2016-11-20, 00:06
Medlem
Någon som vet om hemförsäkringen gäller vid en skada orsakad av hantverkare ? De har inte anmält någon skada och kommer inte göra det, vad har jag för möjlighet.

Någon som har liknande erfarenhet?
Citera
2016-11-20, 00:10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Någon som vet om hemförsäkringen gäller vid en skada orsakad av hantverkare ? De har inte anmält någon skada och kommer inte göra det, vad har jag för möjlighet.

Berätta om skadan ? Och orsaken ?
Citera
2016-11-20, 00:15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Knepigt... hade ringt deras företag och berättat (och visat bilder)...
Dom har ju en försäkring (om det är inte är svart, eller mumbojumbo företag)...
Citera
2016-11-20, 00:19
Medlem
Hantverkare rev de bärande väggarna, stämpade inte utan lasten från takkonstruktionen lades på tegelfasaden som skadats.
Citera
2016-11-20, 00:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej, det gör den inte.

http://www.hemhyra.se/tips/nyckelregler

"Hem & Hyras granskning visar att ingen av de tio större försäkringsbolagens ordinarie hemförsäkringar är till någon hjälp mot klåfingriga hantverkare."
Citera
2016-11-20, 00:26
Medlem
Innan man berör bärande konstruktion skall en anmälan göras till din bygglovsavdelning.du behöver konstruktionsritningar och en kontrollansvarig. En kontrollansvarig skall redovisa hur du går till väga. Finns inte detta gjort så är det kört. Du kan räkna med sanktionsavgifter för detta dessutom.
Citera
2016-11-20, 00:27
Medlem
Citat:
Hantverkare rev de bärande väggarna, stämpade inte utan lasten från takkonstruktionen lades på tegelfasaden som skadats.

Är det ett felaktigt förfarande från deras sida så ligger ansvaret där. Om de sedan har en ansvarsförsäkring eller betalar direkt kvittar givetvis. Jag förutsätter att hantverkarna uppmärksamgjorts på felet/problemet, vad har du erhållit för respons?
Citera
2016-11-20, 00:28
Medlem
Men om deras klantighet orsakar skada på befintlig egendom (del av hus som inte ingick i tjänsten)?
Citera
2016-11-20, 00:39
Medlem
Citat:
Men om deras klantighet orsakar skada på befintlig egendom (del av hus som inte ingick i tjänsten)?

Vad säger hantverkarna själva?
Citera
2016-11-20, 00:54
Medlem
Som jag tidigare nämnde kommer försäkringsobolaget kolla om anmälan är gjord; detta ligger på fastighetsägare att ordna. Då är det kört. Skulle det vara så att hantverkaren rört i bärande konstruktion som igentligen inte skulle berörts så är det hantverkaren som får ta det på sin försäkring. Men innan något arbete påbörjas är det fastighetsägen eller byggherren, alltså du som skall kolla om bärande konstruktion berörs och då göra en anmälan.
Citera
2016-11-20, 01:22
Medlem
Tack för era svar.
Citera
2016-11-20, 01:35
Medlem
Ja, vad sa hantverkarna om det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera