2016-11-13, 12:10
Medlem
bonobonos avatar
Vi har lite olika meningar om vad som vore bäst här hemma. Har en garageuppfart på 12 x 6 m samt lite gångar runt huset som behöver snöröjas då och då.
Vad använder ni andra och vad har ni för erfarenhet av de olika grejerna man kan använda?
Jag har alltid föredragit vanlig skyffel då det är enkelt att ta fram och förvara, allt annat tar en massa plats men visst vore det skönt med nåt enklare, speciellt när snön är tung.
Tjejen tjatar om en släde men en sån kan väl knappast vara enkel att hålla på med?
Slungan är säkert bra men sen ska den ta plats när den inte används.
El-skyffeln verkar mest vara skit (kanske beror på märke). För tung för att jobba med och man lär ju bli galen att ha sladden ivägen hela tiden... eller?
Senast redigerad av bonobono 2016-11-13 kl. 12:17.
Citera
2016-11-13, 12:27
Moderator
rotadents avatar
Jag vet inte var du bor, men jag har flera kollegor här i Stockholm som gick och köpte snöslungor när det var väldigt snörika vintrar för ett par år sen. Nu i veckan kom det ju massor av snö, men annars har de nog mest stått och dammat de där slungorna... Bor man någonstans där det snöar mer frekvent kan man säkert motivera det köpet, men annars känns det som att något kompakt är mer lämpligt. El-skyffel hade jag aldrig sett förut, ingen aning om det funkar bra eller inte. Själv hade jag nog föredragit en vanlig skyffel. Det är mest jobb, men flexibelt och tar ingen plats de år som snön uteblir...
Citera
2016-11-13, 12:53
Medlem
Strychnos avatar
Det bästa är ju en vanlig simpel snöskyffel, det är det smidigaste när lappmöglet ska bort.
En snösläde använder jag bara när jag vill transportera bort snön till en bättre dumpningsplats(stora snöhögar är ju inte bra på vissa ställen), jag har en gammal stor snösläde i aluminium.

Snöslungan använder jag bara när det är mer än 40cm snö, eller när det börjar bli för höga snövallar längs med dom skottade ytorna. Det är bra att ha snöslunga när det är mycket snö, men rätt meningslöst att använda när det är så lite snö att det går fortare att skotta med snöskyffel.

Elskyffel? Nej, det är alldeles för mesigt, klent och bökigt för att få undan snön med.
Citera
2016-11-13, 13:11
Medlem
Warsawpacts avatar
Har nästan samma storlek på uppfart, använder skyffel och släde beroende på snömängd/typ.
Släde funkar fabulöst vid tung blötsnö, ta sats o plöj bort det med den. Hade vart jobbigt med vanlig skyffel i långa loppet.

Undvik el-skyffel och strunta i slunga, kostar bara mer och fler saker som kan gå sönder.

Undvik också släde av plast.
Citera
2016-11-13, 13:38
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har något större yta att skotta och har köpt en snöslunga efter att ha slitit med släde och skyffel tidigare. Är mycket nöjd med mitt köp.

Till mina föräldrar som har lite mindre att skotta har jag köpt en elektrisk skyffel. De skjuter ihop snön med släde först i en stor hög och sedan sprutar de iväg snön åt helvete med el-skyffeln. Fungerar ypperligt och sparar en gammal rygg.

Håller inte med om att släde är bra vid blötsnö. Det blir ju så tungt om det inte är mindre än 4 cm snö.
Citera
2016-11-13, 14:21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag använder min äkta hälft - och så får han lite välbehövlig motion också.

(Förlåt, kunde inte motstå frestelsen... )
Citera
2016-11-13, 18:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Vi har lite olika meningar om vad som vore bäst här hemma. Har en garageuppfart på 12 x 6 m samt lite gångar runt huset som behöver snöröjas då och då.
Vad använder ni andra och vad har ni för erfarenhet av de olika grejerna man kan använda?
Jag har alltid föredragit vanlig skyffel då det är enkelt att ta fram och förvara, allt annat tar en massa plats men visst vore det skönt med nåt enklare, speciellt när snön är tung.
Tjejen tjatar om en släde men en sån kan väl knappast vara enkel att hålla på med?
Slungan är säkert bra men sen ska den ta plats när den inte används.
El-skyffeln verkar mest vara skit (kanske beror på märke). För tung för att jobba med och man lär ju bli galen att ha sladden ivägen hela tiden... eller?

