2016-11-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
nej människor ingriper i regel inte i vuxna människors privatliv. madeleine var knappast utvecklingsstörd och behövde ingen förmyndare. likaså kunde hon knappast föreställa sig det som skedde. mord är sällan en direkt följd av en sådan "nedåtgående spiral". vänner till madde kunde givetvis inte anat att ett gäng påsar med skridskor från landsbygden skulle ha ihjäl henne.

Om man tänker sig att vänner till Madde skulle ingripa genom att konfrontera de misstänkta så är det tveksamt hur många som verkligen skulle våga göra detta, de flesta som stöter på smutsiga, storväxta missbrukare vill nog gärna hålla sig på avstånd för att inte riskera att utsättas för något själva. Madde hade ju gjort en polisanmälan mot några för ett år sedan men tagit tillbaka av rädsla.
Citera
2016-11-19, 18:09
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför språkcirkus? Människor lägger kanske lite olika uttryck i vissa begrepp, om man talar om händelser som föregick i tidsrymd vid tidpunjten något före gärningen framstår det kanske för vissa märkligt om någon säger att hon varit nykter i många år, arbetar som alkoholterapeut etc och man precis läst en uppgift om att hon blivit LOBad ca ett år innan hon mördades?

Då kan man ju undra om det är "nära vän" i närtid, eller vad postaren avse med "nära vän"?

Ja, hur man definierar en vän är intressant och skiljer sig väldigt mellan olika personer. för egen del anser jag mig ha tre vänner även om jag umgås med betydligt fler. ibland har jag sagt saker som "men han och jag är inte vänner direkt" varpå vederbörande känt sig kränkt då denne uppfattat oss som ganska nära vänner. sen får man ha i åtanke att när någon dör tenderar en massa nära vänner plötsligt dyka upp från alla hörn och kanter. i synnerhet fall som väcker medial uppmärksamhet.
Citera
2016-11-19, 18:10
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Varför språkcirkus? Människor lägger kanske lite olika uttryck i vissa begrepp, om man talar om händelser som föregick i tidsrymd vid tidpunjten något före gärningen framstår det kanske för vissa märkligt om någon säger att hon varit nykter i många år, arbetar som alkoholterapeut etc och man precis läst en uppgift om att hon blivit LOBad ca ett år innan hon mördades?

Då kan man ju undra om det är "nära vän" i närtid, eller vad postaren avse med "nära vän"?

I ett tidigt skede, när den här tråden var ung fanns länkar till Delboms två egenhändigt gjorda hemsidor. Jag har för mig att den ena låg vilande och inte hade uppdaterats på ett par tre år, men där hade Delbom skrivit ett slags CV. Googlar du hennes namn är jag tämligen klar över att den ännu finns "där ute", den gjorde det för ett par månader sen iaf. En rätt gullig sida, där hon talar om sina intressen inom astrologi/New Age, musik, foton, tankar och funderingar.
Citera
2016-11-19, 18:13
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Om man tänker sig att vänner till Madde skulle ingripa genom att konfrontera de misstänkta så är det tveksamt hur många som verkligen skulle våga göra detta, de flesta som stöter på smutsiga, storväxta missbrukare vill nog gärna hålla sig på avstånd för att inte riskera att utsättas för något själva. Madde hade ju gjort en polisanmälan mot några för ett år sedan men tagit tillbaka av rädsla.
ja hon låter inte som nån stenhård gangsterbitch och det är knappast hennes vänner heller. jag tror dessutom att detta klientel förvisso väcker anstöt men knappast rädsla och respekt hos omgivningen. jag ska försöka att inte gå in för mycket på deras utseenden, dåliga smak och låga intelligens men det är inga människor man får för sig ska planera ett mord direkt.
Citera
2016-11-19, 18:14
Medlem
PrincessDaisys avatar
Undrar hur föräldrar och släkt runt de här "ungdomarna" tänker och känner nu? Är dom stolta över sina ättlingar? Eller är det rånarluva på när dom går och handlar?
Citera
2016-11-19, 18:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
Ja, hur man definierar en vän är intressant och skiljer sig väldigt mellan olika personer. för egen del anser jag mig ha tre vänner även om jag umgås med betydligt fler. ibland har jag sagt saker som "men han och jag är inte vänner direkt" varpå vederbörande känt sig kränkt då denne uppfattat oss som ganska nära vänner. sen får man ha i åtanke att när någon dör tenderar en massa nära vänner plötsligt dyka upp från alla hörn och kanter. i synnerhet fall som väcker medial uppmärksamhet.

