2016-11-13, 17:48
Medlem
Och här är bland annat en utmärkt intervju med en av initiativtagarna till arbetet med att införa Lex Lotta. Socionomen Maria Hallenius Henrysson. Hon är kunnig och välformulerad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6547913
Senast redigerad av ekornavallen 2016-11-13 kl. 17:49. Anledning: Felstavat namn (Henrysson ska det vara)
Citera
2016-11-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Socionomer utan gränser har en hemsida, där man bland annat kan följa deras arbete med att försöka förmå beslutsfattarna att införa en Lex Lotta. http://sve.socionomerutangranser.se/bakgrund/. Klokt och välskrivet. Jag tror också att det skulle vara bra att göra samarbete mellan olika aktörer obligatoriska. Så är det i dag när det gäller barn som far illa, men det skulle behövas på området våld i nära relationer. Som det står på hemsidan: "En faktor är att många aktörer är inblandade när en kvinna söker hjälp av samhället, det innebär att många parter, bedömningar, beslut och åtgärder måste stämma och samverka för att kvinnan inte skall bli utan skydd och hamnar i direkt livsfara."

Enligt hemsidan ska de kunna presentera en arbetsgrupp i november. Det finns Swish- och bankgironummer, en gåva dit som årets julklapp kanske?

Förstår inte vad detta har med Lotta att göra. Det här gäller väl dom kvinnorna som vill lämna? Och det ville ju inte hon. Hon hade ju bestämt träff med honom till och med samma dag som hon blev mördad. Dom skulle träffas den dagen. Och hon valde ju att fortsätta med honom även efter hon anmält "Älskar dig galet mycket", "Jag vill ha en framtid med dig" och allt annat hon skrev till honom.

Det är väl bra om kvinnan vill. Men när kvinnan inte vill då finns det inte så mycket samhället kan göra. Man kan inte tvinga någon.
Citera
2016-11-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Förstår inte vad detta har med Lotta att göra. Det här gäller väl dom kvinnorna som vill lämna? Och det ville ju inte hon. Hon hade ju bestämt träff med honom till och med samma dag som hon blev mördad. Dom skulle träffas den dagen. Och hon valde ju att fortsätta med honom även efter hon anmält "Älskar dig galet mycket", "Jag vill ha en framtid med dig" och allt annat hon skrev till honom.

Det är väl bra om kvinnan vill. Men när kvinnan inte vill då finns det inte så mycket samhället kan göra. Man kan inte tvinga någon.

Lyssna gärna till klippet från P4, där förklaras vad detta har med Lotta att göra mycket bra. Det är alltså ett försök att tillskapa en mer allmän lag som gäller våld i nära relationer i vidare mening.
Citera
2016-11-13, 17:58
Medlem
Citat:
Och här är bland annat en utmärkt intervju med en av initiativtagarna till arbetet med att införa Lex Lotta. Socionomen Maria Hallenius Henrysson. Hon är kunnig och välformulerad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6547913

Vad ska Lex Lotta innebära tro? Att samhället skall hindra vuxna 40-åriga kvinnor från att bli tillsammans med huvudtatuerade missbrukande mördare och kvinnomisshandlare? Att samhället sen skall tvinga den här kvinnan att bryta kontakten med mannen, trots att hon själv vägrar göra det och istället berättar för honom att hon vill ha en framtid med honom och älskar honom galet mycket?

Det skall bli intressant att se hur den skall utformas och hur samhället skall kunna göra någonting i en sån situation.
Citera
2016-11-13, 18:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Du sätter precis fingret på rätt sak!
Man kan införa hur många lagar, regler och stödgrupper som helst för kvinnor som vill lämna ett förhållande. Dock hade inget av detta hjälpt Lotta!
Hon ville vara kvar i relationen och planerade för en framtid med Martin.
Det enda man kan göra, som jag har försökt propagera för tidigare, är att få dessa kvinnor att dra sig ur så fort han slår första gången. Det är INTE NORMALT att slå den man älskar. Det är FEL, FEL, FEL att inte gå.

