2016-11-19, 21:53
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Jag undrar i ärlighetens namn vilket land som kommer att hinna göra en filmatisering av detta märkliga fall först. Tyvärr tror jag inte att en svensk skulle bli särskilt lyckad, det skulle antagligen bli en kalkon.

Jag sätter mina besparingar på en engelsk filmatisering, lite grann i samma miljö som Eden Lake. Kanske att fransmännen eller rent av finnarna skulle få till det också. Tyvärr tror jag att en amerikansk filmatisering skulle bli en b-film, en sådan där som en vecka efter den förmodade dvd-only-releasen sjunker som en sten och har 3.8 på IMDB.

Kommer bli spännande att se, men tippar att en engelsk filmatisering ute på vischan blir grejen.
Citera
2016-11-19, 21:54
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
BH, MB och DW är enbart åtalade för mord, inte medhjälp. För visst funkar det så att om inte åklagaren åtalar för ett brott så kan inte rätten döma det?

Åklagaren är väldigt säker på att dessa tre tillsammans med JH gemensamt genom sitt handlade stått för dödandet.

Jag hoppas verkligen att deras misslyckande att döda genom strypning inte skulle innebära att bara JH åker på mord. Jag är lika säker som åklagaren att alla fyra åker för mord, men att JH kanske får hårdast påföljd.
Jodå, rätten kan döma för ett brott som åklagaren inte har pläderat för
Citera
2016-11-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hon hade nog på känn att nåt var i görningen, inga tvivel. Det syns tycker jag på hennes sista foto. Hon ser ut att vara på spänn. Jag tror inte att hon anade att dom planerade att mörda henne, kanske på sin höjd att de skulle spöa upp henne lite för att visa vart skåpet ska stå.

Jag är helt hundra på att dunderklumparna omedvetet (eller medvetet) sände ut vissa fientliga signaler under festen. Herregud, de hade något spännande hemskt planerat ihop, sammanhållningen var på topp. De samspelta blickarna sinsemellan var nog många. Sånt är lätt att känna av, särskilt för en "kvinna" som oftast har ett sjätte sinne när det handlar om att pejla av stämningen. Särskilt om hon var nykter och de var redigt berusade.

När "det" äntligen inträffade tror jag hon blev så paff att den enda tanken var att få luft. Iofs sägs det ju att hela ditt liv spelas upp framför ögonen på dig i dödsögonblicket så det var kanske det hon tänkte på de sista minuterna. Jag tror inte hon ens hörde musiken. Däremot verkade hon ju stretat emot vilket är helt normalt när man inte får luft. Det står i rapporten att hon hade sparkat hårt i framsätet och det var då ena downisen hade fattat vad som verkligen höll på att hända och han höll för öronen och blundade, precis som ett fegt kräk brukar göra.

Även den där festen måste vara perfekt som en filmscen. Folk är sådär överdrivet trevliga i tron att de lurar henne, medan hon märker hur alla är på helspänn och ger varandra blickar.

Men inget klår scenen i bilen när folk sitter och sjunger med för full hals för att inte höra dödskampen. Helt panikslagna.
Citera
2016-11-19, 21:59
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippflopp82
Svårt att tänka sig att hennes vilja att spela in samtal inte har att göra med händelserna som behandlas i den här tråden att göra, då appen installerades 2016-06-16 16:48:16 (enligt Mobil och datatömnings-bilagan)
Precis vad jag tänkte när jag såg det. Det verkar lite för mycket av en tillfällighet att den installerades så tätt inpå mordet. Men lite "lustigt" att den i mångt och mycket bidrog till hennes välförtjänta fall
Citera
2016-11-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag undrar i ärlighetens namn vilket land som kommer att hinna göra en filmatisering av detta märkliga fall först. Tyvärr tror jag inte att en svensk skulle bli särskilt lyckad, det skulle antagligen bli en kalkon.

Jag sätter mina besparingar på en engelsk filmatisering, lite grann i samma miljö som Eden Lake. Kanske att fransmännen eller rent av finnarna skulle få till det också. Tyvärr tror jag att en amerikansk filmatisering skulle bli en b-film, en sådan där som en vecka efter den förmodade dvd-only-releasen sjunker som en sten och har 3.8 på IMDB.

Kommer bli spännande att se, men tippar att en engelsk filmatisering ute på vischan blir grejen.

Jag tror på amerikanerna. De gjorde rätt snabbt en om Utöya. När det är så pass långt borta har de inga betänkligheter. Och då ska sägas att Utöya inte alls har samma potential till film som det här. Breiwik är rätt ointressant som karaktär och massmördandet sticker inte ut på film där det dödas jämt. Men en film om så här trasiga människor som mördar en troligen rätt trasig transperson, det får folk att vilja veta mer. Vad drev de här människorna, vem var "hjärnan", hur innihelvete dum i huvvet kan man vara?
Citera
2016-11-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vad tror ni att åklagaren yrkar på för straff?

Rättegången börjar nästa vecka va?

Några av dem får sannolikt livstid. Mordet var mycket brutalt och planerat på ett ingående sätt. Därtill kommer gärningsmännens hantering av kroppen och sorglösa beteende med offrets kontokort under följande dagar.

Jag skulle tippa på att Hessling och Viberg som satt i skuffen får livstid. De utförde lejonparten av själva dödandet, är över 21 år gamla och har så vitt jag förstår deltagit aktivt i planeringen. MB är jag mer osäker på, gissningsvis klarar han sig med ett längre tidsbestämt straff.

