2015-10-30, 23:14
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte sant.

Vad är inte sant ttsp?

Vittnen får inte "masturbera" och gör de det ändå måste de erkänna det till de äldste och sen göra allt för att sluta upp med det. De, inklusive du, blir skrämda med att masturbering är en synd som Jehova hatar och chansen att dö vid Harmageddon blir större.

Det värsta är ju att masturbering och sexuella övergrepp på barn vägs i samma vågskål, trots att det sistnämnda är en kriminell handling enligt det sekulära (Satansstyrda) samhället. Tänk att satan värnar mer om barnen än Jehovas vittnen!!

Det är sant att den sexuella synen bland vittnen, särskilt de som är uppväxta inom sekten, blir förvriden och det är lätt att utveckla sexuella störningar, som tex att förgripa sig på barn. För det är ju inte värre egentligen än att dra en handtralla, inte i Guds ögon i alla fall.

Dra in skattefriheten för organisationen eftersom det nu är bevisat att de skadar så många människor, särskilt barn. Så att samhället kan använda resurserna till att rehabilitera dessa offer så gott det går. Och gör även regelbundna kontroller inom verksamheten som att tex göra noggranna bakgrundskontroller på dess ledare (äldsten) Och sen bör Jehovas vittnen föräldrar skaffa sig hjärnor också och inte lita blint på andra vittnen bara för att dom är just vittnen.
Citera
2015-10-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Vad är inte sant ttsp?

Vittnen får inte "masturbera" och gör de det ändå måste de erkänna det till de äldste och sen göra allt för att sluta upp med det. De, inklusive du, blir skrämda med att masturbering är en synd som Jehova hatar och chansen att dö vid Harmageddon blir större.

Det värsta är ju att masturbering och sexuella övergrepp på barn vägs i samma vågskål, trots att det sistnämnda är en kriminell handling enligt det sekulära (Satansstyrda) samhället. Tänk att satan värnar mer om barnen än Jehovas vittnen!!

Det är sant att den sexuella synen bland vittnen, särskilt de som är uppväxta inom sekten, blir förvriden och det är lätt att utveckla sexuella störningar, som tex att förgripa sig på barn. För det är ju inte värre egentligen än att dra en handtralla, inte i Guds ögon i alla fall.

Dra in skattefriheten för organisationen eftersom det nu är bevisat att de skadar så många människor, särskilt barn. Så att samhället kan använda resurserna till att rehabilitera dessa offer så gott det går. Och gör även regelbundna kontroller inom verksamheten som att tex göra noggranna bakgrundskontroller på dess ledare (äldsten) Och sen bör Jehovas vittnen föräldrar skaffa sig hjärnor också och inte lita blint på andra vittnen bara för att dom är just vittnen.

Kanske sexuella övergrepp handlar om att de äldre vill känna makt över de yngre?

Jag har även funderat över om förvarna faktiskt känner att de hjälper offren. Det kan verka som skruvad logik men jag tror det ligger nåt i det.
Att de kanske tänker att de får offrena att känna sig "sedda"/utvalda (kanske är problem i organisationer), eller 2. Att de hjälper offrena att stanna i rörelsen ("vi har nåt speciellt"), eller 3. Att de (undermedvetet) vill få offrena att lämna organisationen, eller 4. Att de vill göra offrena mera ödmjuka och därmed mer sannolika att nå paradiset.

Punkt 4 är intressant, jag tror dock att det faktiskt finns detta tankesätt i den kristna mentaliteten. Jesus sa ju att det är den som lider som är "salig", så jag tror faktiskt att förövare i RKK/JV ser det som att de gör en ung människa mer salig även om de kanske själva "smutsar ner sig".
Den som älskar sin son tuktar sin son, säger väl Bibeln. (ordspråksboken 13:24 och 3:12; hebr. 12:6 kan också tolkas så)
Citera
2015-10-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske sexuella övergrepp handlar om att de äldre vill känna makt över de yngre?

Jag har även funderat över om förvarna faktiskt känner att de hjälper offren. Det kan verka som skruvad logik men jag tror det ligger nåt i det.
Att de kanske tänker att de får offrena att känna sig "sedda"/utvalda (kanske är problem i organisationer), eller 2. Att de hjälper offrena att stanna i rörelsen ("vi har nåt speciellt"), eller 3. Att de (undermedvetet) vill få offrena att lämna organisationen, eller 4. Att de vill göra offrena mera ödmjuka och därmed mer sannolika att nå paradiset.

Punkt 4 är intressant, jag tror dock att det faktiskt finns detta tankesätt i den kristna mentaliteten. Jesus sa ju att det är den som lider som är "salig", så jag tror faktiskt att förövare i RKK/JV ser det som att de gör en ung människa mer salig även om de kanske själva "smutsar ner sig".
Den som älskar sin son tuktar sin son, säger väl Bibeln. (ordspråksboken 13:24 och 3:12; hebr. 12:6 kan också tolkas så)

Sannolikt är förklaringen ännu enklare.
De flesta JV-män har bara haft sex med sin fru...som de träffande som vuxna. När ältenskapet varat i några år är sexlivet inte så roligt längre, och många känner säkert att de missat mycket under sin uppväxt, t ex att så sin vildhavre. Och får de då chansen att komm nära "tonåringsfitta" så blir frestelsen övermäktig för vissa.

