2016-11-19, 14:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Många i gänget har säkerligen hängt på för att inte kännas sig utanför efteråt. De ville vara "coola" och kunna dela den stora hemligheten med de andra. Gruppkänsla och gruppsamhörighet har varit stora faktorer bakom detta mord.

Liksom face it, om vissa verkligen inte hade velat medverka hade de kunnat gå till Madde och gjort en privat avbetalningsplan och sedan hållit sig på avstånd. Och sedan tipsat polisen anonymt när de förstod att resten menade allvar med mordplanerna.

MH, var han också skyldig Madde pengar? Trots sin skumma porrhistorik framstår han som den mest vettige. Men det kanske inte säger så mycket iofs..
Hela bunten har med stor sannolikhet hängt på därför att det gavs tillfälle att bada i rikedom, fanns ingen annan anledning.

Att ha tillgång till ett betalkort och bara shoppa vad man vill är exotiskt för de här primitiva varelserna, bara känslan att handla något som kostar mer än ett paket cigaretter gör det värt att avliva en kompis.

De nyrika nöjer sig inte med vad som helst, till exempel en hytt på en båt, 500 spänn är för lite, det ska kosta 5000 kronor.

Hela gänget förblindades av tanken på att vältra sig i sådant som är vardagsmat för de flesta andra i samhället till den grad att de glömde bort att sopa undan spår efter sig. Man hängde på därför att man inte kunde tåla att någon annan fick tillgång till lyx, det skulle bli ohållbart om den ene hade råd att tvätta sina trosor men inte den andre. Balansen i fattigdom och lyx måste upprätthållas för att hålla ihop gänget.

Helt övertygad.
Citera
2016-11-19, 14:31
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det blir väl inte vård om det inte föreligger psykisk sjukdom av allvarligt slag, personlighetsstörningar räknas inte till sjukdom.

Bara för att somliga anser dem ha lågt IQ, i kombination med ett dokumenterat periodiskt missbruk och svag utbildning kan man knappast dra växlarna att de skall ha/få vård.

Majoriteten av alla kåkfarare (oavsett brott) är ju inte högutbildade akademiker, det innebär då att alla skall ha vård och inte fängelse?

För att dömas till vård krävs mer än ha vanlig hederlig depression, vara pillerpundare, apatisk lortgris och folkölsalkis.
Citera
2016-11-19, 14:34
Medlem
De som gått i särskola borde väl dömas till slutenvård eftersom den kognitiva förmågan hos personer som går särskola uppgår till max 12-13 år, enligt vittnesuppgifter har åtminstone 1 gått i särskola.
Citera
2016-11-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är otroligt upprörande att få alla detaljer och läsa deras svar under förhören. Deras fantasier och rättfärdigande om att de blivit hotade, deras påstådda rädsla för fantasifoster/indrivare- deras
märkliga symbiotiska gemenskap, varje dag sågs de och pratade om mordplanerna, samtidigt som de ideligen kontaktade mordoffret- höll koll, gick in i hennes bostad, med nyckel, hoppades mordoffret skulle vara berusad, gänget med yxa eller kvävnings-planer, stövlar in -men enas om att vänta till dagen därpå, ingen respekt mot mordoffret på något enda sätt. Hur kan mordoffret ha tänkt, när de stövlar in en sen kväll. Och sedan kom en inbjudan till mordoffret om grillfest.
Mordoffrets sista minuter- fruktansvärt när hon sitter i ett skruv-stöd och inte kan komma undan.

Ja, det är så mycket att ta in.. att försöka få en helhetsbild av alltihop...
De har till och med tagit foto av Madde vid första grillplatsen, där de tänkt att dränka henne.. men då det var 5 andra personer där och fiskade så gick ju inte det...
Men fyyy faaan...
Dessa människor kan ju inte ha någon hjärna eller känslor alls för andra människor...
De ser bilder efteråt och får panikångest o blablabla... och de stöttar och förstår VARANDRA HUR DE KÄNNER???? Men vad är det för jävla nötter?????
Inte en tanke på HUR MADDE KUNDE HA KÄNT SIG????
Usch jag blir illamående...
Citera
2016-11-19, 14:40
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
De som gått i särskola borde väl dömas till slutenvård eftersom den kognitiva förmågan hos personer som går särskola uppgår till max 12-13 år, enligt vittnesuppgifter har åtminstone 1 gått i särskola.

