2016-11-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ja, hxn ljuger. Jag roade mig idag en stund med att läsa tråden från de sista 3 veckorna före riksdagsvalet 2014. Citat på fantastiska inlägg spar vi till sept 2018 tycker jag.
Men. Ca 4-5 st gissade på 15-20%. Lika många/få på 5-8%.
De kunniga namnen låg fint på 11-14% i sina gissningar.

Upp från 20 till 21,5% i Inizio alltså. Lite av en gäspning. De hade 21,5 redan för drygt 1 år sedan hos desamma. Och 22,2 tidigare i år.
Inväntar mest Sentio. Efter raset i okt blir det i alla fall lite intressant vad som händer där.
Ja jag jag läste ju tråden då med intresse, själv gissade jag 13.3, och det var ju vad minnet säger ungefär i paritet med de flestas uppfattningar, även om några hoppades på mer, samt ett antal under förstås. Crispy kommer nog reda ut det här, om jag "känner" honom rätt
2016-11-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det tror faktiskt jag också. Men är det bra eller dåligt att mörka, om vi ser på det från ett opinionsmässigt perspektiv? Trump visade ju att det lönande sig kolossalt att vara åtminstone retoriskt uppriktig, dvs att ställa sig utanför åsiktskorridoren samt identifiera och utmana den verkliga fienden, dvs media. Så länge man inte utlyser några konkreta löften förefaller det som att man kan vara fullständigt uppriktig (så länge man inte hycklar förstås), och belönas för det.

Vilka väljare skulle lockas till SD av en mer radikal och aggressiv framtoning?

Kom ihåg att valdeltagandet är mycket lägre i USA......Trump rekryterade sannolikt många från sofflocket; motsvarande möjlighet finns inte i Sverige. SD åste stjäla väljare från andra partier.
2016-11-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ett problem för mig är detta ständiga fjäskande för M ifrån Åkesson, låt istället M och S slåss om att samarbeta med SD. Varför försöka bli en variant av M?

Instämmer. Hoppas man slutar med detta senast nästa år. Är taktiken i nuläget att dränera M på sympatisörer.....?? OK, man kan påvisa M's ovilja att regera, men man stöter samtidigt bort potentiella vänsterväljare som är besvikna på regeringen.

De viktigaste väljarna bor inte på Östermalm...inse det Åkesson.
2016-11-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Kom ihåg att valdeltagandet är mycket lägre i USA......Trump rekryterade sannolikt många från sofflocket; motsvarande möjlighet finns inte i Sverige. SD åste stjäla väljare från andra partier.
Jamen det var ett jävla tjat. Jag vill endast byta ut Jimpan för att han är en värdelös debattör och inte lyckats uppnå någpt på egen hand. Men han lär väl sitta kvar, jag röstar ändå på SD i brist på alternativ. Men som Djimmie säger ovan (indirekt) varför nöja sig med en etta när man kan få en femma, och ändå inte vara det minsta "extremistisk" eller "aggressiv" - men man kan ju i alla fall kräva något mer än total letargi?

SD måste attrahera kvinnor och storstadsmänniskor, han har misslyckats kapitalt där.
2016-11-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
När var denna presskonferens? Finns det några levande bilder från den?

SD i verkligheten på 23%.

När man fällde Löfvens första budget
2016-11-16, 19:38
Medlem
-
Medlem
I kvällens Metro

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?
November 2016 vs oktober 2016

Moderaterna: 22,3 % (22,4 %)

Centerpartiet: 7,7 % (6,4 %)

Liberalerna: 5,9 % (5,1 %)

Kristdemokraterna: 2,3 % (4,9 %)

Miljöpartiet: 3,3 % (3,2 %)

Socialdemokraterna: 21,8 % (22,2 %)

Vänsterpartiet: 8,0 % (7,7 %)

Feministiskt initiativ: 2,5 % (2,5 %)

Sverigedemokraterna: 24,8 % (24,3 %)

Annat parti: 1,4 % (1,3 %)

I förra mätningen hade Kristdemokraterna en oväntat hög siffra, vilket statsvetare Sören Holmberg och Marja Lemne anmärkte på. I denna mätning är partiets siffror tillbaka på en lägre nivå som motsvarar tidigare mätningar.

Sverigedemokraterna, som är störst i mätningen, går framåt, liksom Centerpartiet och Liberalerna.

Källa: Yougov.

Länk:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-har-ar-ministrarna-som-minskar-i-popularitet/EVHpkp!FD25ZrMWne58I/
Senast redigerad av DID63 2016-11-16 kl. 19:42.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Kan du länka till ett av alla dessa inlägg som du menar sa att SD låg på 20 % inför valet 2014? Jag kan inte minnas några sådana, misstänker att de var mycket få om de ens funnits.

