2016-11-18, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Nu är det här på intet sätt något vetenskapligt test eller resultat eftersom jag är en person och inte har något ytterligare belägg, men tänkte ändå dela med mig av mina spirometriresultat så kan gärna folk fortsätta bygga på det, dra sina egna slutsatser eller trolla bäst de vill.

Jag kontaktade min vårdcentral för drygt två månader sedan just för att man börjat läsa mycket runt astma pga den galna norgehistorien, började känna igen mig själv på många av symptomen, tungandad, långa förkylningsperioder, mycket slembildning i luftrören, etc. Förut har jag alltid kopplat astma till de som får rena astmaattacker och verkligen inte får luft, hade själv en kompis när jag gick i lågstadiet som hade astma så det var min rena bild av astma.

Jag gjorde ett spirometritest, vilket innebär att man blåser ett fullt blås in i en pip kopplat till en dator och håller ut så länge man kan och verkligen tömmer lungorna på luft, sedan får man medicin (i mitt fall bricanyl), låter det verka i tio minuter och sen gör man om samma procedur igen. Därefter kontrollerade en läkare mitt resultat och beslutade för att skriva ut pulmicort vilket jag skulle ta i en månad, en puff morgon och kväll, och därefter skulle spirometritestet göras om.

Efter en månad med pulmicort upplevde jag en viss skillnad med mindre slembildning, men ingen avsevärd skillnad ändå, fick dock ont i ryggen för första gången i mitt liv - något jag senare insåg kunde kopplas till pulmicort då det faktiskt står listat som en biverkning, hade läst listan innan jag började med medicinen man ryggont kändes så långt bort att jag aldrig registrerade det då.

Efter en månad gjorde vi om spirometritestet, jag fick hjärtklappning efter att ha tagit bricanylen och var helt skakig i kroppen den här gången (det var inte fallet första gången), när spirometrin med medicin skulle göras om kändes det som att det gick sämre än det första, mycket sämre till och med, så jag frågade sköterskan om hur resultaten hade sett ut; jag hade en liten förbättring vid båda testerna där jag hade tagit bricanyl, båda testomgångarna var mer eller mindre identiska.

Efter en dryg vecka fick jag besked av läkaren att han tyckte jag skulle fortsätta med pulmicort regelbundet eftersom jag själv hade upplevt en förbättring, jag kunde ta ökad dos under förkylningsperioder och minska under perioder jag kände mig frisk. Jag bedömdes dock inte ha astma.

Så vad är min personliga slutsats?
Bricanyl märkte jag personligen inte gav någon bättring (förutom hjärtklappning vid ett tillfälle vilket jag inte direkt klassar som bättring..), men testerna visade dock att det blev en förbättring trots att jag inte bedöms ha astma, jag som vanlig slö medborgare som rör mig som en normal människa och tränar ibland (däribland längdskidåkning men vi har ingen snö här ännu) kände ingen ökad prestationsförmåga, men som en elitidrottare tror jag absolut att det kan ge fördelar då varje millimeter är av vikt. Pulmicort verkade inte ge någon direkt verkan dock eftersom test 1 och 2 (1utan och 2 med bricanyl) var ganska identiska med test 3 och 4 (3 utan och 4 med bricanyl), men där upplevde jag själv att jag kände mig friskare.

Fritt fram för er övriga att dra era egna slutsatser, skulle vara kul om fler kunde offra några kulor för att genomföra en spirometri så vi kan dra ytterligare slutsatser angående om astmamedicin är prestationshöjande eller ej.