Men eftersom en del här absolut inte vill att offret Lotta ska ha gjort något enda fel - så vill man också låtsas att:

1) hon redan hade lämnat relationen - han var "hennes ex".
2.) att hon inte såg hur farlig han var - "man ser det inte från början"
3.) att hon inte upprätthöll relationen - "han stalkade henne"
4.) att hon var rädd för att göra slut - trots att hon tjatade på honom att höra av sig
5.) att hon var timid, rädd o värnlös - trots hennes uppträdande på sjukhus med Martin där hon levde om och hotade personalen.
4.) att hon var emot droger - trots att hon vid minst fyra tillfällen inlät sig att snorta kokain med Martin.
5.)att hon gick till polisen för att hon var misshandlad o rädd - trots att misshandel skett flera månader tidigare och att han nu inte längre hörde av sig.
6.) att hon inte hade någonstans att ta vägen och var "förföljd" av Martin - trots att hon bodde hos Per men samtidigt smet iväg i smyg för att träffa Martin nästan varje dag.
7.) att hon aldrig släppte in honom 4/6 - vilket allt talar för att hon alldeles frivilligt gjorde.

Och till slut när det framstår tydligt vad Lotta gjorde och ville - påtalar man att hon inte var kapabel att välja själv.

Så nej, inga stödgrupper till kvinnor rädda för sina ex eller kvinnor som vill ur en våldsam relation hade hjälpt Lotta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-13 kl. 18:14.
Citera
2016-11-13, 18:10
Medlem
Citat:
Socionomer utan gränser har en hemsida, där man bland annat kan följa deras arbete med att försöka förmå beslutsfattarna att införa en Lex Lotta. http://sve.socionomerutangranser.se/bakgrund/. Klokt och välskrivet. Jag tror också att det skulle vara bra att göra samarbete mellan olika aktörer obligatoriska. Så är det i dag när det gäller barn som far illa, men det skulle behövas på området våld i nära relationer. Som det står på hemsidan: "En faktor är att många aktörer är inblandade när en kvinna söker hjälp av samhället, det innebär att många parter, bedömningar, beslut och åtgärder måste stämma och samverka för att kvinnan inte skall bli utan skydd och hamnar i direkt livsfara."

Enligt hemsidan ska de kunna presentera en arbetsgrupp i november. Det finns Swish- och bankgironummer, en gåva dit som årets julklapp kanske?

Verkligen inte. Jag skänker gärna pengar till barn som blir misshandlade och far illa. För dom har inget val. Vuxna människor över 40 år har däremot ett väldigt stort val. Jag skänker inte en krona till vuxna människor som själva accepterar att bli misshandlade och inte går sin väg istället. Vuxna människor skall ta hand om sig själva och inte bli tillsammans med folk som dom vet om är mördare eller kvinnomisshandlare. Och om man blir slagen en gång så går man sin väg. Stannar man kvar trots att man blivit misshandlad så väljer man det själv "Fool me once shame on you fool me twice shame om me".
Citera
2016-11-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du sätter precis fingret på rätt sak!
Man kan införa hur många lagar, regler och stödgrupper som helst för kvinnor som vill lämna ett förhållande. Dock hade inget av detta hjälpt Lotta!
Hon ville vara kvar i relationen och planerade för en framtid med Martin.
Det enda man kan göra, som jag har försökt propagera för tidigare, är att få dessa kvinnor att dra sig ur så fort han slår första gången. Det är INTE NORMALT att slå den man älskar. Det är FEL, FEL, FEL att inte gå.

Men eftersom en del här absolut inte vill att offret Lotta ska ha gjort något enda fel - så vill man också låtsas att:

1) hon redan hade lämnat relationen - han var "hennes ex".
2.) att hon inte såg hur farlig han var - "man ser det inte från början"
3.) att hon inte upprätthöll relationen - "han stalkade henne"
4.) att hon var rädd för att göra slut - trots att hon tjatade på honom att höra av sig
5.) att hon var timid, rädd o värnlös - trots hennes uppträdande på sjukhus med Martin där hon levde om och hotade personalen.
4.) att hon var emot droger - trots att hon vid minst fyra tillfällen inlät sig att snorta kokain med Martin.
5.)att hon gick till polisen för att hon var misshandlad o rädd - trots att misshandel skett flera månader tidigare och att han nu inte längre hörde av sig.
6.) att hon inte hade någonstans att ta vägen och var "förföljd" av Martin - trots att hon bodde hos Per men samtidigt smet iväg i smyg för att träffa Martin nästan varje dag.
7.) att hon aldrig släppte in honom 4/6 - vilket allt talar för att hon alldeles frivilligt gjorde.