Fast att ha gått i särskola kan ju barn med vitt skilda diagnoser gått i, allt ifrån adhd via svagbegåvade till aspbergianer och barn/ungdomar med kraftigare "handikapp". Särskolan för drygt 25 år sen innefattade ju personer med gravare symptom än de gjort de sista 10-15 åren.

Var och varannan fånge/återfallsförbrytare har ju dylik diagnos i bakfickan.
Citera
2016-11-19, 14:41
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
beror väl på vad det är för särskola. jag har gått i särskola nästan hela mitt liv men anses kunna skilja rätt från fel. på det intellektuella planet har jag alltid legat före i utvecklingen medan min emotionella förmåga anses ligga på en tolvårings nivå. att jag reagerar med våld, skrik och skådespel ändrar inte det faktum att jag förstår hur jag bör handla. särskolan hamnade jag i för att jag inte kunde bete mig, inte för min bristande kognitiva förmåga och det finns mig veterligen ingen maxgräns på 12-13 år heller. nu tror jag i och för sig att de flesta inblandade är mycket lågintelligenta men antagligen inte tillräckligt för att klassas som begåvningshandikappade.
Citera
2016-11-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Håller med, den verkligt stora frågan är just valet att umgås med dessa. Även att hon var bostadslös under så pass lång tid förbryllar (då det bevisligen funnits ordentligt med pengar på fickan). Och, varför väljer en kvinna i hennes ålder att frivilligt under så pass lång tid att husera på dessa lortgrisars soffor?

Vad jag förstått så hade Delbom ett par kvinnliga vänner utanför gruppen av missbrukande lortgrisar, vart fanns dem då hon saknade bostad? Exmaken som hon hade en sådan bra/nära relation med, hur kunde han se på, och acceptera att hon bodde hos dessa ynglingar?

Alla människor har fler än en sida, alla människor har otrevliga/osympatiska sidor och drag (beroende på betraktare), klart som korvspad Delbom hade det också. Alla som sett missbrukare på nära håll (periodare eller whatever) vet att dessa som regel har labila, oförutsägbara och utåtagerande drag som särskilt yttrar sig under stress. Varför skulle Delbom var ett undantag? Gör det henne automatiskt till en ful fisk? Jag tror snarare att hon var "dumsnäll", säkerligen olycklig och extremt sökande efter kärlek och bekräftelse.

Och gällande dessa "osympatiska drag", dem har vi varenda kotte. Mer eller mindre. Dessa bubblar upp beroende på situation och fas i livet. Gör det oss då alla till fula fiskar?

Frågor, frågor...

Då fup nu då är släppt, jag kände offret, Madde, men har inte träffat hen på några år.
Madde har varit nykter i många år, och varr mycket medveten om hur hennes missbruk fungerade. Hon bodde hos mig en period, då hon och exmaken separerade... vi kom varandra väldigt nära...
Hade jag vetat hur det stod till, hade jag helt sonika åkt och hämtat hen.
Anledningen till att som du vill belysa det, att ingen av hennes vänner utanför detta gäng gjorde något...
Då Madde var mycket väl medveten, då hon hade tagit sig ett så kallat återfall, så höll hon de riktiga vännerna utanför, det finns en logik i att INTE DRA MED SIG ANDRA, så hon höll de människor som hon brydde sig om utanför... hon var ju alkoholterapeut själv... ja, så kan jag nog förklara varför ingen runt om henne som inte var med i detta gäng, visste vad som pågick..
Citera
2016-11-19, 14:58
Medlem
Citat:
Fast att ha gått i särskola kan ju barn med vitt skilda diagnoser gått i, allt ifrån adhd via svagbegåvade till aspbergianer och barn/ungdomar med kraftigare "handikapp". Särskolan för drygt 25 år sen innefattade ju personer med gravare symptom än de gjort de sista 10-15 åren.

Särskolan är till för de som ligger under 80 i IQ dvs. och den nivån ligger på max 12 års kognitiv förmåga och då kan man inte anses vara straffmyndig. Det lär väl göras psykiatriska utredningar och då även begåvningstester.
Den person som i förhör sägs ha gått i särskola verkar i förhör vara ytterst omogen och utnyttjad av de andra, inte minst har andra lånat stora summor pengar av honom så att han i sin tur fått låna för att klara sig.
Citera
2016-11-19, 15:09
Medlem
Kokettes avatar
Citat:
Särskolan är till för de som ligger under 80 i IQ dvs. och den nivån ligger på max 12 års kognitiv förmåga och då kan man inte anses vara straffmyndig. Det lär väl göras psykiatriska utredningar och då även begåvningstester.
Den person som i förhör sägs ha gått i särskola verkar i förhör vara ytterst omogen och utnyttjad av de andra, inte minst har andra lånat stora summor pengar av honom så att han i sin tur fått låna för att klara sig.

