2016-11-01, 22:33
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Två exempel från google: 1, 2. Sen behöver ju inte signaturen likna namnet överdrivet. Du kan till exempel fokusera på att göra ett snyggt J och sen skriva massa krumelurer efter.

Det där var rätt snygga namnteckningar faktiskt.
Citera
2016-11-02, 05:16
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Teoretiskt ja, men dom flesta byter till nya namnet, stilen brukar förbli densamma.

Vad händer när de använder båda namnen? Skriver de båda? Skriver endast första bokstaven i det nya efternamnet?
Citera
2016-11-02, 11:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Vad händer när de använder båda namnen? Skriver de båda? Skriver endast första bokstaven i det nya efternamnet?

Jag har dubbla efternamn och om det finns plats för båda så skriver jag båda, men är det ont om plats så skriver jag bara första bokstaven i första efternamnet. (X----- X--------- X----- om det finns plats, annars bara X----- X X----- )
Citera
2016-11-04, 04:26
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Jag har dubbla efternamn och om det finns plats för båda så skriver jag båda, men är det ont om plats så skriver jag bara första bokstaven i första efternamnet. (X----- X--------- X----- om det finns plats, annars bara X----- X X----- )

Lite jobbigt bara att lära sig skriva underskriften på de båda efternamnen. För mig var det ett helsike att lära sig skriva efternamnet som jag föddes med...
Citera
2016-11-04, 07:31
Moderator
evilhoneys avatar
I Sverige är det "ganska" konsekvent som gäller, det behöver inte vara exakt lika men det ska vara så att man ser att signaturen på ditt ID och vad du nu skriver under är samma.

I många länder utomlands kan det ge stora problem om din signatur är olik den som du angivit som referens. Checkar som inte går igenom, pappersarbete som inte blir godkänt osv.

Hur den ser ut i grunden är ganska irrelevant, så länge du kan upprepa den.
Citera
2016-11-04, 11:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
I Sverige är det "ganska" konsekvent som gäller, det behöver inte vara exakt lika men det ska vara så att man ser att signaturen på ditt ID och vad du nu skriver under är samma.

I många länder utomlands kan det ge stora problem om din signatur är olik den som du angivit som referens. Checkar som inte går igenom, pappersarbete som inte blir godkänt osv.

Hur den ser ut i grunden är ganska irrelevant, så länge du kan upprepa den.

För lika kan också ge problem då ingen singerar exakt lika varje gång.
Citera
2016-11-04, 11:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
För lika kan också ge problem då ingen singerar exakt lika varje gång.
Kanske i Sverige men på vissa andra håll i världen blir det problem om den inte är väldigt, väldigt lik.
Citera
2016-11-15, 12:39
Medlem
Dr.Diegos avatar
Här skriver domaren Fredrik Nydén en kommentar till hur en namnteckning får se ut.

http://www.tidningenbalans.se/debatt/hur-far-en-namnteckning-se-ut-egentligen/

Citat:
Många är vi väl som har reagerat över hur olika namnteckningar ser ut och ibland ställt oss frågan, får den se ut och göras hur som helst? I lagstiftningen finns ibland krav på att ansökningar och andra handlingar ska vara undertecknade. Ibland, i äldre lagstiftning, står det också att ansökan ska vara egenhändigt undertecknad. Men vad finns det egentligen för krav på en namnteckning, måste den till exempel vara läsbar?

Svaret är att det inte finns något krav från lagstiftarens sida. Det finns inte ens ett krav på att man gör den själv. Vad som är olagligt är i stället att utan samtycke skriva någon annans namnteckning. Gör man det med någons samtycke är det i vart fall inget brott.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in