Citat:
Ursprungligen postat av
msthlm37
Vad ska man säga?
Folk är missnöjda och därför har det plötsligt blivit ok att rösta på en typ som Trump? Hur fan gick det till, egentligen?
Något annat väldigt komiskt är att horder med ganska väntervridna arga män från den så kallade arbetarklassen nu gått över till den högerextrema sidan, snacka om att byta sida.
På väldigt många sätt överensstämmer det som nu sker i länder som tex USA med flera länder hur nazisterna tog makten på 30 talet. Missnöjes politiker som pekade ut olika folkgrupper och var allmänt förbannade med mycket hat.
Upplever det nästan som om de goda, den goda sidan i stora delar av världen nu fastnat i någon sorts depression och chock vilket jag har full förståelse för. Men den får inte vara för länge för att jag skulle vilja hävda att hela jävla världen står på spel nu. Risken för ett framtida tredje världskrig har aldrig varit så stor som nu med Putin, Trump, Le Pen, Brexit, ISIS med övriga terrorist organisationer samt även SD på en mera nationell nivå.
Instämmer att läget är allvarligt. Men det återstår att se hur Trump administrationen utvecklas. Om nu Trump
inte är en kryptofascist, och retoriken ifrån valrörelsen bara just var retorik för att locka missnöjd och fullständigt politiskt omedveten arbetarklass till republikanerna, så minskar faran faran betydligt. En valvinst i Frankrike för Marie Le Pen skulle dock, ändå, kännas väldigt obehaglig, givet Front Nationals band med Ryssland. Brexit är heller inte höjdare. ISIS kommer nog att besegras, men tyvärr ersättas av någonting annat. SD framstår inte som speciellt farligt med "den snälla kaninen" Åkesson i spetsen. Men bakom honom finns bl.a. Kent Ekeroth som är någonting helt annat än en snäll kanin. Dock tror jag att andelen missnöjda, främst lågutbildade, män i Sverige är betydligt lägre än i USA. Jag tror att SD har potential att locka maximalt 20 procent av väljarkåren, men osvuret är bäst.