Orkar inte leta runt då jag inte brinner för det här men på wikipedia står det riktigt att särskolan vänder sig till barn med utvecklingsstörning samt elever som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada. det står även att man tidigare tidigare lät autister gå i särskola. dessutom får man tänka på att det är skillnad på vad särskolan egentligen syftar till och vad som sker i praktiken. har man ett barn som passar bättre i särklass än i vanlig klass kan det hända att denne får gå i särklass trots att denne inte uppfyller "kriterierna". man kan liksom inte öppna olika slags skolor och klasser för var enskild problematik, i synnerhet inte i små hålor där benita och gänget bor.
Citera
2016-11-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
/--/

Varför finns det inga beslagsbilder på Benitas trosor? Gick hon utan?

Har ej läst fup/har ej bra koll men det beror kanske/nog på att trosorna i beslag utgör bevismaterial; de har inköpts med bo:s kort. Alltså att de märkes/modellmässigt matchar ett inköp som gjorts efter mordet.

Så teorin att AL aldrig bytte trosor kommer nog lite på skam

Förresten, varför undrar du, egentligen
Senast redigerad av Rubar 2016-11-19 kl. 15:14.
Citera
2016-11-19, 15:13
Medlem
Citat:

Nog kan man anta att utredningar kommer att åberopa att flera av dem led/ lider av någon typ av psykisk-störning. Tiden före- kring och efter mordet.
Asperger -Adhd är väl redan konstaterat hos några, dessutom tillkommer då deras jag-svaghet att inte klara av att säga stopp/nej. Tex- jag vill inte det här!
I förhören uppger någon att han inte vågade säga nej jag vill inte, vilket försvarsadvokaten kan
använda att den personen levde i skräck och rädsla inför den andra gäng-kamraten.
Det blir mer och mer tydligt att några faktiskt levde under " känslomässigt-tryck" från varandra-
snarare än i rädsla för mordoffret.
Marie var rätt för sin partner, vågade inte heller säga stopp. Visste att mord planerades, men uppger att hon var rädd. Flera av dem kommer att åberopa att de handlade under inflytande av den personen de var rädda för.
Citera
2016-11-19, 15:36
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Då fup nu då är släppt, jag kände offret, Madde, men har inte träffat hen på några år.
Madde har varit nykter i många år, och varr mycket medveten om hur hennes missbruk fungerade. Hon bodde hos mig en period, då hon och exmaken separerade... vi kom varandra väldigt nära...
Hade jag vetat hur det stod till, hade jag helt sonika åkt och hämtat hen.
Anledningen till att som du vill belysa det, att ingen av hennes vänner utanför detta gäng gjorde något...
Då Madde var mycket väl medveten, då hon hade tagit sig ett så kallat återfall, så höll hon de riktiga vännerna utanför, det finns en logik i att INTE DRA MED SIG ANDRA, så hon höll de människor som hon brydde sig om utanför... hon var ju alkoholterapeut själv... ja, så kan jag nog förklara varför ingen runt om henne som inte var med i detta gäng, visste vad som pågick..

Tack för matnyttig information. Ja, det kan ju förklara en del. Dock blir jag lite fundersam över kvinnan som gick ut i Dala-demokraten och påskinade vara Delboms vän, och som mycket väl kände till hennes umgänge med ynglingarna, samt hur de utnyttjade henne. En sann vän skulle ju ingripa i en sådan nedåt gående spiral, så även ex-makens icke-agerande är man ju lite nyfiken på.

Sen, då både Delbom och ynglingarna levde, verkade och brukade på väldigt liten ort, även kalasade i offentliga rum så tvivlar jag på att Delboms situation undgått särskilt många i trakten. Skvaller och skitsnack i mindre byar sprider ju sig snabbare än ljusets hastighet.

Visst, en missbrukare (periodare) kan likt ett djur dra sig undan för att få vara i fred med sitt missbruk i perioder - men det är väl också då och där det visar sig vilka som är ens vänner?

Jag är inte ute efter att skuldbelägga någon, men tycker i sanningens namn det är lite egendomligt att Delboms vänner och bekanta utanför denna grupp inte ingrep, slog näven i bordet. Vad i hela fridens namn hade hon med dessa utstötta att göra (visst, hon kände sig säkert utstött själv, men ändå)?
Senast redigerad av Psychedelicbird 2016-11-19 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in