2016-11-18, 11:08
Medlem
Receptkorts avatar
Från flera hållna förhör så framkommer en klar bild om vad som hände den där kvällen i bilen. Sju människor färdas genom sommarnatten i en vinröd volvo 940 kombi. Den ena karaktären i historian är trasigare i själen än den andra. Efter några dagar med halvkokt planerande så övergår ord till handling. Medans två personer i baksätet håller fast Madelene så tar två till som sitter i bagageutrymmet fram ett rep och för över hennes hals.

Ur bilens ljudsystem som verkar vara mer eller mindre orginal av bilderna jag sett så skrålar sången Forever angel
https://www.youtube.com/watch?v=t0UOs9DpEJs (Om det här är rätt låt iofs)

Saxat från fupen sida 590 enligt mord.nu men sida 572 enligt den interna numreringen.
http://www.mord.nu/resurs.php?fall=162&fil=86&sida=590

Citat:
F2: Vad var det för musik?
H: Det var vanlig musik.

F2: Okej. Inget speciellt som ni spelade just då?
H: Näe.

F2: När ni ströp henne?
H: Den låten vi spelade när hon dog så var det ju Forever Angel

F2: Forever?
H: Angel

Från sida 754 enligt mord.nu (736 enligt interna numreringen)
Citat:
F: Du sa att ni spelade musik.
H: Mm.

F: Kommer du ihåg vad vad för musik?
H: Vad var det för musik? Forever Angel tror jag att det var.

F: Mm. Och sen såg du Joakims blick sa du.
H: Mm.

F: Hur såg den ut?
H: Han fick den dära ass hur ska man förklara. En så här riktigt arg blick. Sen bara skedde allting ba pjy.

Alltså den musiken skrålandes ur högtalarna samtidigt som bilen for fram genom sommarnatten. Madeleine som verkar ha gett upp allt hopp och inte gjorde motstånd och sedan resten av gänget... -Huvva, den sinnesbilden kommer nog att plåga mig länge.
Citera
2016-11-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Receptkort
Från flera hållna förhör så framkommer en klar bild om vad som hände den där kvällen i bilen. Sju människor färdas genom sommarnatten i en vinröd volvo 940 kombi. Den ena karaktären i historian är trasigare i själen än den andra. Efter några dagar med halvkokt planerande så övergår ord till handling. Medans två personer i baksätet håller fast Madelene så tar två till som sitter i bagageutrymmet fram ett rep och för över hennes hals.

Ur bilens ljudsystem som verkar vara mer eller mindre orginal av bilderna jag sett så skrålar sången Forever angel

Saxat från fupen sida 590 enligt mord.nu men sida 572 enligt den interna numreringen.

Alltså den musiken skrålandes ur högtalarna samtidigt som bilen for fram genom sommarnatten. Madeleine som verkar ha gett upp allt hopp och inte gjorde motstånd och sedan resten av gänget... -Huvva, den sinnesbilden kommer nog att plåga mig länge.

Där har vi soundtracket till den kommande filmen då. Kommer bli en riktigt hemsk film.
Citera
2016-11-18, 11:34
Medlem
Beaver14s avatar
Vilken mästerskurk Benita är.

Sista samtalet i kombination med första förhöret är ju magiskt roligt.

Sista samtalet, s. 471 (pdf-sida) i protokollbilaga ljudfiler_1.

Benita ringer (kl 19:16) Peo och Martin och säger att polisen ringt och att hon står och väntar på att bli hämtad för förhör. Hon avslutar samtalet med att säga; "Jaja, jag har allt upplagt i huvudet så det är lugnt"

Sen byter man till huvudprotokollet och första förhöret som inleds kl 20:58 (s. 503 i huvudprotokollet). Hon blir där delgiven misstanke om skyddande av brottsling. Mästerskurken nekar advokat (för det skulle väl signalera skuld antar jag).
Efter 1 timmes förhör (!) tas en kort paus varpå Benita kl 22:06 börjar sjunga ut värre än en kolibri.

Jag får bilden av att hennes "upplagt i huvudet" är ungefär likadant som Homer Simpsons hjärna brukar illustreras, en hamster som springer runt...
Citera
2016-11-18, 11:43
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Inte för att jag på något vis försvarar de häktade/misstänkta till detta makabra och sorglig dåd, men ju mer jag läser om Delbom i FUP'en, och tar del av hennes märkvärdigt solkiga och minst sagt amatörmässigt skrivna skuldbok (och dessutom till vad dessa lån gått) får jag en röst i skallen som skriker: den som ger sig in i leken får leken tåla, och som man bäddar får man ligga.

Ingen av de häktade/misstänkta verkar direkt kapabla att ens svara på enkla och rimliga frågor kring brottet. Ensligt fotograferierna på deras hem, kläder och yttre verkar de inte ens vara förmögna att ta vara på sig själva.