Kom också ihåg att de flesta långvariga vittnen sannolikt trodde att de vid detta laget skulle kommit in i den "nya ordningen", där alla är unga starka och potenta (fullkomliga). Men de kanske börjar inse att det inte blir något med detta, och att de kommer att dö som vanliga människor.
Citera
2015-10-31, 16:36
Medlem
Citat:

Det handlar väl all sex om, att man ska gå hem och sätta på kärringen. Jag tror att JV är människor som inte klarar av att ta för sig, för man har fått inslaget i huvudet av sina föräldrar att det är fult att leva. För att ta igen alla gånger som de inte har fått känna den där makten, ger de sig på de enklaste offren. Av samma anledning går förbuden mot att leva vidare. "Om jag inte har fått leva ska inte mina barn eller församlingsmedlemmar få det heller."

Vet inte om det tillförde så mycket utöver vad Memento skrev.
Citera
2015-10-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Sannolikt är förklaringen ännu enklare.
De flesta JV-män har bara haft sex med sin fru...som de träffande som vuxna. När ältenskapet varat i några år är sexlivet inte så roligt längre, och många känner säkert att de missat mycket under sin uppväxt, t ex att så sin vildhavre. Och får de då chansen att komm nära "tonåringsfitta" så blir frestelsen övermäktig för vissa.

Kom också ihåg att de flesta långvariga vittnen sannolikt trodde att de vid detta laget skulle kommit in i den "nya ordningen", där alla är unga starka och potenta (fullkomliga). Men de kanske börjar inse att det inte blir något med detta, och att de kommer att dö som vanliga människor.

Det var en bra poäng.
De lever ju faktiskt i syfte att det "snart är dags". Det måste vara frustrerande när åren går och man knackat dörr i 20 år.

Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Det handlar väl all sex om, att man ska gå hem och sätta på kärringen. Jag tror att JV är människor som inte klarar av att ta för sig, för man har fått inslaget i huvudet av sina föräldrar att det är fult att leva. För att ta igen alla gånger som de inte har fått känna den där makten, ger de sig på de enklaste offren. Av samma anledning går förbuden mot att leva vidare. "Om jag inte har fått leva ska inte mina barn eller församlingsmedlemmar få det heller."

Vet inte om det tillförde så mycket utöver vad Memento skrev.

Bra poäng också. Sex är ju något livsbejakande medan i JV ses det nästan som något fint att inte skaffa familj eftersom man inte kommer ha tid att låta barnen växa upp ändå.

Det är ändå lite lustigt för katolska kyrkan har ju rätt så strikt sexmoral men jag har ändå intrycket att många katoliker använder det livsbejakande som ändå finns i RKK. Att man t.ex. hyllar Marias fruktbarhetsegenskaper. Jag tror denna mariakult (som är mer framträdande inom kyrkan än vad vi ickekatoliker ser på utsidan) väger upp för de asketistiska bud som finns. Plus att inom katolicismen finns ju den evigt kärleksfulla förlåtelsen.
JV Gud beskrivs inte som kärleksfull, vad jag hört ex-JV berätta. Snarare som en "slaktare", alltså en bestraffare.

Sexualmoralen i JV, vad jag läst från ex-JV, är nästan förlamande för många, som helst inte ens har sex inom äktenskap.
Citera
2015-10-31, 20:11
Medlem
Oskyldigheten och tryggheten hos ett starkt barn kan nog locka i en församling där människor har blivit hatiska p.g.a. rädsla. Kanske därför man desperat försöker värva nya medlemmar också, för att man behöver någon som kan stilla oron.

Citat:

Möjligt att de har skruvat till sitt psyke så mycket att de nästan själv tror på det. Bara de slipper kritik så fungerar det, och kritik slipper de genom att låsa in sig.

Eller så undviker man kritik i sin jakt på oskulder genom att döda motståndarna fysiskt, som de militanta muslimerna.

Fear is the path to the dark side.
Senast redigerad av alef-noll 2015-10-31 kl. 20:46.
Citera
2015-11-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Oskyldigheten och tryggheten hos ett starkt barn kan nog locka i en församling där människor har blivit hatiska p.g.a. rädsla. Kanske därför man desperat försöker värva nya medlemmar också, för att man behöver någon som kan stilla oron.

Möjligt att de har skruvat till sitt psyke så mycket att de nästan själv tror på det. Bara de slipper kritik så fungerar det, och kritik slipper de genom att låsa in sig.

Eller så undviker man kritik i sin jakt på oskulder genom att döda motståndarna fysiskt, som de militanta muslimerna.

Fear is the path to the dark side.

Vad jag även undrar angående detta är, de som har begått övergrepp i en församling... hur MÅR de?

Händer de att de hoppar av och ångrar sina handlingar eller hur fungerar det?

