2016-11-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronken33
sifo gav sd 2,9% efter valet 2010

här en mätning med 3,5 efter valet http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article12311839.ab
man menade att allt va statistiskt säkerställt

dessutom ansag sifo att sd ej kunde växa mer det va en matematisk omöjlighet http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
Att Sifo är totalinkompetenta kan vi nog alla vara överens om, men inkompetensen bör ju rimligtvis vara likartad över tid, dvs om SD sjunker i just Sifo, med sin statiska idiotfaktor, vad beror det på? Troligast ändå är väl att hysterin runt Trump fick något färre att våga svara SD, eller så är det bara en slumpeffekt. Eller så är SD väljarna missnöjda med ..något

Edit: Efter Trump man man ju i alla fall fråga som varför man fortsätter med dessa charader, och varför media fortfarande behandlar dem (Sifos opinionsundersökningar) som om de besitter någon sorts sanning och kontakt med verkligheten. Märkligt.
Senast redigerad av Fnysington 2016-11-19 kl. 23:28.
2016-11-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baa37377
Vilken mätning anser ni vara trovärdigast eftersom ni förkastar Sifo? Lite för mycket begärt möjligtvis men någon som sitter på siffrorna från sista opinionsundersökningarna innan valet 2014?

Var lättare än jag trodde att hitta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014
Senast redigerad av baa37377 2016-11-19 kl. 22:55.
2016-11-19, 23:25
Medlem
15,8 är naturligtvis orimligt lågt. Dessutom är det tramsigt att tro att SD ska lyftas av någon "Trumpeffekt". Det vore som att bo i Mjölby och skynda sig ner i skyddsrummet för att det sägs på nyheterna att det har utfärdats orkanvarning i Florida. Väder är lokalt, motiven att rösta på invandringskritiker likaså.

Brexit, Trump, SD-sympatier styrs i huvudsak av mångkulturens skadeverkningar på lokal nivå. Den här genomgången visar tydligt sambandet mellan invandring och Trump/Brexit-stöd.

Väljare som säger "Ja, alltså det har kommit väldigt många nyanlända till vår kommun de senaste åren och det har lett till en massa otrygghet och problem, men jag höll fast vid sjuklövern ändå. Ända tills jag såg på TV att en orange 70-årig gubbe blivit vald till president på andra sidan Atlanten, då plötsligt blev jag triggad att ta steget till SD" existerar inte.
2016-11-19, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Väljare som säger "Ja, alltså det har kommit väldigt många nyanlända till vår kommun de senaste åren och det har lett till en massa otrygghet och problem, men jag höll fast vid sjuklövern ändå. Ända tills jag såg på TV att en orange 70-årig gubbe blivit vald till president på andra sidan Atlanten, då plötsligt blev jag triggad att ta steget till SD" existerar inte.

sverige paverkas alltid fran utlandet i modern tid sa kom mp och kds in i riksdagen tex dvs man följer ett beteende fran utlandet, usa är främsta paverkande staten av alla för sverige i modern tid
2016-11-20, 00:00
Medlem
Hogdals avatar
Apropå divergensen mellan telefoninstituten och webbundersökningarna, har någon kollat om det är vanligt att divergensen ökar efter SD-drev? Intuitivt skulle jag kunna tänka mig att efter drev mot SD så ökar man reellt vilket visar sig i webbundersökningar, men minskar i telefonarna pga ökad skamfaktor.
2016-11-20, 00:04
Medlem
S.Kandals avatar
Det blir ju nästintill löjeväckande att basunera ut att "Ingen Trump-effekt för Sverigedemokraterna". Detta med anledning av 15,8 procent i Sifo

För bara någon dag sedan i Aftonbladet var tongångarna det motsatta "Sverigedemokraterna ökar till sin näst bästa nivå sedan förra valet." Detta med anledning av 21,5 procent i inizio.

..trovärdigheten är noll och ingenting.
Senast redigerad av S.Kandal 2016-11-20 kl. 00:07.
2016-11-20, 00:13
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det blir ju nästintill löjeväckande att basunera ut att "Ingen Trump-effekt för Sverigedemokraterna". Detta med anledning av 15,8 procent i Sifo

För bara någon dag sedan i Aftonbladet var tongångarna det motsatta "Sverigedemokraterna ökar till sin näst bästa nivå sedan förra valet." Detta med anledning av 21,5 procent i inizio.

Jag tror många har slutat ta till sig opinionsmätningar. De har börjat bli som åsikter, man tar till sig de som återspeglar sin egen bild av verkligheten. Denna tråd är ett tydligt exempel på detta. Jag tror SD ligger runt 19-20%, men det enda som spelar roll i slutändan är valresultatet.
2016-11-20, 01:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Apropå divergensen mellan telefoninstituten och webbundersökningarna, har någon kollat om det är vanligt att divergensen ökar efter SD-drev? Intuitivt skulle jag kunna tänka mig att efter drev mot SD så ökar man reellt vilket visar sig i webbundersökningar, men minskar i telefonarna pga ökad skamfaktor.
Det där var inte dumt tänkt alls. Tål att fundera på.

Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Jag tror SD ligger runt 19-20%, men det enda som spelar roll i slutändan är valresultatet.
Så du tror att Sentio, Inizio och Yougov överskattar SD? Du vet att inget institut någonsin vid val har överskattat SD?
Nej. Valresultat är icke det enda som spelar roll.
2016-11-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Jaså, så du säger att Aftonbladet skriver sånt som får klick?
2016-11-20, 01:27
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Ingen Trump-effekt för Sverigedemokraterna skriker Svd ut. SD får 15,8%(-1,0%) i senaste SIFO.

Ska man skratta eller gråta?

https://unvis.it/svd.se/svd-sifo-ingen-trump-effekt-for-sverigedemokraterna/om/opinionsmatningar

Skratta. Det är ju så huvudlöst löjligt att SD skulle ha 15,8%, när andra opinionsinstitut rapporterar 9 procentenheter mer (Yougov: 24,8%).

Sifo ljuger medvetet med sina siffror och anledningen är att vilseleda äldre människor som fortfarande får sin politiska information från dagstidningarna. Som tidigare beskrivits i tråden, så rapporterade SIFO inte ens SD över 4%-spärren 2010 när de hade kommit in i riksdagen. Att SvD och G-P fortfarande betalar för Sifo:s undersökningar visar att dessa tidningar också har ett intresse av att vilseföra sina läsare.
2016-11-20, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Skratta. Det är ju så huvudlöst löjligt att SD skulle ha 15,8%, när andra opinionsinstitut rapporterar 9 procentenheter mer (Yougov: 24,8%).

Sifo ljuger medvetet med sina siffror och anledningen är att vilseleda äldre människor som fortfarande får sin politiska information från dagstidningarna. Som tidigare beskrivits i tråden, så rapporterade SIFO inte ens SD över 4%-spärren 2010 när de hade kommit in i riksdagen. Att SvD och G-P fortfarande betalar för Sifo:s undersökningar visar att dessa tidningar också har ett intresse av att vilseföra sina läsare.

Vad skulle syftet vara att rapportera mindre? Jag har varit med om en undersökning och där kryssade jag i SD men kommer absolut inte rösta på SD men tycker att deras fråga är viktig att lyfta.
2016-11-20, 03:32
Bannlyst
Donald förskräcker och kommer vara till stor hjälp.
Kan bli större än Bush.
Sd under 10 % i valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in