Varför tror du Sundby tar 3 doser med 5,5 timmars intervall strax innan ett lopp?? Dosen motsvarar 10 ggr så hög dos än vad som är tillåtet. Effekten av varje dos håller i sig i 6 timmar..
Denna fråga kräver inte ett högt IQ.. Norge är genomskådat efter 25 år.. All medicinsk expertis med Kai Hakon Carlsen i spetsen har manipulerat alla i så många år med sina falska studier.
Citera
2016-11-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Varför tror du Sundby tar 3 doser med 5,5 timmars intervall strax innan ett lopp?? Dosen motsvarar 10 ggr så hög dos än vad som är tillåtet. Effekten av varje dos håller i sig i 6 timmar..
Denna fråga kräver inte ett högt IQ.. Norge är genomskådat efter 25 år.. All medicinsk expertis med Kai Hakon Carlsen i spetsen har manipulerat alla i så många år med sina falska studier.

Enligt min mening är det obegripligt hur CAS kunde acceptera deras förklaring på varför man satte in en så hög dos i nebulisatorn, fnissade lite när jag läste i en artikel tidigare idag när Hattestad sa att nebulisatorn hade minskat bruket av medicin i norsk skidsport, herregud, hur mycket använde de då tidigare om de inför ett lopp använder doser som en normal astmatiker använder under en månad?

Att Norge själva anser att de inte gör något fel är det största felet, tror de verkligen att någon i fortsättningen kommer respektera en norsk vinnare eller pallplatstagare, alldeles oavsett om den åkaren använder nebulisator eller inte, alla i Norges skidlandslag kommer att ifrågasättas i fortsättningen, de är rökta såvida de inte gör något drastiskt och lyssnar till kritiken, oavsett rätt eller fel.
Citera
2016-11-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Att Norge själva anser att de inte gör något fel är det största felet, tror de verkligen att någon i fortsättningen kommer respektera en norsk vinnare eller pallplatstagare, alldeles oavsett om den åkaren använder nebulisator eller inte, alla i Norges skidlandslag kommer att ifrågasättas i fortsättningen, de är rökta såvida de inte gör något drastiskt och lyssnar till kritiken, oavsett rätt eller fel.

Problemet är ju att dagens längdskidåkning ÄR Norge. Hela sporten är infiltrerad och styrd av Norge - det är de som bestämmer vad som är rätt eller fel, så de kan strunta i vad alla andra blåbärsnationer tycker. Det finns hur många exempel som helst. Ta klassisk sprint, där det är förbjudet att ta några friskär med skidorna - man skall bara staka. Det fanns ett solklart fall från Tour de Ski förra säsongen där anabola-Therese tar flera friskär i starten men slipper undan bestraffning, medan andra åkare direkt blir svartflaggade för samma förseelse. Och det händer precis hela tiden, norrmän slipper undan med allt eftersom det är de själva som bestämmer.
Citera
2016-11-19, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Som väntat har den handplockade så kallade granskningsgruppen inte hittat några allvarliga fel med astmamedicinbruket i Norge.

Esten O Saethers kommentar läses på egen risk: http://www.dagbladet.no/sport/forelopig-astmarapport-utenlandske-eksperter-finner-ingen-feil-i-norsk-langrenn/65280875

Krävs nog andra metoder för att ta reda på hur mycket astmamedicin de egentligen får i sig via sina nebulisatorer. Skulle gärna se att norskarna testades regelbundet innan loppen efter att de varit på andra våningen.
En stor besvikelse, men annat var väl inte att vänta med tanke på att de astmaapologeter som ingick i gruppen. Här hade kommissionen alla möjligheter i världen att skapa internationell samsyn om vilka regler och rekommendationer som ska gälla för astmamedicinering inom skidsporten, något som hade behövts för att bevara sportens trovärdighet. Men det sumpade man. Istället kan NSF fortsätta att framhålla sin "behandling" av luftvägarna som något eftersträvansvärt, samtidigt som de kan ge Sverige en känga för vår försiktigare syn på medicinering, där åkarna faktiskt måste lyssna på sin kropp och acceptera att de ibland är sjuka:
"Der svenskene i flere år tilsynelatende har akseptert en stor grad av ødelagte konkurranser på grunn av sykdom, har det norske miljøets forebyggende medisinering gjort at våre løpere som regel har kommet nogenlunde friske til start."