BH är för ung för livstid (och dessutom kvinna). Åldern räcker dock för ett längre fängelsestraff, hon deltog handgripligen vid dödandet och var mycket pådrivande i planeringsfasen. Om tingsrätten kommer fram till att dådet troligen inte hade genomförts utan hennes engagemang, övriga gängmedlemmar är ju rätt apatiskt lagda, får hon säkert 10 år eller mer.
Senast redigerad av Aethelred 2016-11-19 kl. 22:34.
Citera
2016-11-19, 22:10
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag tror på amerikanerna. De gjorde rätt snabbt en om Utöya. När det är så pass långt borta har de inga betänkligheter. Och då ska sägas att Utöya inte alls har samma potential till film som det här. Breiwik är rätt ointressant som karaktär och massmördandet sticker inte ut på film där det dödas jämt. Men en film om så här trasiga människor som mördar en troligen rätt trasig transperson, det får folk att vilja veta mer. Vad drev de här människorna, vem var "hjärnan", hur innihelvete dum i huvvet kan man vara?

Oj - filmen om utöya har jag missat. Klart det kan funka, om manuset hamnar i rätt händer. Bara det inte blir overdrive med en massa "snygga" människor spelade av stereotypiska modeller.

Kanske en brittisk serie om fyra delar? Tänk engelsk landsbygd, typiska brittiska utseenden och grova accenter. Jag kommer sitta klistrad.
Citera
2016-11-19, 22:12
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
BH, MB och DW är enbart åtalade för mord, inte medhjälp. För visst funkar det så att om inte åklagaren åtalar för ett brott så kan inte rätten döma det?

Åklagaren är väldigt säker på att dessa tre tillsammans med JH gemensamt genom sitt handlade stått för dödandet.

Jag hoppas verkligen att deras misslyckande att döda genom strypning inte skulle innebära att bara JH åker på mord. Jag är lika säker som åklagaren att alla fyra åker för mord, men att JH kanske får hårdast påföljd.
Jag är väl också lite oroad för att någon av dem som utförde strypningen ska kunna klara sig undan att fällas för mord med hjälp av en slipad advokat(Silbersky?). Men som jag förstår det så hade de uppsåt att döda och trodde väl efter att strypningen var avslutad att Madde verkligen var död så det kanske räcker för att döma dem alla för mord. Men lite läskigt är det om de skulle klara sig undan det. Just detta är kanske en aspekt som gör att det går ända upp till Högsta Domstolen för ett prejudikat. Jag vet inte om något fall där något liknande skulle kunna ha bildat ett prejudikat
Citera
2016-11-19, 22:12
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzSuStZo
Har suttit och laddat ner sidor från Mord.nu och konverterat till PDF-filer.

Huvudprotokoll:
https://minfil.org/A0kbq7b3b8/Huvudprotokoll.pdf
Komplettering av utredningsmaterial:
https://minfil.org/15keq8b6b1/Komplettering_av_utredningsmaterial.pdf
Protokollbilaga, Beslag:
https://minfil.org/68k0q4b6ba/Protokollbilaga__Beslag.pdf
Protokollbilaga, Rättsläkarrapport:
https://minfil.org/38k8qfb3b8/Protokollbilaga__R_ttsl_karrapport.pdf
Tilläggsprotokoll 1:
https://minfil.org/40k4q0b3b9/Till_ggsprotokoll_1.pdf
Tilläggsprotokoll 2:
https://minfil.org/22k5q5b3be/Till_ggsprotokoll_2.pdf
Stämningsansökan:
https://minfil.org/9ek9q5b2bb/St_mningsans_kan.pdf

Kommer att komplettera med de resterande delarna när tid finnes.

Citat:
Ursprungligen postat av OzSuStZo
Nu har jag sparat ner den sista delen.
Hoppas att det glädjer någon.

Förhoppningsvis så ligger dem i rätt ordning.
Lite svårt att hålla koll på 2544 sidor

Protokollbilaga, Mobil- och datatömning:
https://minfil.org/Bdm2qbbcb8/Protokollbilaga__Mobil-_och_datat_mning.pdf

Till trådstarten.

/Mod
Citera
2016-11-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Oj - filmen om utöya har jag missat. Klart det kan funka, om manuset hamnar i rätt händer. Bara det inte blir overdrive med en massa "snygga" människor spelade av stereotypiska modeller.

Kanske en brittisk serie om fyra delar? Tänk engelsk landsbygd, typiska brittiska utseenden och grova accenter. Jag kommer sitta klistrad.

Det är nog inte många som sett den. Var tydligen väldigt lågbudget. Har inte sett den själv.

En del här är inne på svarthumor-regissörer, det tror jag är fel vinkel. Hård, tragisk realism är nog bättre.
Citera
2016-11-19, 22:19
Medlem
Jag efterlyser bilden på MB och AL där de står tillsammans med PeoH och hans tjej. Tror de har varsin öl i handen och MB ser verkligen ut som en gigant intill AL. Den fanns i tråden tidigare men försvann. Kolla gärna era catcher i fall ni sett den
Citera
2016-11-19, 22:19
Medlem
Trots att Peo satt och höll för öronen i bilen och sedan var tvungen att spy får jag en stark känsla av att han stått för mycket av det tidiga eldandet på lättretade Hessling. Dan upplever jag också som en iskall typ. Är med och styr och ställer, men håller sig ändå i bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in