haloj
nån som vet var man hittar en helst kompakt fläkt med kapacitet/tryck/flöde som en medelstor lövblås?
det gäller en fast installation,
ska bli en anordning för forcerad kylning av en högvarvig elmotor,
kontinuerlig drift
Jag tänker mig att någon form av kanalfläkt för ventilation borde funka. De finns ju i många storlekar och är inte speciellt dyra. Du kan med hjälp av spirorör lätt styra luften dit du vill.
Ja lövblåsar har ju en jäkla kapacitet jämfört med de flesta fläktar, inte många som ger så högt tryck samtidigt med stort flöde.
Nackdelen är väl främst att de låter mycket och sedan håller de kanske inte tusentals timmar heller. Ska den inte används så långa stunder kan det väl vara helt ok. En fläkt från en stor industridammsugare har nog liknande flöde och tryck.
TS, kan vattenkylning funka annars?
Senast redigerad av skunkjobb 2016-11-17 kl. 17:41.
en el-lövblås packar ihop efter 5-6 tim kontinuerlig gång
det gäller en robot som kör en vinkelslip i ett slutet ventilerat skåp,
slipmaskinen har börjat gå varm efter att vi bytt slipmaterial (maximalt effektuttag och rejält ökat damm), så nu sitter det en mantel runt slipmaskinens kylluftsuntag,
från manteln leds till-luften via en 50mm, ca 4m lång slang utanför slipskåpet,
slipmaskinen suger på så sätt dammfri luft utanför, men problemet med överhettning kvarstår, förmodligen pga en viss strypning i slangen, så tanken är att vräka på mer luft med övertryck
Senast redigerad av jipeess 2016-11-17 kl. 19:42.
va lustigt,
jag köpte exakt en sån på jula idag!
kapaciteten är helt ok,
men det är ju trots allt en hemkonsumentpryl med högst tvivelaktig livslängd,
smäckig, plastig o vibrerande
En grövre slang borde ge högre flöde. Har ni något Utsug från rummet? Finns det inget utsug kan fläkten vara hur stor som helst utan att det blir någon kylning. Det är kanhända lättare att ordna med ett rejält utsug. Är kylningen enda vägen för luften att komma in blir det bra flöde då.