Följande är alltså helt OK enligt kommissionen:
- Att behandla åkare utan astmadiagons med astmamediciner.
- Att under pågående sprinttävlingar medicinera åkarna med nebulisator i en opiumhåla ovanpå vallaboden.
- Att strax innan tävling trycka i en åkare (Sundby) kopiösa mängder astmamedicin med hjälp av nebulisator, en apparat som endast är motiverad vid akut nedsatt lungfunktion och aldrig varit tänkt att användas i idrottssammanhang, bara man ser till att lämna in den där förargliga lilla papperslappen som automatiskt legitimerar det hela.

Dessutom har norska skidförbundet en tendens att överdiagnostisera astma enligt en före detta elitåkare, även det en aspekt som borde ha ingått i kommissionens undersökningsuppdrag.

Som jämförelse så förekommer varken medicinering av friska åkare eller användning av nebulisator i Sverige enligt svenska landslagsläkaren. Han säger vidare att vi inte är i närheten av Sundbys doser i Sverige, att han skulle ha gett Sundby startförbud när han var så sjuk, och att han vill se större fokus på etik och en minskad medikalisering av sporten. Jaha, och hur är det tänkt att vi ska kunna konkurrera med norrmännen under de premisserna? Ett Norge med betydligt liberalare syn på medicinering och där de ger blanka fan i diskussionen om etik och medikalisering så länge de vinner.

Jag tror inte att Norges framgångar enbart beror på deras astmamedicinering, men det kommer inte att gå att utesluta att det är medicinerna som ligger bakom framgången om Norge medicinerar sina åkare mer frikostigt än övriga länder. Det är något som på sikt helt kan förstöra sporten. Den genomsnittlige norrmannen känner knappast någon stolthet över att norska åkare använder de mesta och bästa astmamedicinerna, och om publiken inte upplever att åkarna har samma förutsättningar är det bara en tidsfråga innan intresset för sporten dör ut även i Norden.

Hittills har jag accepterat Norges överlägsenhet eftersom jag har trott att den enbart berott på överlägsen träning och talang. Men om Norge fortsätter att vara lika överlägsna som tidigare samtidigt som deras åkare medicineras i betydligt högre grad än svenska åkare så kommer jag knappast att sitta klistrad framför Vinterstudion i samma utsträckning som förr om åren.
Citera
2016-11-19, 12:46
Medlem
Jönsarna i Vinterstudion är så naiva, eller så törs dom inte säga vad dom egentligen tycker. Pops ställer i alla fall relevanta frågor, men gud vad pinsamt det blir när dom i princip köper allt norska landslags tränare säger med hull och hår.
Sen kommer Norge att fortsätta med medicinering av friska skidåkare i förebyggande syfte. Ja så länge som regelverket är så kasst så är det ju fritt fram och köra.
Ska bli intressant sen och höra hur långt straff Johaug får, och hur resonemanget i vinterstudion låter. Blomman tycker ju redan så synd om flickstackarn, det vet vi. Men dom andra?
Citera
2016-11-19, 12:59
Medlem
Giggsys avatar
Undrar hur mycket skit Johaug egentligen fått i sig genom åren med tanke på vilken inkompetent läkare hon hade. Det såg man ifjol att det inte var mänskligt att rycka på 3-milen och öka avståndet på det sättet.
Citera
2016-11-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Jönsarna i Vinterstudion är så naiva, eller så törs dom inte säga vad dom egentligen tycker. Pops ställer i alla fall relevanta frågor, men gud vad pinsamt det blir när dom i princip köper allt norska landslags tränare säger med hull och hår.
Sen kommer Norge att fortsätta med medicinering av friska skidåkare i förebyggande syfte. Ja så länge som regelverket är så kasst så är det ju fritt fram och köra.
Ska bli intressant sen och höra hur långt straff Johaug får, och hur resonemanget i vinterstudion låter. Blomman tycker ju redan så synd om flickstackarn, det vet vi. Men dom andra?