Har för mig att opinionundersökningar alltid har underskattat SD väljarkår. Så prognosen inför förra valet var väl 7-10%?
2016-11-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

En viktig del i att bilda opinion, påverka samhällsutveckling och i slutändan locka väljare handlar om att entusiasmera de redan befintliga sympatisörerna.
SD har idag nått en kritisk massa där det inte längre är nödvändigt att be om sympati från sina motståndare.
Idag har SD någonstans mellan 20-30% stöd, att aktivera dessa till att bli livs levande och gratis kampanjarbetare vore ovärderligt, tänk en person var bara!
Det var på detta sätt som Mr. Trump kunde genomdriva den billigaste och mest framgångsrika valkampanjen i USA's historia.

Men av någon anledning så verkar SD-toppen inte vilja detta?
Jag ställer mig dagligen frågande till, Varför!?
2016-11-16, 19:43
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Varför skulle SD vara ett "passivt stöd" till det mindre partiet Moderaterna? Batra måste snarare vara tydlig ifall hon vill ingå i den Sverigedemokratiska regeringen och lyda under statsminister Åkesson efter valet eller inte.

Alliansen finns inte längre, och det är den Moderata ledningen fullt medveten om, det är bara tom retorik när de säger att de gemensamt kommer att gå till val som en "allians". Denna "allians" består av kristna konservativa böghatare, extremliberaler, Stureplansbaserade massinvandringsfanatiker och kappvändare som hävdar att de nu vill stänga gränserna. En sådan salig blandning av dårar kan aldrig enas i en gemensam budget.

M har all anledning att vara ödmjuka då SD kommer på tal, M har inte en chans att bli större än de är nu 2018, det är hundra ggr troligare att de är 5% mindre som även de hamnat hos SD.

Åkesson och andra sidan måste sluta slicka Batra i röven och prata som att M är dubbelt så stora, det är pinsamt att höra att han "kan tänka sig stödja" ett landsförrädarparti som befinner sig i fritt fall då de själva har guld och gröna skogar framför sig. Lite självförtroende a´la Trump skulle inte skada.

Jag hade Moderaterna i åtanke och vad de borde/måste göra för att undvika total kollaps, inte vad som var bäst för Sd. M måste, enligt mig, snarast möjligt vända helt om och börja flörta rejält med Sd. Om de fortsätter köra sitt race "det är alliansen som gäller" så kommer de vid valdagen få stå och se på när Åkesson skålar i champagne över sina 35%.

Om sedan Sd nappar på flörten, det är en helt annan historia.
2016-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DID63
I kvällens Metro

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?
November 2016 vs oktober 2016

Moderaterna: 22,3 % (22,4 %)

Centerpartiet: 7,7 % (6,4 %)

Liberalerna: 5,9 % (5,1 %)

Kristdemokraterna: 2,3 % (4,9 %)

Miljöpartiet: 3,3 % (3,2 %)

Socialdemokraterna: 21,8 % (22,2 %)

Vänsterpartiet: 8,0 % (7,7 %)

Feministiskt initiativ: 2,5 % (2,5 %)

Sverigedemokraterna: 24,8 % (24,3 %)

Annat parti: 1,4 % (1,3 %)

I förra mätningen hade Kristdemokraterna en oväntat hög siffra, vilket statsvetare Sören Holmberg och Marja Lemne anmärkte på. I denna mätning är partiets siffror tillbaka på en lägre nivå som motsvarar tidigare mätningar.

Sverigedemokraterna, som är störst i mätningen, går framåt, liksom Centerpartiet och Liberalerna.

Källa: Yougov.

Länk:
http://www.metro.se/nyheter/yougov-har-ar-ministrarna-som-minskar-i-popularitet/EVHpkp!FD25ZrMWne58I/
Ser man på.

Små förändringar i toppen, men likväl.

Tappar S månne till V, det borde i s f oroa Löfven.....men en vänstersväng kan bli dyr för honom.
2016-11-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
En viktig del i att bilda opinion, påverka samhällsutveckling och i slutändan locka väljare handlar om att entusiasmera de redan befintliga sympatisörerna.
SD har idag nått en kritisk massa där det inte längre är nödvändigt att be om sympati från sina motståndare.
Idag har SD någonstans mellan 20-30% stöd, att aktivera dessa till att bli livs levande och gratis kampanjarbetare vore ovärderligt, tänk en person var bara!
Det var på detta sätt som Mr. Trump kunde genomdriva den billigaste och mest framgångsrika valkampanjen i USA's historia.

Men av någon anledning så verkar SD-toppen inte vilja detta?
Jag ställer mig dagligen frågande till, Varför!?

En gissning är att man inte är särdeles förtjust i sina gamla väljare och partimedlemmar. Och det är det lätt att ha förståelse för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in