Jo, och ibland kanske folk varit nära vänner, i så att de umgåtts rätt mycket fastän det var länge sedan. Människor tenderar ju att förändras ganska mycket beroende av deras livsvillkor, vad de gör och liknande.
Även om Madelene var "världens snällaste" för tio år sedan, exempelvis, är det ju ingen garanti att hon framstod som så nuförtiden, och inte kanske för dessa då av någon anledning?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-19 kl. 18:21.
Citera
2016-11-19, 18:18
Medlem
Jag undrar när Madde började förstå vad som var på väg att hända:
- när gänget vällde in i hennes lägenhet när hon låg och sov för att "prata" kvällen före mordet?
- när hon blev bjuden på grillfest och accepterade trots gårdagskvällens oväntade besök?
- när hon blev fotograferad vid grillplatsen (och ser allt annat än glad och tillfreds ut med händerna knäppta framför sig)?
- när hon blev placerad i baksätet mellan BH och MB (med AL i knät)?
- när hon kanske uppfattade rörelser från skuffen där JH och DVW satt och knöt snaran?
- när hon hörde musiken?
- när hon fick repet i munnen?
Var det då hon till slut resignerade och, iaf enligt förhören, inte ens tycktes göra motstånd?
Citera
2016-11-19, 18:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
I ett tidigt skede, när den här tråden var ung fanns länkar till Delboms två egenhändigt gjorda hemsidor. Jag har för mig att den ena låg vilande och inte hade uppdaterats på ett par tre år, men där hade Delbom skrivit ett slags CV. Googlar du hennes namn är jag tämligen klar över att den ännu finns "där ute", den gjorde det för ett par månader sen iaf. En rätt gullig sida, där hon talar om sina intressen inom astrologi/New Age, musik, foton, tankar och funderingar.

Jag har sett den. Jag har kommenterat den. Jag tror inte den säger överdrivet mycket om henne, det ser ut som något som är gjort i syfte att göra en personlig hemsida på någon ams kurs väl?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-19 kl. 18:22.
Citera
2016-11-19, 18:30
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Jag har sett den. Jag har kommenterat den. Jag tror inte den säger överdrivet mycket om henne, det ser ut som något som är gjort i syfte att göra en personlig hemsida på någon ams kurs väl?

Ja, det kan du ha rätt i. Kändes som en sida som vilken tant som helst kunnat knåpa ihop under en eftermiddag typ. Dock fanns ju en del fakta kring henne som var "intressant" innan media rapporterat kring henne som person, och sedermera FUP'en, etc.
Citera
2016-11-19, 18:34
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaliber007
Satt och lyssnade på låten som spelades upp när hon blev mördad när jag läste din text. Fyfan vad hemsk. Stackars människa!

Madde du förtjänade inte detta, vila ifred!

Hur kan man veta att det var den där kletiga smörjan av Axel Rudi Pell man spelade när man mördade henne?

Verkar ju aningen skevt att lira en "power ballad" när man försöker strypa och kniva någon? Känns mer logiskt att lira något aggressivt och kallt?
Citera
2016-11-19, 18:36
Medlem
Julgodiss avatar
Har läst FUP:en, men varför spelade Benita in samtalen efter mordet? Vilken är anledningen?
Citera
2016-11-19, 18:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Hur kan man veta att det var den där kletiga smörjan av Axel Rudi Pell man spelade när man mördade henne?

Verkar ju aningen skevt att lira en "power ballad" när man försöker strypa och kniva någon? Känns mer logiskt att lira något aggressivt och kallt?
Därför att det framgår i förhören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in