Svenske läkaren var sjukt pinsam. Han var emot de metoder Norge använde men hade fullt förtroende för de norska läkarna. Går knappt att bli mer PK.
Citera
2016-11-19, 13:52
Medlem
wwrs avatar

Citat:
08:48 Tommel opp fra Bjørgen Marit Bjørgen gjør i dag comeback etter fødselen i jula. – Foreløpig er det tommel opp, sier Bjørgen til NRK lørdag morgen. Sist Bjørgen gikk skirenn var 27. mars 2015, da hun tok NM-bronse på 5 km klassisk i Harstad. I dag er distansen 10 km fristil på Beitostølen.

11:10 Tredjeplass på Østberg Ingvild Flugstad Østberg sikrer tredjeplassen rett foran Astrid Uhrenholdt Jacobsen. 28 sekunder bak Bjørgen.
11:05 Weng tar ikke Bjørgen Heidi Weng fikk det mot slutten, gikk i mål 11,7 sekunder bak Bjørgen. Dermed vinner Bjørgen i comebacket.
11:03 Bjørgen i mål Marit Bjørgen fikk virkelig opp farten mot slutten av rennet. Tar ledelsen i mål med 29,9 foran Astrid Uhrenholdt Jacobsen som gikk i mål nesten samtidig.
För sjuk för presskonferens i onsdags, men en liten uppvärmning idag gick fint. Dock säkert inte friskare än att hon behövde sin Pulmicort.
Heja Marit!
Citera
2016-11-19, 14:19
Medlem
Citat:

Längdskidåkning har väl aldrig någonsin varit mer ointressant än nu. Uppenbart är det att hela förbundet är genomkorrupt och att åkarna inte tävlar på lika villkor.

Det som möjligtvis är mer ointressant än längdskidtävlingarna är väl i så fall vinterstudion.
Citera
2016-11-19, 15:44
Bannlyst
Citat:

Representanter från FIS och WADA sade att avstängningen av Johaug kommer att landa på 3-4 år. Detta sade de i en intervju i tysk media.
Citera
2016-11-19, 17:25
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Representanter från FIS och WADA sade att avstängningen av Johaug kommer att landa på 3-4 år. Detta sade de i en intervju i tysk media.
Helt rätt att hon får ett så pass kännbart straff. Det här med läppkrämen är ju bara för löjligt. Helt klart är den till för att mörka den egentliga dopningen hon har sysslat med - utifall hon skulle torska så hade hon läppkrämen att skylla på. Patetiskt med hennes på bild uppvisade läppar så vi alla verkligen skulle se att hon behövde läkemedlet.

Sen visst är det väl också märkligt att skidåkare som "gått skadade" under ett helt år helt plötsligt forsar fram i spåren?! Inte så många dopingkontroller då väl?

Sen att när det väl är dags för säsongsstart så insjuknar inte bara en eller två utan flera så där lagom så extra "avdopningstid" erhålles. Nä tvi vale för längdskidåkning - må bäste dopare vinna i fortsättningen!
Citera
2016-11-20, 07:04
Medlem
Discgears avatar
Tungt utspel av förre SOK-chefen på Twitter:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23947770.ab
Citat:
Lindeberg refererar ett möte han nyligen hade med en norsk ledare som ska ha sagt:

"Ni kommer att göra som oss...vi är bara först...medicinering ger bättre prestationer...". Lindeberg återger detta och hakar på en retorisk fråga:

– Vad var det nu doping betydde?.

I ett annat inlägg drar den förre SOK-basen paralleller till 80-talets frikostiga användande av anabola steroider. Han citerar något som ska ha sagts på ett tränarseminarium i Finland 1983:

"Testosteron sjunker efter träning så det är okej att ta anabola för att återställa normalnivån", skriver Lindeberg på Twitter och konstaterar sedan:

– Trodde att det var svunnen tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in