2016-11-17, 19:51
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonaSvisa
Absolut, absolut min vän. Vi kan även glädjas åt det Österikiska omvalet som står för dörren. Vilken tur vi har att detta val flyttades till Efter Trumps seger i USA

Sedan ser vi framför oss hur bra det kommer att gå för oss Sverigevänner i det tyska som det franska valen...Vive le france

Seger i Österrike för Norbert Hofer kommer det att bli. Omval efter röstfusk, det kan inte gynna en kandidat mer än så. Fortsatt ändå osäkert hur utgången kommer bli i Tyskland och Frankrike. Det tyska nationalistpartiet ser väl väl inte ut att få någon makt även om de kommer öka mycket. Le Pen lär vinna den första valomgången i Frankrike med ca 30% men sen blir det svårare för henne i den andra omgången. Tror inte på någon presidentpost trots allt för FN. Holland däremot ser lovande ut med Geert Wilders och då har vi inte ens börjat prata om SD här i Sverige. Två år kvar, 25% just nu kan bli 30% till valet
Senast redigerad av catforwardpower 2016-11-17 kl. 19:54.
2016-11-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
41/94 överskattade valresultatet.
Såg inte mitt namn på listan, mitt överbud var hela två tiondelar (13.3 var min prediktion). Vi borde titta på medianvärde här också, inom givet intervall.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2016-11-17, 20:48
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Såg inte mitt namn på listan, mitt överbud var hela två tiondelar (13.3 var min prediktion). Vi borde titta på medianvärde här också, inom givet intervall.

Nu fick ju SD 12,86~12,9. Så du var 4 tiondelar ifrån
Mitt på 11,7 är inte heller med. Jag var 12 tiondelar ifrån.

Snittet på 12,7 som tråden gissade är riktigt bra.
2016-11-17, 20:56
Medlem
P04s avatar
Då vill jag flika in att även om min uppskattning på 16,4 var ganska långt över riksresultatet var den mindre än en procent från resultatet på min ort..
2016-11-17, 22:19
Medlem
Floragatans avatar
Jag fanns inte med på listan och för protokollet vill jag påpeka att jag gissade på 13,9% - mer än 10 procentenheter över resultatet i mitt valdistrikt.
2016-11-17, 22:38
Moderator
Lobengulas avatar
Svårt läge, YG säger att SD är största parti. Samtidigt skulle jag nog gissa på att väldigt många som sympatiserar med SD inte svarar på YG eller andra undersökningar. Vi har en "internet-elit" som gillar sådana undersökningar men många som har yrken av mer "arbetarkaraktär" skiter nog fullständigt i att delta.

Visst, de kan lika gärna vara råsossar som SD. Men precis som i UK och USA så är det vanliga hårt arbetande medborgare som kanske inte ser internet som mer än något man använder för att läsa lite nyheter och betala räkningar.

Hur dessa röstar kan vi bara gissa men i takt med ett mer polariserat och otryggt samhälle så är det inte orimligt att SD ligger närmare 30% om det vore val idag. Men visst YG och opinionsinstituten har redan viktningar som bör ta hänsyn till detta.
2016-11-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Jag fanns inte med på listan och för protokollet vill jag påpeka att jag gissade på 13,9% - mer än 10 procentenheter över resultatet i mitt valdistrikt.

Nu outade du ditt bostadsområde. Endast Södermalm kan väl ha haft SD under 4% förra valet
2016-11-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Nu outade du ditt bostadsområde. Endast Södermalm kan väl ha haft SD under 4% förra valet
Eller röda Norrland?
2016-11-17, 22:58
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Faktiskt alldeles riktig. Dock bor det väl 120 000 människor här så jag känner mig ganska trygg. Vissa mer genuina Söder-valdistrikt hade i och för sig runt 10%, så där kan jag inte bo.

Edit: Jag gick och kollade nu och det var snarare 5% i mitt distrikt, såg inte någon som låg så lågt som 3%, så där mindes jag fel. Slut på OT.
Senast redigerad av Floragatan 2016-11-17 kl. 23:12.
2016-11-17, 23:48
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Svårt läge, YG säger att SD är största parti. Samtidigt skulle jag nog gissa på att väldigt många som sympatiserar med SD inte svarar på YG eller andra undersökningar. Vi har en "internet-elit" som gillar sådana undersökningar men många som har yrken av mer "arbetarkaraktär" skiter nog fullständigt i att delta.

Visst, de kan lika gärna vara råsossar som SD. Men precis som i UK och USA så är det vanliga hårt arbetande medborgare som kanske inte ser internet som mer än något man använder för att läsa lite nyheter och betala räkningar.

Hur dessa röstar kan vi bara gissa men i takt med ett mer polariserat och otryggt samhälle så är det inte orimligt att SD ligger närmare 30% om det vore val idag. Men visst YG och opinionsinstituten har redan viktningar som bör ta hänsyn till detta.

Håller med! Vita vill ha förändring nu och det finns bara ett parti som erbjuder det. Jag tror att det kan finnas ett närmast 50% stöd för SD för de är de enda som på ett trovärdigt sätt visat att de delar samma oro som den lilla, glömda människan.
2016-11-18, 01:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Det var den sista jag hittade, kompilera gärna en ny om du hittar något bättre. Kan vara intressant i framtiden.
2016-11-18, 03:10
Medlem
Syd12norrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Håller med! Vita vill ha förändring nu och det finns bara ett parti som erbjuder det. Jag tror att det kan finnas ett närmast 50% stöd för SD för de är de enda som på ett trovärdigt sätt visat att de delar samma oro som den lilla, glömda människan.

Att ett av partierna får egen majoritet nästa val är nog inte så stor sannolikhet skulle inträffa, ingen är jo ens i närheten av det. Dock så är det mycket möjligt att sd blir största parti och kanske hamnar på 25 - 30 procent som mest. Hur det kommer bli i omvärlden när Trump blir president kan ha väldigt stor betydelse hur det kommer gå för sd i opinionen när de bygger sina argument av ungefär samma princip.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in