Så nej, inga stödgrupper till kvinnor rädda för sina ex eller kvinnor som vill ur en våldsam relation hade hjälpt Lotta.

Exakt! Det finns ingenting någon hade kunnat göra eftersom människans egen vilja är starkare än allt annat. Det hade inte spelat någon roll vad polisen, åklagaren, socialen osv. hade gjort, det hade inte spelat någon roll om myndigheterna hade gått ihop som nån föreslog, om åklagare och polis hade agerat på ett annat sätt osv., INGENTING hade spelat någon roll eftersom Lotta vägrade bryta kontakten med Martin. Hon skulle ju för guds skull till och med träffa honom den dagen hon blev mördad och träna med honom. Hon var ju med honom på sjukhuset bara 2-3 dagar innan. Dom hade ju sms-kontakt kvällen innan hon dog. Hon ville ju inte bryta kontakten med honom. Och man kan inte hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt. Det är en omöjlighet. Inga stödgrupper i världen hade kunnat hjälpa henne. Eller någon annan heller för den delen.
Citera
2016-11-13, 18:21
Medlem
Syftet är att fånga upp personer på olika sätt, så tolkar jag det. Att samordna myndigheter så att flera kompetenser utnyttjas - sjukvård, socialtjänst, polis, åklagare. Alla moment i en tänkt Lex Lotta behöver ju inte stämma till punkt och pricka med just hennes fall, lika lite som Lex Sarah endast täcker fall som är identiska med dem som Sarah Wägnert bevittnade 1997. Exakt hur de har tänkt föreslå att en Lex Lotta utformas vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig att förslaget kommer innefatta följande:
- anvisningar kring hur orosanmälningar från kringstående ska hanteras
- anvisningar kring hur iakttagelser gjorda inom sjukvården ska hanteras
- anvisningar kring hur anmälningar från offer till polisen ska hanteras, och en striktare tillämpning av nu gällande lagstiftning.

Samtliga dessa möjligheter förelåg i fallet Lotta. Det fanns orosanmälningar, det fanns sjukvårdskontakt, det fanns polisanmälan.

När det gäller sjukvården så har väl frågan har varit uppe i minst 20 år - vad ska man inom vården göra när en person kommer in med skador som skulle kunna härröra från misshandel? Om personen nekar till detta eller skyller på något annat? Det förekommer, nämligen. Jag vet nu inte var man skulle hitta den informationen, men jag vet att jag läst om utbildningar för vårdpersonal kring sådana frågor. Då skulle man i Enköping i det här aktuella fallet ha ställt lite fler frågor, när Lotta kom in med revbensfraktur. Särskilt om patienten samtidigt har blåmärken lite varstans.

Nu googlade jag på sökorden "vidareutbildning vårdpersonal kvinnomisshandel" på försök, och det finns en hel del att läsa för den som är intresserad. Jag är inte expert på området så jag vet inte vad som anses vara den mest uppdaterade eller bästa analysen bland de studier som finns. Jag har dock väldigt svårt att se varför detta inte skulle ha med fallet Lotta att göra.
Citera
2016-11-13, 18:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Verkligen inte.Jag skänker inte en krona till vuxna människor som själva accepterar att bli misshandlade och inte går sin väg istället. Vuxna människor skall ta hand om sig själva och inte bli tillsammans med folk som dom vet om är mördare eller kvinnomisshandlare. Och om man blir slagen en gång så går man sin väg. Stannar man kvar trots att man blivit misshandlad så väljer man det själv "Fool me once shame on you fool me twice shame om me".

Väldigt bra skrivet! Håller helt med vi kan inte ha ett samhälle där vi tvingar folk - som vi tycker är i en dålig relation - att bryta upp.
Ingen hade kunnat tvinga Lotta.
Hon valde Martin och ville ha honom. Hon ville inte avsluta!

Om hon inte ens för sina vänner erkände att de fortfarande var i en kärleksrelation - hur sjutton skulle hon då kunna "tvingas" att delta i en "stödgrupp" för att avsluta?
Citera
2016-11-13, 18:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Tänk om hon ville vara maneater och detta är ett ok sätt för henne att gå hädan på då? Jämförelsevis med den begränsning som följer av "samhällets skydd".