Har ungefär samma som dig fast några meter större garageuppfart åt båda hållen. Efter att ha slitit med släde och skyffel i åratal blev det inköp av snöslunga (Stiga) för 3-4 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Platsen den tar under snöfria månader är bara positiv. Varje gång man ser den tänker man på hur enkel snöröjningen kommer att bli till vintern. En mindre skyffel finns kvar för finputs.

Under snörika vintrar blev det tidigare problem med släde då det till slut inte fanns plats att lägga snön på. Drivorna bredvid uppfarten blev till slut för höga. Med slunga är det inga problem. Bara att kasta iväg skiten flerfalt längre.
Citera
2016-11-13, 22:07
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag vet inte var du bor, men jag har flera kollegor här i Stockholm som gick och köpte snöslungor när det var väldigt snörika vintrar för ett par år sen. Nu i veckan kom det ju massor av snö, men annars har de nog mest stått och dammat de där slungorna... Bor man någonstans där det snöar mer frekvent kan man säkert motivera det köpet, men annars känns det som att något kompakt är mer lämpligt. El-skyffel hade jag aldrig sett förut, ingen aning om det funkar bra eller inte. Själv hade jag nog föredragit en vanlig skyffel. Det är mest jobb, men flexibelt och tar ingen plats de år som snön uteblir...

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det bästa är ju en vanlig simpel snöskyffel, det är det smidigaste när lappmöglet ska bort.
En snösläde använder jag bara när jag vill transportera bort snön till en bättre dumpningsplats(stora snöhögar är ju inte bra på vissa ställen), jag har en gammal stor snösläde i aluminium.

Snöslungan använder jag bara när det är mer än 40cm snö, eller när det börjar bli för höga snövallar längs med dom skottade ytorna. Det är bra att ha snöslunga när det är mycket snö, men rätt meningslöst att använda när det är så lite snö att det går fortare att skotta med snöskyffel.

Elskyffel? Nej, det är alldeles för mesigt, klent och bökigt för att få undan snön med.

Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Har nästan samma storlek på uppfart, använder skyffel och släde beroende på snömängd/typ.
Släde funkar fabulöst vid tung blötsnö, ta sats o plöj bort det med den. Hade vart jobbigt med vanlig skyffel i långa loppet.

Undvik el-skyffel och strunta i slunga, kostar bara mer och fler saker som kan gå sönder.

Undvik också släde av plast.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har något större yta att skotta och har köpt en snöslunga efter att ha slitit med släde och skyffel tidigare. Är mycket nöjd med mitt köp.

Till mina föräldrar som har lite mindre att skotta har jag köpt en elektrisk skyffel. De skjuter ihop snön med släde först i en stor hög och sedan sprutar de iväg snön åt helvete med el-skyffeln. Fungerar ypperligt och sparar en gammal rygg.

Håller inte med om att släde är bra vid blötsnö. Det blir ju så tungt om det inte är mindre än 4 cm snö.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag använder min äkta hälft - och så får han lite välbehövlig motion också.

(Förlåt, kunde inte motstå frestelsen... )

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har ungefär samma som dig fast några meter större garageuppfart åt båda hållen. Efter att ha slitit med släde och skyffel i åratal blev det inköp av snöslunga (Stiga) för 3-4 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Platsen den tar under snöfria månader är bara positiv. Varje gång man ser den tänker man på hur enkel snöröjningen kommer att bli till vintern. En mindre skyffel finns kvar för finputs.

