Citat:
Ursprungligen postat av
Tunnan.och.Moroten
Verkar finnas olika definitioner på tungt en var gitarrerna låter gröt och man blir trött och vill sova och en annan mer headbangvänlig sorts tung var trummor och gitarr sammarbetar så man blir tvingad att röra på skallen, tung gung?
Allafall Sad but True med Metallica och Born in a Casket med Cannibal Corpse går under den kategorin.
Ja precis, det beror ju på hur man definerar tung.
Jag håller INTE det du skrev med, De låtarna jag länkade tycker jag stämmer mycket väl in på "en annan mer headbangvänlig sorts tung var trummor och gitarr sammarbetar så man blir tvingad att röra på skallen"
Ang. Låtarna du skrev så stämmer det att Sad but true är tung, men lite för slickt och oskitigt sound, samt lite för stor komplexitet i riffet för att det ska vara riktigt tungt. Eller inte riktigt komplexitet, men riffet börjar ju med en gitarr i E som går, DUUU DUU DUU" följt på "di du di du do di" sedan tillbaka till E "DUU DUUU DUU", Det blir liksom lite för mycket med både dämpningarna på E samt "gitarrslingegrejjen" efteråt, eller vad man ska kalla det.
Riffet i Born in a casket är å andra sidan riktigt simpelt, men jag förstår inte hur du kan tycka att "gitarrerna låter gröt och man blir trött och vill sova" av Bongzilla-riffet jag länkade, eller något av black sabbath-riffen jag skrev, men tycka bra om born in a casket-riffet?
Om man ska gå till soundet så är det minst lika lo-fi som bongzilla-gitarren.
Ang. riffet i sig då, mjaa, alltså nog är det ju "tungt" enligt vad som är tungt i skolboken, nedstämt till D, dämpat, repetativt, simpelt. Men tycker inte riktigt det står sig som lika tungt vid en jämförelse mot de jag länkade.
Givetvis är detta subjektivt, märker att det ser rätt kul ut när jag läser min egen text hur jag beskriver det tunga riffet såhär efter att ha skrivit det
Här är ett annat exempel på ett otroligt tungt riff, som kanske du också gillar(Lite mer groove-i det)
https://www.youtube.com/watch?v=2-FjO3E8K-E
Riffet kommer igång fullt vid 0.48
Hela låten är ju jäkligt tung, men riffet vid 3:10 är en personlig favorit