2016-11-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Förstör inte tråden genom att inte läsa vad som framgått, och posta ren smörja.

Umm Hamza är Skråmos svärmor, och Amandas mor. Det är klarlagt.

Ytterst tveksamt att Skråmo skulle ha fler fruar, han tillhör inte något toppskikt inom IS. "Sara" fick också erbjudandet om att bli " a second wife".

De nya kvinnor som kommer till Raqqa, ska i första hand tilldelas de högre rankade, speciellt de kvinnor som är attraktiva ( vilket "Sara" var på den fejkade bilden ). Något som kan ha fått Mikael Skråmo och "Sara" att söka gå bakom ryggen på IS-ledningen, samt andra skäl som att de vill kontrollera vilka som släpps in osv.

Fattar du inte själv hur dumt det låter. Sara, en attraktiv utländsk kvinna, skulle alltså gå bakom ryggen på IS och bosätta sig i Raqqa. I en lägenhet som Skråmo ordnat. Och IS skulle inte lägga märke till att det bor en snygg utländsk ogift kvinna i en lägenhet som Skråmo besöker jämt och ständigt? Nej.
Citera
2016-11-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fattar du inte själv hur dumt det låter. Sara, en attraktiv utländsk kvinna, skulle alltså gå bakom ryggen på IS och bosätta sig i Raqqa. I en lägenhet som Skråmo ordnat. Och IS skulle inte lägga märke till att det bor en snygg utländsk ogift kvinna i en lägenhet som Skråmo besöker jämt och ständigt? Nej.

Du får kontakta Martin Himel som gjort programmet och förklara att han har missuppfattat händelseförloppet. Tror iofs att ditt mail skulle sorteras bort.

Finns ingen uppgift om att "Sara" skulle bo som ogift i Raqqa. Ber uppriktigt om att du söker hålla dig till vad som framkommit, och inte postar rena felaktigheter. Det ser inte bra ut.

Skråmo söker också ordna med ett äktenskap innan "Sara" kommer till Raqqa.
Citat:
Terrorsvensken vill först veta hur lång den "blivande frun" är, sen om hon känner någon imam som kan viga dem. Sen ger han henne uppgifter om hur hon ska ta sig till honom i Syrien, via Turkiet.
http://www.expressen.se/gt/is-svensken-gar-rakt-i-journalisternas-falla/
Citera
2016-11-20, 19:18
Medlem
Citat:
Du får kontakta Martin Himel som gjort programmet och förklara att han har missuppfattat händelseförloppet. Tror iofs att ditt mail skulle sorteras bort.

Finns ingen uppgift om att "Sara" skulle bo som ogift i Raqqa. Ber uppriktigt om att du söker hålla dig till vad som framkommit, och inte postar rena felaktigheter. Det ser inte bra ut.

Skråmo söker också ordna med ett äktenskap innan "Sara" kommer till Raqqa.

http://www.expressen.se/gt/is-svensken-gar-rakt-i-journalisternas-falla/

Okej. Men då förstår jag inte myglandet. Har IS förbjudit Skråmo att gifta sig med en utländsk muslimsk kvinna? Hur skulle den här kvinnan kunnat bo Raqqa i så fall?
Citera
2016-11-20, 19:34
Medlem
Citat:
Okej. Men då förstår jag inte myglandet. Har IS förbjudit Skråmo att gifta sig med en utländsk muslimsk kvinna? Hur skulle den här kvinnan kunnat bo Raqqa i så fall?

Ogifta kvinnor som anländer till Raqqa ska i första hand tilldelas ledningen eller syriska jihadister, såvitt jag förstår. Verkar som att Skråmo sökt trixa, genom att arrangera äktenskapet innan "Sara" skulle dyka upp i Raqqa.
Nu finns som sagt inte hela dokumentären tillgänglig, utan endast klippt version på UG.

Gifta kvinnor som kommer till Raqqa, kan inte IS-ledningen lägga beslag på.
Citera
2016-11-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ogifta kvinnor som anländer till Raqqa ska i första hand tilldelas ledningen eller syriska jihadister, såvitt jag förstår. Verkar som att Skråmo sökt trixa, genom att arrangera äktenskapet innan "Sara" skulle dyka upp i Raqqa.
Nu finns som sagt inte hela dokumentären tillgänglig, utan endast klippt version på UG.

