Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Finns det någon länk varav det framgår att Migrationsverket gjort en prognos på att 300 000 anhöriginvandrare ska komma till Sverige under de närmaste fyran åren? Att Åkesson säger det övertygar inte mig (länk till DN i trådstarten). Jag har bara sett prognoser på hur många ansökningar MV kommer att få och hur många ärenden kommer att avgöras under de närmaste fyra åren. Att alla som ansöker skulle få ett positivt beslut och få komma till Sverige har aldrig hänt förr och kommer inte att hända nu heller. Dessutom innebär den nya lagen från 20 juni 2016 att andra än konventionsflyktingar och kvotflyktingar ar mycket svårt att få hit sina anhöriga. Syrier är för det mesta inte konventionsflyktingar. I den mån de har fått PUT (enligt den gamla lagen) ska de visa att de kan försörja sina familjer innan de kan få familjerna hit.
300 000 kan inte stämma. Migrationsverket hanterar runt 40-60 000 anhöriginvandringsansökningar per år nu och det är ungefär 13-15 månaders handläggningstid i snitt.
Snittet för anhöriginvandringsansökningar från MENA-länder är något högre och beror till viss del på svårigheter att få fram dokument som behövs och kö hos ambassaderna som anhöriginvandrarna är tvungna att besöka, åtminstone någon gång under ansökningsprocessen.
När den typen av ansökningar ökar så kommer snitthandläggningstiden att öka kraftigt, främst på grund av kö för att få ett datum för anknytnings-intervjun på ambassaden.
Migrationsverket själva har dessutom sagt att snitthandläggningstiden kommer att öka fram till 2018.
Jag skulle säga att inte mer än 200 000 de närmaste 2 åren. De nya reglerna kring försörjningsstöd som trädde i kraft i Juli i år kommer att sätta käppar i hjulen för väldigt många, speciellt för den typen av anknytningsinvandring som, inte osannolikt, är en belastning för samhället.
Anhöriginvandrare till flyktingar kostar säkert lite mer än ett par Fanta per år men jag är rätt säker på att stora delar av anhöriginvandringsgrupperna är en ekonomisk vinst. Speciellt om anknytningspersonen "är en del av samhället".
Men detta kräver att de får snabb tillgång till SFI och den delen av välfärden håller på att krascha på sina håll med över ett halvårs väntetid för vissa grupper.
TL;DR:
Finns trögheter i anhöriginvandringsutredningsprocessen som gör att det blir svårt för migrationsverket att ge beslut i fler än 50 000 anknytningsärenden per år.
En av de trögheterna är väntetiden för intervju på ambassaderna i MENA-länderna, d.v.s. Antalet anhöriginvandrare med MENA-ursprung som kan få uppehållstillstånd i Sverige är därför begränsat av ambassadernas kapacitet.
En stor del av anknytningsärendena kommer fortfarande gälla personer vars landsmän/kvinnor tidigare inte haft några problem att integrera sig och bli en del av det svenska samhället.
TL;DR "TL;DR:":
- 300 000 är en praktisk omöjlighet. (migrationsverket beslutar runt 50k ansökningar per år nu)
- Antalet MENA-anhöriginvandrare är begränsade av ambassadernas kapaciteter.
- Dessa teoretiska "300 000" (blir förmodligen 200 000 beslut) innehåller en stor mängd öst-asiater/sydöst-asiater, européer, amerikaner och andra icke-MENA-anhöriginvandrare.
Observera att mina siffror är
antalet ansökningar och
inte antalet positiva beslut.
Efter en liten snabb koll i statistiken så ser det ut som att andelen positiva beslut ligger runt 50-70%.
Så siffran att diskutera är snarare 15-30 000 MENA-anhöriginvandrare per år.