Citat:
Ursprungligen postat av
Memento-vivere
Sannolikt är förklaringen ännu enklare.
De flesta JV-män har bara haft sex med sin fru...som de träffande som vuxna. När ältenskapet varat i några år är sexlivet inte så roligt längre, och många känner säkert att de missat mycket under sin uppväxt, t ex att så sin vildhavre. Och får de då chansen att komm nära "tonåringsfitta" så blir frestelsen övermäktig för vissa.
Kom också ihåg att de flesta långvariga vittnen sannolikt trodde att de vid detta laget skulle kommit in i den "nya ordningen", där alla är unga starka och potenta (fullkomliga). Men de kanske börjar inse att det inte blir något med detta, och att de kommer att dö som vanliga människor.
Det var en bra poäng.
De lever ju faktiskt i syfte att det "snart är dags". Det måste vara frustrerande när åren går och man knackat dörr i 20 år.
Citat:
Ursprungligen postat av
alef-noll
Det handlar väl all sex om, att man ska gå hem och sätta på kärringen. Jag tror att JV är människor som inte klarar av att ta för sig, för man har fått inslaget i huvudet av sina föräldrar att det är fult att leva. För att ta igen alla gånger som de inte har fått känna den där makten, ger de sig på de enklaste offren. Av samma anledning går förbuden mot att leva vidare. "Om jag inte har fått leva ska inte mina barn eller församlingsmedlemmar få det heller."
Vet inte om det tillförde så mycket utöver vad Memento skrev.
Bra poäng också. Sex är ju något livsbejakande medan i JV ses det nästan som något fint att
inte skaffa familj eftersom man inte kommer ha tid att låta barnen växa upp ändå.
Det är ändå lite lustigt för katolska kyrkan har ju rätt så strikt sexmoral men jag har ändå intrycket att många katoliker använder det
livsbejakande som ändå finns i RKK. Att man t.ex. hyllar Marias fruktbarhetsegenskaper. Jag tror denna mariakult (som är mer framträdande inom kyrkan än vad vi ickekatoliker ser på utsidan) väger upp för de asketistiska bud som finns. Plus att inom katolicismen finns ju den evigt kärleksfulla förlåtelsen.
JV Gud beskrivs inte som kärleksfull, vad jag hört ex-JV berätta. Snarare som en "slaktare", alltså en bestraffare.
Sexualmoralen i JV, vad jag läst från ex-JV, är nästan förlamande för många, som helst inte ens har sex inom äktenskap.