Jag tror inte på att svartmåla folk som demoner. Jag tror inte heller att alla "övergrepp" är att jämställa med våldtäkt utan jag antar de oftast är ganska oskyldiga. Men ändå.
Citera
2015-11-03, 12:58
Medlem
Citat:
Vad jag även undrar angående detta är, de som har begått övergrepp i en församling... hur MÅR de?

Händer de att de hoppar av och ångrar sina handlingar eller hur fungerar det?

Jag tror inte på att svartmåla folk som demoner. Jag tror inte heller att alla "övergrepp" är att jämställa med våldtäkt utan jag antar de oftast är ganska oskyldiga. Men ändå.

Väldigt svårt att veta, eftersom det finns en uppenbar tystnadskultur inom JV.
Men, jag har en tanke. Jag tror många JVn blir empatistörda. Man har en teologi som ser fram mot en masslakt av människor som inte är förtjänta att leva. Ser man fram emot att Gud ska dräpa 99,9%av mänskligheten så måste man ha ett litet....ska vi säga....speciellt psyke.
Citera
2016-11-15, 20:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Goda nyheter!! (Dåliga för Jehovas vittnen som organisation)

I slutet av sommaren 2015 så höll den Australienska Kungliga Kommissionen en granskning av Jehovas vittnens organisations stora pedofiliproblem. Många chockerande detaljer avslöjades och et slogs fast att dom har det största pedofiliproblem av alla granskade organisationer pga deras tvåvittnesregel och deras motvilja att anmäla till sekulära myndigheter för att inte svärta ner deras gud Jehovas goda namn, vilket är synonymt med organisationen i sig.

Nästa år, den 20 mars, öppnar samma kommission upp en ny case study som ska följa upp vad JV org har gjort för att förhindra denna ohållbara och motbjudande situation, precis som de lovade att göra förra året. Om inget förändrats så kan vi förvänta att huvuden kommer rulla.

Detta är antagligen orsaken till att deras februari 2017 Vakttornsstudie öppet erkänner att deras ledare, den styrande kretsen, att dom inte är inspirerade, kan ha/har haft fel i sina förutsägelser (profetior) och vägledning, ett sätt att förmildra det som antagligen kommer avslöjas på nytt under den kommande granskning.

En liknande kommission håller på att byggas upp i UK, som egentligen skulle ha påbörjats i år men JV org har stretat emot all insikt i deras hemlighetsmakerier att dom tog det ända upp till högsta domstol men fick avslag. Eftersom dom är registrerade som en skattefri välgörenhetsorganisation i UK så har dom formellt gett full insikt till myndigheterna för all granskning. Men så klart vill dom vägra nu när all uppmärksamhet riktas mot dom för det blir svårt att försvara hur och varför dom är så skyddande mot sina pedofiler och hur dom behandlar offren som skurkar.

Läs om ARC nya case study här på kommissionens egna webbsida; http://www.childabuseroyalcommission.gov.au/case-study/10908a67-70c5-4103-94cc-dac096fdb585/case-study-54,-march-2017,-sydney

En bra artikel om den kommande granskningen; http://jwsurvey.org/child-abuse-2/australian-royal-commission-puts-watchtower-back-under-microscope
Senast redigerad av Vasectomater 2016-11-15 kl. 20:56.
Citera
2016-11-15, 21:14
Medlem
Alla är sura på muslimer och rycker på axlarna åt JV? Jag begriper det inte. Maken till kontrollerande och auktoritär organisation får man leta efter. Här är ett vidrigt exempel. Också övergrepp mot barn. Écrasez l'infâme!
Citera
2016-11-15, 22:05
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Alla är sura på muslimer och rycker på axlarna åt JV? Jag begriper det inte. Maken till kontrollerande och auktoritär organisation får man leta efter. Här är ett vidrigt exempel. Också övergrepp mot barn. Écrasez l'infâme!

JV org liknar sharia lagar på många sätt. Det är en herrklubb där kvinnor måste vara submissive, får inte yttra sig, måste följa en strikt klädkod och blir straffad långt före mannen, även vid övergrepp.

Exempel; en JV kvinna blir våldtagen. Om hon inte skriker högt nog och slåss även in till döden har hon begått otukt enligt sekten och kan därmed bli utesluten.

De längtar efter Harmageddon då 7 miljarder + människor ska bli slaktade, även oskyldiga barn vars föräldrar inte är JVn, endast JVn har en chans att överleva. De ser detta som kärleksfullt och postitivt. Denna slakt är deras goda nyheter och förkunnande.

Sugen på att bli ett vittne?
Citera
2016-11-15, 22:10
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad ska diskuteras? Det känns mer som propaganda.

Du kan starta en blogg för det.

Följ och läs länkarna i inlägget.

Propaganda? Enligt din ledare Geoffrey Jackson ARC vittnesmål i augusti 2015 så är denna granskning inte en attack eller förföljelse av organisationen och han välkomnar denna granskning så de kan få hjälp att hantera sitt pedofiliproblem. Han erkänner även under ed att ja, de har problem med övergrepp på barn inom organisationen.

Samtidigt som han säger att tyvärr, det finns inget att göra åt saken. Bibeln står fast vid tvåvittnesregeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in