2016-11-16, 22:44
Medlem
longbow4ys avatar
SD gjorde en fördubbling under fyra år från valet 2010 tillvalet 2014.
Nu en fördubbling enligt opinionsinstituten på endast två år.
Och nästa val är om knappt två år, eller 22 månader.

Med denna utveckling kan valet 2018 bli väldigt annorlunda jämfört med alla tidigare val.

Som jämförelse: i valet 1940 röstade 53,8 procent på socialdemokraterna. Deras största seger.
2016-11-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är övertygad om att Trumps seger kommer att innebära ytterligare normalisering för SD i väljarnas sinnen både på kort som lång sikt.
Är vidare övertygad om att en rejäl Bradleyeffekt kvarstår när det gäller partiets uppmätta opinionssiffror.
Tror definitivt att SDs verkliga stöd redan idag uppgår till över 25 procent och att det i skrivande stund inte förefaller orimligt att anta ett valresultat anno 2018 som kan överstiga 30 procent.

Trumps seger kan också betraktas med oro och det är därför bra att JÅ är återhållsam. Om Trump lyckas med sin politik är allt väl. Men om han blir motarbetad på alla nivåer i den tunga administrationen och får stå i ett kaos med brutna vallöften och ingen förbättring av någonting, är det nog så att en association med honom blir en börda.

För att komma vidare i opinionen räcker det med att uttala sig om Sverige, bäst så. Fast visst ger det en skjuts i självförtroendet hos oss antiglobalister att val faktiskt kan vinnas.
2016-11-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är övertygad om att Trumps seger kommer att innebära ytterligare normalisering för SD i väljarnas sinnen både på kort som lång sikt.
Är vidare övertygad om att en rejäl Bradleyeffekt kvarstår när det gäller partiets uppmätta opinionssiffror.
Tror definitivt att SDs verkliga stöd redan idag uppgår till över 25 procent och att det i skrivande stund inte förefaller orimligt att anta ett valresultat anno 2018 som kan överstiga 30 procent.

Har förklarat otaliga gånger innan i denna tråd, hur man lätt skulle kunna kompensera SD:s överrepresentation bland de osäkra eller de som ej vill svara i telefon. Finns inget intresse hos mätinstituten göra detta.

När det gäller ytterligare ökning för SD handlar det nog mest om, att försöka mer attrahera folk i medelstora och större städer.
2016-11-17, 01:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du ljuger. Eller fram med en källa.

Källan är Flashback, lycka till med sidplöjandet.
2016-11-17, 01:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Kan du länka till ett av alla dessa inlägg som du menar sa att SD låg på 20 % inför valet 2014? Jag kan inte minnas några sådana, misstänker att de var mycket få om de ens funnits.

Kan ha blandat korten mellan AP/FB. Knepigt att hitta specifikt tyvärr, den här tråden är gigantisk. Oavsett tar jag folks spådomar med en stor näve salt, det är trenden som är intressant som sagt.
2016-11-17, 01:29
Medlem
SD har många röster att hämta från etablissemangets demokratur.
Där man praktiserar det goda hatet, aktivt tystar ner opposition/oliktänkande, inte drar sig för smutskastning (åt "rätt" håll), samtidigt som man frotterar sig i de finare korridorerna.. Allt medans folket - ute i förorterna - tacksamt och tystlåtet ska följa pekpinnen och ignorera eventuella problem. Kultur, religion, urpsrung, värderingar, språk - allt är bara rasistiska detaljer som aldrig orsakat några krockar eller bekymmer. Det är det här som människor kräks på.. Vet inte ens hur man ska vända på det, då en vändning kräver att de ansvariga politikerna måste bryta sin egna indoktrinering. De kanske kan börja med att boätta sig i en svensk förort, lyssna till människorna.
2016-11-17, 07:02
Medlem
TheAlamos avatar
Det viktigaste är att SD stabiliserat sig på över 20%. 25% är inte omöjligt just nu om vi ska tro på pålitliga Yougov och Sentio och det är alltså var fjärde person som röstar i det här landet. Vilket är ungefär 1,5-2 miljoner personer? Bara en uppskattning. Notera att den här långsamma ökningen inte kommer för att Jimmie gör bra ifrån sig i debatter eller att folk är immuna mot alla idioter i SD som gör dumma saker, utan den beror på att verkligheten går SD:s väg.
2016-11-17, 08:44
Medlem
sinewaves avatar
Yougov november

Kod:
V   8,0 (+0,3)
S  21,8 (-0,4)
MP  3,3 (+0,1)
SD 24,8 (+0,5)
C   7,7 (+1,3)
L   5,9 (+0,8)
KD  2,3 (-2,6)
M  22,3 (-0,1)
2016-11-17, 10:14
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kan ha blandat korten mellan AP/FB. Knepigt att hitta specifikt tyvärr, den här tråden är gigantisk. Oavsett tar jag folks spådomar med en stor näve salt, det är trenden som är intressant som sagt.

Vi är minst tre stycken som har tagit oss tid att skumma igenom tråden efter ditt inlägg. Alla kan vi konstatera att du bara kläckte ur dig en siffra utan att ha minsta belägg. Men det är ju så man skall debattera nu för tiden. Vi som är lite äldre har svårt att vänja oss vid denna vårdslöshet. Efter att ha ägnat tråden några timmar, för att konstatera hur fel du hade, så ökade naturligtvis min irritation och mitt förakt för den sida du tillhör. Därmed har polariseringen ökat ytterligare.

Vad blir slutresultatet? Hybridkrigsföring?

Är det bra att driva det dithän?
2016-11-17, 10:37
Medlem
Citat:
Citat:
Källan är Flashback, lycka till med sidplöjandet.

Redan gjort av ett par flitiga personer. Men det var du som kom med påståendet och du som egentligen borde gjort gorillajobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ja, han ljuger. Jag roade mig idag en stund med att läsa tråden från de sista 3 veckorna före riksdagsvalet 2014. Citat på fantastiska inlägg spar vi till sept 2018 tycker jag.
Men. Ca 4-5 st gissade på 15-20%. Lika många/få på 5-8%.
De kunniga namnen låg fint på 11-14% i sina gissningar.

Det fanns någon länk också med en lista på förutsägelser ihopsamlade av Pung, men jag lyckas inte hitta denna nu.
2016-11-17, 11:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Vi hade väl en omröstning här i tråden som gav en snitt som motsvarade valresultatet.
2016-11-17, 13:16
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vi hade väl en omröstning här i tråden som gav en snitt som motsvarade valresultatet.

Finns det för övrigt någon sådan "opinionsundersökning"? Frågan skulle formuleras: "Om det vore val idag, hur många procentandelar tror du att respektive parti skulle få?"

Sedan tar man bort extremerna och räknar ut ett snitt. Vore intressant. Är ganska övertygad att senaste valet i USA skulle ha bättre precision än de reguljära undersökningarna exempelvis. Och den inofficiella omröstningen vi hade här i tråden 2014 låg nog också väldigt nära den slutliga sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in