2016-11-10, 16:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad har han att förlora? Strängare straff kan han inte få och skadeståndet i sådana här fall i Sverige är löjeväckande låga. Troligtvis kommer han aldrig dessutom betala dem själv, så den biten faller på oss skattebetalare i vilket fall som helst.

Det står att Lottas anhöriga också överklagat, men det framgår inte varför? Någon som vet, Martin kan ju inte få längre straff, är det mer skadestånd de är ute efter?

Det är ju svårt eftersom de inte är första linjens anhöriga de vill säga ex hennes barn.
Att en vuxen kvinna som ser sina systrar ngn gång per år o håller kontakt via telefon - ger en kännbar förlust för dem är rimligt - men ersättningen borde inte stå i paritet till om ex hennes barn hade förlorat sin mor. Nu fick de 50.000 kr var, ibland har likartade skadestånd hamnat ännu lägre.
Citera
2016-11-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Verkar som om det är helt okey att diskutera varandra igen så då fortsätter jag också diskussionen. Jag har förutom erfarenheter som lärdes för över 20 års sedan också en universitetsutbildning i beteendevetenskap, vilket i sig talar för att jag är mer kunnig om en människas beteende än vad du är. Du har visat på dåligt omdöme i denna tråd och kommer att fortsätta att göra det igen och igen då det verkar vara okey för de som modererar tråden.

Men du har ju ingen aning om vilken utbildning eller erfarenhet vi andra inläggsskrivare har så kan du vara så snäll och inte sätta dig på dina höga hästar och nedvärdera andra skribenter bara därför att du inte "vet" vilka de är i verkligheten.

Jag är inte här fär att diskutera mig, min personlighet, mina erfarenheter, min utbildning el. något liknande. Men jag intresserar mig för fall som Lotta (och Lena, Susanne etc.)

Lotta var en fascinerande karaktär. Och detta mordfall intresserar flera än mig oavsett om vi har eller inte har "egen erfarenhet på området" eller har "skrivit doktorsavhandling" kring ämnet.

Det är fortfarande obegripligt för mig att Lotta så lätt kunde acceptera Martins bakgrund.

Hon "skröt" till sina vänner att "det var helt galet hur mycket uppmärksamhet hon fick via Facebook". Och då undrar jag så klart av VILKA fick hon det? Var resten också sådana som Martin? Gamla kåkfarare, missbrukare, kriminella psykfall eller helt vanliga normala svenssons som fattade tycke/intresse för henne när de såg hennes bild på nätet och sen bad om att bli addade?

OM det var första alternativet - då undrar jag hur Lotta kunde bli smickrad av att få uppmärksamhet av idioter.

Om det var andra alternativet - då undrar jag "varför" hon istället för en normal valde just den värsta idioten?

Sen undrar jag vidare om det var så att Magnus egentligen var sambo med en annan kvinna och därför var förhållandet med Lotta så "hemligt" så att han inte presenterade henne för sina släktingar/kompisar utan mest bara åkte iväg på olika SPA:n. För det verkar som att Magnus åtminstone nu är sambo. Men det kan han förstås ha blivit efter Lotta.

Skumt var det i alla fall att ingen av dem - under 6års tid - träffade varandras familjer..
Senast redigerad av sno 2016-11-10 kl. 16:50.
Citera
2016-11-10, 17:12
Medlem
Citat:
Verkar som om det är helt okey att diskutera varandra igen så då fortsätter jag också diskussionen. Jag har förutom erfarenheter som lärdes för över 20 års sedan också en universitetsutbildning i beteendevetenskap, vilket i sig talar för att jag är mer kunnig om en människas beteende än vad du är. Du har visat på dåligt omdöme i denna tråd och kommer att fortsätta att göra det igen och igen då det verkar vara okey för de som modererar tråden.
Och jag har vunnit Nobelpriset i medicin (det är lätt att ljuga på nätet).
Citera
2016-11-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det står att Lottas anhöriga också överklagat, men det framgår inte varför? Någon som vet, Martin kan ju inte få längre straff, är det mer skadestånd de är ute efter?

Det är ju svårt eftersom de inte är första linjens anhöriga de vill säga ex hennes barn.
Att en vuxen kvinna som ser sina systrar ngn gång per år o håller kontakt via telefon - ger en kännbar förlust för dem är rimligt - men ersättningen borde inte stå i paritet till om ex hennes barn hade förlorat sin mor. Nu fick de 50.000 kr var, ibland har likartade skadestånd hamnat ännu lägre.