Varför umgicks Delbom med dessa? Jag får inte ihop det. Hennes bakgrund, fd missbruk och förmodade vilsenhet till trots. Att de åtalade surrade omkring henne likt flugor runt avföring är det inte särskilt svårt att förstå.

Det är någonting med Delbom som jag inte går ihop.
Citera
2016-11-18, 11:50
Medlem
MTDs avatar
Citat:

Usch, känner detsamma.
Bra låt faktiskt, men väldigt hemsk att bli mördad till just en sådan låt.

Citera
2016-11-18, 11:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Inte för att jag på något vis försvarar de häktade/misstänkta till detta makabra och sorglig dåd, men ju mer jag läser om Delbom i FUP'en, och tar del av hennes märkvärdigt solkiga och minst sagt amatörmässigt skrivna skuldbok (och dessutom till vad dessa lån gått) får jag en röst i skallen som skriker: den som ger sig in i leken får leken tåla, och som man bäddar får man ligga.

Ingen av de häktade/misstänkta verkar direkt kapabla att ens svara på enkla och rimliga frågor kring brottet. Ensligt fotograferierna på deras hem, kläder och yttre verkar de inte ens vara förmögna att ta vara på sig själva.

Varför umgicks Delbom med dessa? Jag får inte ihop det. Hennes bakgrund, fd missbruk och förmodade vilsenhet till trots. Att de åtalade surrade omkring henne likt flugor runt avföring är det inte särskilt svårt att förstå.

Delbom var nog en besvärad och vilsen människa som genom livet verkar ha haft svårt att komma till ro med identitet. (Oj vad jag drar slutsatser).

Tänker på att hon (då han) skaffar sig ett gäng ungar som han inte stannar hos och sen i hög ålder byter kön. Men även efter det verkar hon haft svårt att få ett vettigt socialt umgänge. Det är enda anledningen jag kan finna som förklarar att hon hamnat bland detta samhällets bottensats.

I "skuldboken" förekommer "Verners" lite här och var. För den som inte vet det är Verners definitionen av sunkhak. Borlänges low-life hänger där och ingen vettig människa skulle få för sig att sätta sin fot där. Jag har faktiskt varit där en gång då det var det enda stället jag kunde hitta som visade fotboll på tv. De timmarna spenderades inte så mycket på att titta på matchen utan istället till att studera människorna som var där.
Citera
2016-11-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird

Människan är ett flockdjur. Vi hänger med det klientel som står till buds och med Delboms historia kan man anta att hon inte heller tidigare kunnat röra sig i någon societet direkt.
Det verkar vara ganska väl omvittnat att hon utnyttjades av sina "vänner" under lång tid och man kan bara gissa sig till varför hon umgicks med dem. Troligtvis var det så enkelt att hon inte hade så många att välja mellan och kanske hade hon emellanåt kul i deras sällskap.
Bekantskapskretsen kan nog liknas vid ett destruktivt missbruk.
Citera
2016-11-18, 11:58
Medlem
Det är det här våra skattepengar ska gå till istället, bland annat, istället för fega små sandmänniskor. Se till att sådana här jävla drägg sitter inlåsta, lobotomerade och steriliserade. Likadant med päronen i Jämtland som skaffade en dotter pappan sedan kastade åt skogen.. Det finns MÅNGA sådana här människor i landet, som skulle kunna göra vad fan som helst, för dom har inget konsekvens-tänk ö.ht.

Men vem vet, Djyrgårn kanske åker ur iår, då kan vi göra Hovet till flyktingmottagning/psyk-combo..
Citera
2016-11-18, 12:00
Medlem
En grej jag missat.
Var det ränta på pengarna hon lånade ut?
Citera
2016-11-18, 12:11
Medlem
Receptkorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
En grej jag missat.
Var det ränta på pengarna hon lånade ut?

Jag har inte läst klart förundersökningsprotokollet, men det har flimrat förbi ett skuldebrev i all information som jag försöker ta till mig. Jag kan inte minnas att det stod något om ränta på den lappen.
Citera
2016-11-18, 12:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag har inte läst klart förundersökningsprotokollet, men det har flimrat förbi ett skuldebrev i all information som jag försöker ta till mig. Jag kan inte minnas att det stod något om ränta på den lappen.

Nej det finns ingen uppgift om ränta i skuldanteckningarna.

Fördom kanske, men jag är tveksam om detta klientel ens vet vad ränta är och hur man beräknar den.
Senast redigerad av Beaver14 2016-11-18 kl. 12:32.
Citera
2016-11-18, 12:57
Medlem
Lite sött ändå att Benita gillar/hållit på med BDSM-sex och att hon kan plankan. "Issa" har gjort plankan en gång i 40 sek och "hoppas det gjorde nån nytta". Ur samtalsinsp.
Hm, BDSM-sex med Benita.. 🙄
I ett samtal med sin mamma pratar B något om kriminalvården och kontaktperson (att det inte får vara nära anhörig etc) - vad rör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in