Gifta kvinnor som kommer till Raqqa, kan inte IS-ledningen lägga beslag på.
Även jag har bara sett UG. Men enligt Sharia kan äktenskap ingås med fullmakt. Med andra ord skulle kvinnan kunnat gifta sig med Skråmo i Australien eller i Turkiet och få ett papper från imamen. Därefter välkomnas av IS. Så fortfarande förstår jag inte skälet till myglandet. Och jag inte helt övertygat att Umm Hamza är Amandas mamma.
Senast redigerad av nantale 2016-11-20 kl. 20:27.
Citera
2016-11-20, 20:41
Medlem
Citat:
Även jag har bara sett UG. Men enligt Sharia kan äktenskap ingås med fullmakt. Med andra ord skulle kvinnan kunnat gifta sig med Skråmo i Australien eller i Turkiet och få ett papper från imamen. Därefter välkomnas av IS. Så fortfarande förstår jag inte skälet till myglandet. Och jag inte helt övertygat att Umm Hamza är Amandas mamma.

Nu kunde inte "Sara" uppge någon imam som hon kände och kunde ordna ett äktenskap - vilket inte är så lätt då det handlar om ett äktenskap med en IS-jihadist, samt framförallt för att "Sara" var en fiktiv person. Skälen tycker jag har framgått.

Exakt hur Skråmo tänkt sig att mygla är oklart, men tvivlar inte på dokumentärfilmarens ord.

Umm Hamza fick besök av det kanadensiska teamet i Göteborg, nekade inte till något egentligen. Finns ingen som helst anledning att tvivla på att det är Amandas mor.
Uppgifterna att Amandas mor varit i Raqqa har också trovärdigt bekräftats av en användare i tråden, långt tidigare än dokumentären sändes.
Citera
2016-11-20, 21:13
Medlem
Citat:
Nu kunde inte "Sara" uppge någon imam som hon kände och kunde ordna ett äktenskap - vilket inte är så lätt då det handlar om ett äktenskap med en IS-jihadist, samt framförallt för att "Sara" var en fiktiv person. Skälen tycker jag har framgått.

Exakt hur Skråmo tänkt sig att mygla är oklart, men tvivlar inte på dokumentärfilmarens ord.

Umm Hamza fick besök av det kanadensiska teamet i Göteborg, nekade inte till något egentligen. Finns ingen som helst anledning att tvivla på att det är Amandas mor.
Uppgifterna att Amandas mor varit i Raqqa har också trovärdigt bekräftats av en användare i tråden, långt tidigare än dokumentären sändes.
Umm Hamza såg ut vara gravid i bilden som visades i UG. Nu vet jag inte hur gammal Amanda är men om hon är i trettio års åldern som sin make betvivlar att hon kan en mor som är gravid nu. Men vad vet jag.
Citera
2016-11-20, 21:20
Medlem
Citat:
Umm Hamza såg ut vara gravid i bilden som visades i UG. Nu vet jag inte hur gammal Amanda är men om hon är i trettio års åldern som sin make betvivlar att hon kan en mor som är gravid nu. Men vad vet jag.

Umm Hamza är troligen 45. Har fått pm som verkar stämma.

Någon som kan kolla på lexbase om det här är Amanda som vi söker:

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=AMANDA+Norma+Pape&Searc h%5Bsurname%5D=Gonzalez&

Behöver få det bekräftat, innan Umm Hamza presenteras.
Citera
2016-11-20, 21:57
Medlem
Citat:
Umm Hamza är troligen 45. Har fått pm som verkar stämma.

Någon som kan kolla på lexbase om det här är Amanda som vi söker:

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=AMANDA+Norma+Pape&Searc h%5Bsurname%5D=Gonzalez&

Behöver få det bekräftat, innan Umm Hamza presenteras.

Tyvärr har jag inte lexbase men om Amandas efternamn är Pape Gonzalez så måste hennes pappa vara spansk/sydamerikansk. Är mamman svensk? Ja, jag vet att det påståtts här att hon är chilenska men är det någonting som man vet säkert?
Senast redigerad av nantale 2016-11-20 kl. 22:00.
Citera
2016-11-20, 22:03
Medlem
Citat:
Tyvärr har jag inte lexbase men Amandas efternamn är Pape Gonzalez så måste hennes pappa vara spansk/sydamerikansk. Är mamman svensk?

Pappan ska vara chilenare, verkar inte bo kvar i Sverige enligt folkbokföring.

Mamman ( Umm Hamza ) är svenska. Ser ut att bo i en villa som kryllar av somalier.
Återkommer.
Citera
2016-11-20, 22:08
Medlem
Citat:
Pappan ska vara chilenare, verkar inte bo kvar i Sverige enligt folkbokföring.

Mamman ( Umm Hamza ) är svenska. Ser ut att bo i en villa som kryllar av somalier.
Återkommer.
Jag läste på en sajt att mamman skulle heta Ulrike Pape. Någon sådan person finns inte på Ratsit.
Citera
2016-11-20, 22:19
Medlem
Citat:
Jag läste på en sajt att mamman skulle heta Ulrike Pape. Någon sådan person finns inte på Ratsit.

Vilken site ?
Då är vi på samma spår.

Verkar som hon håller på att plockas bort på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in