Citat:
Ursprungligen postat av
kakm0nster
Jag förstår verkligen inte vad som är svårt med frågan. Vegeterian är du i regel av två orsaker:
1. På grund av att djuren inte ska lida. För att djur inte ska födas upp under de vidriga förhållanden vissa gör och även för hur de får lida under själva slakten i vissa fall.
2. För att köttindustrins miljöpåverkan är enorm. Långt större än koldioxidutsläpp från transportmedel etc.
Har man länge varit vegeterian kan naturligtvis smaken och tanke på att äta kött äckla dig och göra dig illamående. I grunden så är det dock ingen som slutar äta kött för att de tycker det är äckligt.
Under dina premisser hade jag ätit den tillagade kycklingen för att inte låta den andra dö i onödan. Hade jag verkligen inte haft ett val är det bättre att äta en redan död kyckling än att döda en till för att jag vant mig vid att inte äta kött längre!
Det beror som sagt på varför du är vegetarian men också hur principfast du är och hur du väger dina åsikter mot varandra.
- Om du var av variant 1 borde du välja att äta kycklingen för att undvika att ytterligare en kyckling dör i onödan. Men du vet ju inte om kycklingen i nuläget lider av sin situation. Den kanske är extremt misskött, så att den skulle lida mindre av att dö. Man kan också argumentera för att du orsakar lidande för dig själv genom att äta.
- Om du var av variant 2 borde du avstå från att äta, eftersom klimatpåverkan blir mindre med ytterligare en död kyckling.
Vad är viktigast? Miljön, ditt eget välbefinnande och dina principer eller att undvika att ytterligare en kyckling dör? (som kanske får lida, det vet du inte)