Under snörika vintrar blev det tidigare problem med släde då det till slut inte fanns plats att lägga snön på. Drivorna bredvid uppfarten blev till slut för höga. Med slunga är det inga problem. Bara att kasta iväg skiten flerfalt längre.
Min hälft är den som vill ha nåt annat än vanlig skyffel och påpekar de varje gång ja tycker att hon kan skotta
Har tidigare haft fyrhjuling och då plogat med den, väldigt enkelt då och så blev de hos lite grannar också bara för att det var kul men det blev ett byta till MC och den är ju inte så bra att ploga med
Förra vintern tror ja att det bara skottades ordentligt 3-4 gånger men man vet ju aldrig när en vargavinter kommer och då gäller de att kunna skicka ut skottaren (sambon alltså) utan gnäll haha
Testade en el-skyffel idag och de var verkligen inget att ha. Onödigt tung, jobbig att dra fram och tillbaka där det är mindre ytor och ett rejält meckande med var man ska ha sladden hela tiden. Sen att man inte kunde rikta vart snön ska flyga var ju också trist. En sån lär de inte bli, inte för dom pengarna den kostar just nu i alla fall, 3-400 hade ja max betalat får en sån...
En släde lär jag personligen aldrig använda, möjligtvis om ja måste flytta på redan skottad snö men de lär inte hända så länge de inte kommer enorma mängder. Sambon ska få en så ska hon få visa hur det kan va enklare att skotta med en sån istället för skyffel
Såg någon reklam på tv i går kväll om en slunga för 500kr på nåt erbjudande, tyvärr mins ja inte vilken butik det var. Har kollat Jula och Biltema men hittar inte. Såg reklamen bara en gång så kanske hade dom satt fel pris för de lär väldigt billigt. Med de priset kan de va värt att köpa en bara för att testa, i värsta fall går den att sälja till nästa vinter om inte annat
Citera
2016-11-14, 00:19
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag har konfererat med familjens snöingenjör som förra året slängde ut pengar på en "billig", mindre snöslunga. Han erkände (om än motvilligt) att det var inget lyckat köp då den var alltför klen.

I år har han och grannarna snackat ihop sig om att satsa på en rejäl variant tillsammans istället. Eftersom de (OK vi) redan delar på saker som stegar, släpkärra och åkgräsklippare så tror jag att det är rätt väg att gå - i alla fall för oss.

Jag TROR att du kommer att bli besviken på de billigare varianterna av snöslungor som finns och risken är att du förr eller senare kommer att satsa på en lite större variant.

Och för guds skull: låt inte din sambo sätta några griller i huvet på min gubbe att snöskottning är ett kvinnogöra.
Citera
2016-11-14, 10:49
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag har konfererat med familjens snöingenjör som förra året slängde ut pengar på en "billig", mindre snöslunga. Han erkände (om än motvilligt) att det var inget lyckat köp då den var alltför klen.

I år har han och grannarna snackat ihop sig om att satsa på en rejäl variant tillsammans istället. Eftersom de (OK vi) redan delar på saker som stegar, släpkärra och åkgräsklippare så tror jag att det är rätt väg att gå - i alla fall för oss.

Jag TROR att du kommer att bli besviken på de billigare varianterna av snöslungor som finns och risken är att du förr eller senare kommer att satsa på en lite större variant.

Och för guds skull: låt inte din sambo sätta några griller i huvet på min gubbe att snöskottning är ett kvinnogöra.
Smart om man kan dela grejer med grannarna, tyvärr skulle de nog inte funka där vi bor.
Förhoppningsvis har årets skörd av snö redan kommit (vill tro de även om ja vet att det förmodligen inte är så) och då behöver ja inte köpa nåt för i år
Maskinparken här hemma tar redan ganska mycket plats så en stor slunga har jag egentligen ingen lust att förvara. En mindre som är billig skulle ja kunna tänka mig att testa men vi får se... förstår din tanke och det stämmer nog.
Här hemma är hunden den bästa snöröjaren då hon äter upp en massa snö vem som annars får sköta skottningen beror lite på vem som är hemma och har något mer lust för ett träningspass för dagen
Citera
2016-11-14, 11:45
Medlem
Flamsans avatar
Jag tänkte bidra med min 25 öring 😄
Jag är tjej.och sjuklig men klarar att hålla undan snön om maken jobbar mycket och jag tycker han behöver vilan bättre än motionen.
Ibland skottar jag och ibland maken.

Vi har skyffel, släde och ett mellanting mellan skyffel och släde och naturligtvis sopborste.
Ja just det vi har en slunga också men sen vi fick den har det inte kommit så mycket snö att det varit lönt att ta hem den hit.

Det beror ju helt på hurdan snön är och hur mycket det är vilket som är bäst att använda.
Det är ju en vanesak att lära sig använda de olika grejerna på enklaste sättet.

Så jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra.
Bästa är ju om man kan hålla efter med sopkvasten ju, det blir enklast.

Har några gångar och en stenlagd uteplats och tio-femton meter utanför staketet typ "trottoaren" som ska hållas snöfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in