Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Eller så får Gren "tvinga" Jörgen att spela yngre spelare genom att rensa ut alla gamla avdankade mediokra spelare som varken tillför spets, pengar in vid försäljning eller har utvecklingspotential. Tom är en sådan spelare som någon annan allsvensk klubb säkert hade kunnat tänka sig ge någon halv miljon för. Men det troliga är väl att han blir kvar ja.
Jag hoppas Gren spetsar truppen åldersmässigt så det blir än fler yngre spelare som tvingar Jörgen att antingen sluta byta spelare helt och då helt gå i polemik med gängse normer för fotboll eller helt enkelt vika sig och börja spela de yngre spelarna såsom Billy, Sabah, Prosper, Paka, Leksell och Dahlberg.
Sett till vårt ekonomiska läge, än förvärrat pga Engvall-gate, är jag inte speciellt sugen på att man ska satsa ekonomiskt för en topp 3-placering där man tillför externt kapital förrän man på allvar har rensat ut allt dödkött och bytt kostym i klubben. Således kan jag gott tänka mig se ovan nämnda spelare som bänk nästa år + typ MSD eller liknande. Vi kommer inte åka ur men kommer inte hota om guldet. Helt fine med mig då vi har större problem att ta tag i innan det ens kan vara tänkbart att gå för guldet inte bara vid ett enstaka tillfälle för att stilla törsten utan för att återigen bli ett topplag. Känns som att musten gick ur föreningen 2015 med guldet så nära och nu ser jag inte inslagen vägen ge oss något lika bra.
Oroväckande också att vi trots fortsatt typ dubbelt så hög spelarbudget är typ hälften så bra som Peking. Snacka om att INTE vara resurs-optimala och tänja på varje öre.
"Som vanligt" klokt och vi är överens om det mesta.
Man skall i sammanhanget för oinvigda som kan tycka att vi klagar mycket på att yngre inte får chansen även ha väldigt klart för sig att det var därför JL i mångt och mycket anställdes. Han skulle just ge yngre spelare chansen. Med det kommer givetvis kraftigt varierande insatser som Sabahs katastrof mot KFF away och sedan klart godkända insats mot Peking away t.ex.
Det har vi inte sett något av, jag kan köpa att vi t.ex. borta mot HJK/Qarabag inte kör med ungtuppar för sakens skull med tanke på läget men jag har sagt det förr och säger det igen, när vi inte körde med allt vad ungdomar heter mot Bajen borta tappade jag det sista av hopp till JL. Den matchen skulle vi bara ge bort till ungdomarna.
Många verkar ju tro att mycket är frid och fröjd eftersom vi sålt Engvall och Haitam och fått in pengar den vägen, liksom för EL-spelet och att vi blev fyra. Det är givetvis välkomna pengar men har inte påverkat DRIFTEN för kommande år nämnvärt än. Och det är just driften vi måste komma tillrätta med. Det kan vi bara göra genom att göra oss av med spelare som Bjärsa, Alvbåge, danskarna, Tom. Dyra lönekostnader utan att det ger så mycket tillbaka förutom med danskarna.
Jag köper dock att vi gör oss av med alla dom för att kommande 2-3 år ge unga spelare chansen och många sådana finns redan i truppens ytterkanter. Förutom dom du nämner så har vi även en sådan som Erlingmark. Som fjärdeforward (vilket logiskt borde vara det vi ska ha in) borde Bah eller Saebbo (eller hur han stavar) kunna duga.
Jag fick skrämselhicka när jag läste att vi mycket väl kan satsa inför nästa år... Det var iofs inte från kassörhåll men ändå. Ibland måste man bromsa in, lämna in sportbilen på verkstad, laga det som skall lagas ett bra tag, byta ut utslitna delar och sedan ett tag senare få tillbaka den i prima skick.
Som sagt, varje storhetstid vi haft har kommit ur en satsning på unga spelare...
Citat:
Ursprungligen postat av
Bowlaren77
ryktet går att Liverstam tog ett meningslöst gult för att slippa kvala mot HIF - då han är klar för klubben till nästa säsong.
Är han avstängd även imon? Det sades ju direkt när han tog det röda i serieavslutningen att det var för att slippa kvalet, men det är nästan lite VÄL genomskinligt?