2016-11-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvagn3n
Vad är det som gör att män presterar bättre även på verb delarna? Kvinnor har ju överlag bättre gymnasiebetyg och så vidare så borde väl vara lite jämnare även på HP kan man ju tycka?

Gymnasiebetyg handlar om att smöra/lämna in läxor i tid/plugga till enkla prov under en lång tid.

HP handlar om prestation under ett fåtal timmar.

Tävlingsinstinkten.
Sen är det många damer med bra betyg som då aldrig gör HP, utan söker in direkt på betyg. Då är det generellt sett den sämre andelen av damer som gör HP samtidigt som en större spridning av framtida högpresterande/lågpresterande män gör samma prov.
Citera
2016-11-13, 16:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Gymnasiebetyg handlar om att smöra/lämna in läxor i tid/plugga till enkla prov under en lång tid.

HP handlar om prestation under ett fåtal timmar.

Tävlingsinstinkten.
Sen är det många damer med bra betyg som då aldrig gör HP, utan söker in direkt på betyg. Då är det generellt sett den sämre andelen av damer som gör HP samtidigt som en större spridning av framtida högpresterande/lågpresterande män gör samma prov.

Där tror jag att du fick med det mesta, faktiskt. Jag har kvinnliga bekanta som gick ut gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen men som inte klarar av att studera på högskolan och som troligen inte hade lyckats särskilt bra på HP, medan mina betyg var rena bergochdalbanan eftersom jag var skoltrött, tonårstrotsig och bara pluggade till de ämnen som intresserade mig.

För min del krävdes både komvuxstudier och HP för att kunna plugga vidare, så visst kan jag önska att jag hade lagt mer kraft på studierna på gymnasiet, men å andra sidan har jag pluggat desto mer efter det.

Tilläggas kan att det finns en hel del tjejer som skriver HP trots att de har bra betyg, men gör det lite halvhjärtat eftersom de känner sig hyfsat säkra på att komma in på betygen. Då blir också resultatet sämre. Killar med generellt sämre betyg har en helt annan drivkraft att lyckas, vilket indirekt är en av de egenskaper som provet ska mäta.
Citera
2016-11-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
så visst kan jag önska att jag hade lagt mer kraft på studierna på gymnasiet, men å andra sidan har jag pluggat desto mer efter det.

Samma här, jag slösade bort hela min gymnasietid på annat, klarade mig igenom knappt godkänd. Flera år senare nu har jag över 180 högskolepoäng och ett HP-resultat på 1.6 (fortsätter att skriva HP för skojs skull). Vilka betyg man har är så beroende på externa faktorer som vilken skola man går i, vilka vänner man har vid den tiden i livet, support hemifrån, motivation, sporter m.m. Jag skulle vilja se en stor förändring av hur gymnasiet fungerar men har svårt att säga hur det skulle se ut. Nu tvingar man igenom alla genom samma system fast med olika förutsättningar.
Citera
2016-11-13, 21:35
Medlem
yellow-milks avatar
Hej!

Någon som har konkreta tips på hur jag kan höja på HP? Har som bäst fått 0,60 men på mitt senaste prov fick jag endast 0,35. Jag skulle gärna vilja nå 0,8 - 0,9.
Citera
2016-11-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellow-milk
Hej!

Någon som har konkreta tips på hur jag kan höja på HP? Har som bäst fått 0,60 men på mitt senaste prov fick jag endast 0,35. Jag skulle gärna vilja nå 0,8 - 0,9.
SNÄLLA, kolla i tråden.
Detta ämne har tagits upp tiotal gånger bara senaste veckan.
Citera
2016-11-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellow-milk
Hej!

En fråga och svara ärligt tack; Hur många böcker ha du läst i ditt liv?
Dessa böcker ska även vara utanför skoltid/läxor etc, dvs som du läst för nöjes skull.
De ska även vara över 300 sidor och utan bilder.

Utöver det, här är några små konkreta tips:

*Sluta med svenska undertexter när du streamar netflix.
*Börja läs böcker, några sidor per dag iallafall.
*Aktivt börja utöka ditt ordförråd, leta i tråden för tips
*Gå igenom matematiken från grunden, leta i tråden för tips
*Gå igenom dina två senaste prov, vilka var dina svaga/starka sidor
*Ta reda på hur f*n du kunde sänka dig till 0.35
*Gör lite research hur provet är uppbyggt, vad frågorna frågar efter, hur provdelarna fungerar

finns massor med mer tips
Senast redigerad av Razornaggaa 2016-11-13 kl. 22:49.
Citera
2016-11-13, 22:49
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
SNÄLLA, kolla i tråden.
Detta ämne har tagits upp tiotal gånger bara senaste veckan.

Är på ny FB beklagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
En fråga och svara ärligt tack; Hur många böcker ha du läst i ditt liv?
Dessa böcker ska även vara utanför skoltid/läxor etc, dvs som du läst för nöjes skull.
De ska även vara över 300 sidor och utan bilder.

Inte jättemånga vad jag kan minnas. Har läst 5-6 böcker under 2016. Alla har varit över 300 sidor. Har endast läst när jag har varit på längre utlandsresor i flera månader.
Citera
2016-11-13, 22:54
Medlem
Okey, 5-6 böcker detta år är bra mycket mer än många andra.
Om du haft det snittet senaste åren borde inte LÄS vara några större problem. Se till att du förstår frågorna, de är ofta luriga och gör så att man tror att man svarat rätt. Hjälper gärna till med tips mer ingående. Vilken del på provet behöver du mest tips på?
Citera
2016-11-14, 10:13
Medlem
Är det idag eller nästa måndag resultatet kommer?
Citera
2016-11-14, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Kommer 23:e
Citera
2016-11-14, 13:35
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Kommer 23:e
Resultatet släpps måndagen efter fyra veckor, den 28:e november.
Citera
2016-11-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Resultatet släpps måndagen efter fyra veckor, den 28:e november.
Normeringstabellerna släpps den 23:e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in