Det kanske är mer bara en “formalitet” eller ett politiskt ställningstagande nu när detta fall är så mycket I media. Lottas anhöriga vill väl inte att folk ska tro att de var “nöjda” med 50.000kr som ersättning för "sin förlust"?
Citera
2016-11-10, 17:33
Medlem
Herregud, som han ser ut på bilderna på Aftonbladet. Aldrig sett en mer skräckinjagande människa. Jag blir livrädd och får kalla kårar bara av att titta på honom. Hur i hela friden tänkte hon?!
Citera
2016-11-10, 17:37
Medlem
Han ska vara glad att vi inte har dödsstraff här. Lås in han på 4568382 år då har han en bestämd tid punkt slut denna idiot ska betala 200000 kr per minut i solen.
Citera
2016-11-10, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Och jag har vunnit Nobelpriset i medicin (det är lätt att ljuga på nätet).
I den nyagamla andan som finns i tråden och som nu återigen tillåts så kommer jag att var OT. Ja, det är lätt att ljuga i tråden. Jag har inget behov av det då vilken intelligent postare som helst kan bedöma mina inlägg. Sedan finns de dem som "bara" är intresserade av fallet men gjort det till sin uppgift att vrida och vända på information så att Lotta blir ifrågasatt som människa. Vilken agenda dessa människor har är för mig enkelt. De sätter sig på "höga hästar" och bedyrar att de inte är lika "korkade" som Lotta var.
Citera
2016-11-10, 18:51
Medlem
Citat:
I den nyagamla andan som finns i tråden och som nu återigen tillåts så kommer jag att var OT. Ja, det är lätt att ljuga i tråden. Jag har inget behov av det då vilken intelligent postare som helst kan bedöma mina inlägg. Sedan finns de dem som "bara" är intresserade av fallet men gjort det till sin uppgift att vrida och vända på information så att Lotta blir ifrågasatt som människa. Vilken agenda dessa människor har är för mig enkelt. De sätter sig på "höga hästar" och bedyrar att de inte är lika "korkade" som Lotta var.

Vad menar du med det? Ifrågasatt som människa..

Jag vet inte om det ska kallas för "dumhet". Jag tror att det snarare kan kallas för avsaknad av självbevarelsedrift.

Jag undrar om hon hade någon sorts bokstavskombination? Inte diagnosticerad, men ändå.
----------------
ADHD:

Vanliga problem - symtom
Uppmärksamhetsproblem – svårt med koncentration, lätt att bli uttråkad, svårt att slutföra saker
Impulsivitet – svårt att hantera ostrukturerade situationer, starka och svårkontrollerade känsloreaktioner.
Överaktivitet – svårt att varva ner men också perioder av passivitet. Hos barn yttrar det sig fysiskt, medan vuxna kan bli rastlösa och få sömnproblem.

Många lider också av sviktande självkänsla och har problematiska relationer till andra människor.
---------------

Jag menar att relationen med Martin var inte den enda relationen som var "problematisk". Relationen med Per var definitivt problematisk och även relationen till syskonen tycks vara något komplicerad.

Man raderar inte ens syster från ens liv bara så där som Lotta gjorde. Inte pga att någon annan - inte ens systern - skulle ha snackat skit om Lottas utseende (botox) och karaktär (fisförnäm).
Citera
2016-11-10, 22:12
Medlem
Citat:
Vill frias för mord
Men nu har Martin Jonsson överklagat domen.

I en handling som lämnats in till tingsrätten framgår det att Martin Jonsson vill frikännas för mord och förtal. Han vill också ha ett tidsbestämt straff.

Det framgår att han "underkastar sig ansvaret för grov misshandel, synnerligen grovt brott och grovt vållande till annans död".

Han vill också "befrias" från skadestånd till Lottas familj eller att han bara ska behöva betala 25 000 kronor till var och en av de tre, det vill säga Lottas systrar och mamma. Tingsrätten hade beslutat att de skulle få 50 000 kronor var.

Martin Jonsson själv har skrivit under överklagan.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/han-m%C3%B6rdade-lotta-nu-st%C3%A4ller-han-krav-1.3945955
Citera
2016-11-10, 22:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det heter "Sedan finns det de som.." om man nu ska tala om lång utbildning och intelligens .

Det är ingen här som ifrågasätter Lotta som människa. Vi diskuterar hennes mått och steg som ledde fram till relationen med Martin som i sin tur ledde fram till hans dödsmisshandel av henne.

Om vi ska försöka förstå vad som ledde fram till detta, kan vi ju inte blunda för olika saker som kanske anses som mindre smickrande - varken för offret Lotta eller för gärningsmannen Martin.

