vissa kvinnor stannar hos män som slår. Sedan lyssnade jag på den här dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/298012?programid=909 och den tyckte i alla fall jag var bra.
När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?
Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.
Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.
När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?
Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.
Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.
I genomsnitt 17 kvinnor per år dödas av en man dessa kvinnor har eller haft en nära relation till.
Det är ovanligt att kvinnor dödas som resultat av “ren” misshandel (sparkas och slag). Detta sker I något fall per år.
(Kniv är den vanligaste våldsmetoden, vapen i 20% av fallen.)
Det är vanligt att gärningsmännen har låg social status och är kriminellt belastade (60%). Psykisk sjukdom eller psykisk störning är väldigt vanligt bland gärningsmännen (90%). I nästan 25% av fallen begår gärningsmannen självmord I samband med brottet.
Om man läser ovanstående med eftertanke inser vem som helst att ifall en kvinna bara undviker kriminella och/eller psykiskt sjuka eller personlighetsstörda individer, då finns det nästan ingen risk att man skulle dödas av sin partner/f.d. partner. För dessa grupper dödar 15,3 av de 17 kvinnor som dödas varje år.
Pga ovanstående har jag lite svårt att förstå varför detta skulle räknas som ett STORT samhällsproblem.
I trafiken dör varje år ca 260 personer. Ca 1500 tar livet av sig.
Det går inte att undvika trafiken – men det går att välja bort kriminella våldsverkare och personlighetsstörda som livskamrater.