Jag uppfattar Solglittret och sno lite som att vissa kvinnor väljer ju aktivt denna typ av män, helt medvetet om deras bakgrund.
Citera
2016-11-13, 18:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Väldigt bra skrivet! Håller helt med vi kan inte ha ett samhälle där vi tvingar folk - som vi tycker är i en dålig relation - att bryta upp.
Ingen hade kunnat tvinga Lotta.
Hon valde Martin och ville ha honom. Hon ville inte avsluta!

Om hon inte ens för sina vänner erkände att de fortfarande var i en kärleksrelation - hur sjutton skulle hon då kunna "tvingas" att delta i en "stödgrupp" för att avsluta?

Precis vad jag tänker också, det ger lite vibbar av ett förfarande vi gärna ser ned på när det sker i andra kulturer. Och jag höll då på att få dåndimpen när hon hade arrangemanget att exet/kompisen Per skulle vara den som anmälde.... saker som han inte alltså varit på plats och bevittnat. Det kan ju bara troligen bli att han ser ut som ett psyko ex som är svartsjuk och kontrollerande, en som anmäler exets nya pojkvän för att förstöra relationen. Även om han kanske uppriktigt ville väl men var omdömeslös att ställa upp på det.
Citera
2016-11-13, 18:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Syftet är att fånga upp personer på olika sätt, så tolkar jag det. Att samordna myndigheter så att flera kompetenser utnyttjas - sjukvård, socialtjänst, polis, åklagare. Alla moment i en tänkt Lex Lotta behöver ju inte stämma till punkt och pricka med just hennes fall, lika lite som Lex Sarah endast täcker fall som är identiska med dem som Sarah Wägnert bevittnade 1997. Exakt hur de har tänkt föreslå att en Lex Lotta utformas vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig att förslaget kommer innefatta följande:
- anvisningar kring hur orosanmälningar från kringstående ska hanteras
- anvisningar kring hur iakttagelser gjorda inom sjukvården ska hanteras

- anvisningar kring hur anmälningar från offer till polisen ska hanteras, och en striktare tillämpning av nu gällande lagstiftning.

Samtliga dessa möjligheter förelåg i fallet Lotta. Det fanns orosanmälningar, det fanns sjukvårdskontakt, det fanns polisanmälan.

När det gäller sjukvården så har väl frågan har varit uppe i minst 20 år - vad ska man inom vården göra när en person kommer in med skador som skulle kunna härröra från misshandel? Om personen nekar till detta eller skyller på något annat? Det förekommer, nämligen. Jag vet nu inte var man skulle hitta den informationen, men jag vet att jag läst om utbildningar för vårdpersonal kring sådana frågor. Då skulle man i Enköping i det här aktuella fallet ha ställt lite fler frågor, när Lotta kom in med revbensfraktur. Särskilt om patienten samtidigt har blåmärken lite varstans.

Nu googlade jag på sökorden "vidareutbildning vårdpersonal kvinnomisshandel" på försök, och det finns en hel del att läsa för den som är intresserad. Jag är inte expert på området så jag vet inte vad som anses vara den mest uppdaterade eller bästa analysen bland de studier som finns. Jag har dock väldigt svårt att se varför detta inte skulle ha med fallet Lotta att göra.

Det du beskriver med "orosanmälan" gäller vid barnmisshandel. Inte för vuxna individer. Det är en väldigt viktig skillnad.

Om sjukvården får besök av ett BARN med blåmärken och revbensfraktur gör man en orosanmälan för att detta ska utredas.

Det görs absolut aldrig med vuxna myndiga individer. Det är väl självklart att vi inte kan gå omkring - grannar, arbetskamrater o ovänner emellan - och skriva "orosanmälningar" på varandra - om någon cyklat omkull till exempel.

Den "1984" staten vill nog ingen av oss leva i.

Idag läser vi om otaliga exempel där socialen med socionomer gått in o splittrat familjer, gjort felaktiga tvångsåtgärder och skadat relationer. Mer av den varan - gällande kärleksrelationer mellan vuxna - vill i vart fall inte jag ha.

Och nej det fanns aldrig en underskriven fullföljd polisanmälan från Lotta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-13 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in