Det här är en tråd på FB - inte en nekrolog över Lotta. I en sådan hyllar man den avlidna och drar fram det positiva, precis som på ett begravningstal. Det är inte det som den här tråden är tänkt att göra.

I det som framkommit om Martins historik och Lottas historik är det väldigt intressant hur dessa två byggde upp sin relation. En i många avseende osund och märklig relation.

Många av oss är intresserade av bakomliggande orsaker till att ett brott begås. Ibland är gärningsmannen mycket komplex med motstridiga beteendemönster ex Ted Bundy som tidigare nämnts och offren mer "vanliga" med ett mer lättbegripligt och förutsägbart beteende.
Ibland är det tvärt om - som i fallet med Lotta/Martin - gärningsmannen är lätt förutsägbar och farlig - medan offrets beteende är svårare att förstå.

Det är därför vi är så intresserade av hur Lotta hamnade i detta och fortsatta relationen.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-10 kl. 22:22.
Citera
2016-11-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du har ju ingen aning om vilken utbildning eller erfarenhet vi andra inläggsskrivare har så kan du vara så snäll och inte sätta dig på dina höga hästar och nedvärdera andra skribenter bara därför att du inte "vet" vilka de är i verkligheten.

Jag är inte här fär att diskutera mig, min personlighet, mina erfarenheter, min utbildning el. något liknande. Men jag intresserar mig för fall som Lotta (och Lena, Susanne etc.)

Lotta var en fascinerande karaktär.Och detta mordfall intresserar flera än mig oavsett om vi har eller inte har "egen erfarenhet på området" eller har "skrivit doktorsavhandling" kring ämnet.

Det är fortfarande obegripligt för mig att Lotta så lätt kunde acceptera Martins bakgrund.

Hon "skröt" till sina vänner att "det var helt galet hur mycket uppmärksamhet hon fick via Facebook". Och då undrar jag så klart av VILKA fick hon det? Var resten också sådana som Martin? Gamla kåkfarare, missbrukare, kriminella psykfall eller helt vanliga normala svenssons som fattade tycke/intresse för henne när de såg hennes bild på nätet och sen bad om att bli addade?

OM det var första alternativet - då undrar jag hur Lotta kunde bli smickrad av att få uppmärksamhet av idioter.

Om det var andra alternativet - då undrar jag "varför" hon istället för en normal valde just den värsta idioten?

Sen undrar jag vidare om det var så att Magnus egentligen var sambo med en annan kvinna och därför var förhållandet med Lotta så "hemligt" så att han inte presenterade henne för sina släktingar/kompisar utan mest bara åkte iväg på olika SPA:n. För det verkar som att Magnus åtminstone nu är sambo. Men det kan han förstås ha blivit efter Lotta.

Skumt var det i alla fall att ingen av dem - under 6års tid - träffade varandras familjer..

I vilket avseende menar du att Lotta är en fascinerande karaktär?

I mina ögon framstår hon som en fullkomligt normal kvinna
Hon hade inga barn och därför hade hon både tid och råd att lägga på sitt utseende, FB och olika kärlekar

Och när det gäller tid då verkar du ha all tid i världen att grotta ner dig i fullkomligt oväsentliga saker som varför hon i ett tidigare förhållande inte träffade den mannens släkt?

Försök att tänka till och samla ihop dig lite innan du skickar ett inlägg nästa gång

Och i flera av dina inlägg ställer du samma fråga: "varför blev Lotta kär i den värsta idioten trots hans bakgrund?

Vi är några stycken i tråden som har olika erfarenheter av den här typen av män och vi har försökt att hjälpa dig och besvara din fråga
Men du lyssnar ju inte utan fortsätter att rapa upp samma fråga - så då får du sitta där du sitter och fortsätta att fundera över varför Lotta inte träffade pojkvännen Magnus släkt
Citera
2016-11-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.gp.se/nyheter/sverige/han-m%C3%B6rdade-lotta-nu-st%C3%A4ller-han-krav-1.3945955

HerreGUD vilken bild de har hittat på Martin. Nu är det inte längre ansiktstatueringarna som det är värsta. Han ser ut som om man hade lyft upp honom direkt från avloppsröret.

Det intressanta hittar man dock när man länkar vidare till denna sida:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/lottamördarens-ex-han-skulle-sprätta-upp-mig-1.3850256

Bara timmarna innan Martin åkte till Lotta och misshandlade henne till döds - träffade Angelica mannen. Dagen efter hörde hon om misstankarna.

Det var alltså Angelia som satt I taxin tillsammans med Martin.

Vet ej ifall detta har framkommit tidigare I tråden, men I så fall har jag missat det. Jag trodde att Martin hade varit ute och lyckats ragga någon ny talang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in