2016-11-10, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Detta är inte Sverige!

Sverige har inte haft en kvinnlig regeringschef heller. Det blev nog Mona Sahlin-effekten på Clinton.
2016-11-10, 12:23
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Demokraterna har med flit fyllt upp landet med en demografi som röstar demokratiskt, framförallt NY och CA för att säkra över 80elektorer.
Sant. Men den stora frågan är: Kommer Trump försöka förändra detta? För den demografiska utvecklingen talar inte till republikanernas fördel. Som jag kan se det finns det bara tre lösningar, ena är att förändra röstsystemet - något jag inte tror demokraterna går med på. Den andra lösningen är att stimulera vita att föda barn, något som är ett trubbigt instrument och svårt att göra och som dröjer alldeles för länge innan det betalar sig. Det tredje är att öka vit invandring, USA skriker redan idag efter kvalificerad arbetskraft (dvs högskoleutbildade) och många i Europa vill fly mångkulturen och arabifiering av Europa. USA har låg invandring idag och den består till större delen av icke-vita.
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
I Sverige blir det svårare, här har vi ingen konstitution som motverkar Decemberöverenskommelser eller andra demokratifusk på något sätt, så vi ligger betydligt risigare till, t.om Donald Trump använder oss som skräckexempel.
Decemberöverenskommelsen (DÖ) är väl egentligen inte odemokratisk eller fusk. Varför ska inte partier kunna komma överens så som alliansen och rödgröna gjort?
2016-11-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Den genomsnittliga amerikanen vill inte rösta på vänsterpopulister. Det är min erfarenhet. Tror Bernie hade varit en munsbit för Trump. Det är bara vänsterfolk i Sverige som drömmer tröstdrömmar, så här efter den historiska förlusten.

Han klarade ju inte ens att slå den hatade Clinton.
FDR är min källa, även till viss del Kennedy.
Franklin D. Roosevelt var så populär så när han dog så beslöt man om det konstitutionella tillägget att en president kan endast väljas för två perioder.
FDR var vald som president tre gånger, sedan dog han.

Om Bernie och det demokratiska primärvalet kan du väl läsa på vad Trump har sagt om det, innan du skriver om det hela.

Edit:
Citat:
The Twenty-second Amendment (Amendment XXII) of the United States Constitution sets a term limit for election and overall time of service to the office of President of the United States. Congress passed the amendment on March 21, 1947. It was ratified by the requisite 36 of the then-48 states on February 27, 1951
https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty-second_Amendment_to_the_United_States_Constitution
Senast redigerad av alipo 2016-11-10 kl. 12:44.
2016-11-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Sant. Men den stora frågan är: Kommer Trump försöka förändra detta? För den demografiska utvecklingen talar inte till republikanernas fördel. Som jag kan se det finns det bara tre lösningar, ena är att förändra röstsystemet - något jag inte tror demokraterna går med på. Den andra lösningen är att stimulera vita att föda barn, något som är ett trubbigt instrument och svårt att göra och som dröjer alldeles för länge innan det betalar sig. Det tredje är att öka vit invandring, USA skriker redan idag efter kvalificerad arbetskraft (dvs högskoleutbildade) och många i Europa vill fly mångkulturen och arabifiering av Europa. USA har låg invandring idag och den består till större delen av icke-vita.
Jag hoppas och tror att Mr. Trump är medveten om detta och kommer göra något åt det.
Jag tror dock att den allmänna inriktningen rent allmänt kommer gynna republikanerna.
Vi ska också komma ihåg att det tog PK-eliten många decennier att ta sig hit, de kommer inte kunna driva igenom sin skit så enkelt igen ifall Mr. Trump städar upp.
Det tog små små steg för dem att kunna lura befolkningen så de inte märkte varje enskild sak.
Obama uträttade inte mycket, likt förbannat gick det för snabbt, så snabbt att en orange man med större makter än någon någonsin tidigare kunde vinna presidentvalet mest genom att vara anti-PK.
Dessutom har inte folk som Soros tid att vänta, de blev otåliga och tänkte kuppa in den mest korrupta kandidaten någonsin för en sista push att PK-revolutionera väst.
De föll på målsnöret och de goda vann som tur var

Citat:
Decemberöverenskommelsen (DÖ) är väl egentligen inte odemokratisk eller fusk. Varför ska inte partier kunna komma överens så som alliansen och rödgröna gjort?
Det vore en sak ifall de var ärliga med det innan valet, men att göra som de gjorde EFTER folket fått säga sitt, det är inte demokrati.
2016-11-10, 12:34
Medlem
Citat:
Håller med om att Hillary inte var felfri, men det spelar ganska mycket roll om det är en kvinna. Många väljare har beklagat sig över att de skulle kanske få en kvinnlig commander-in-chief.

Detta är inte Sverige!
Konstigt, jag som bara hört tvärtemot att hon vore bra just för att hon ÄR kvinna?

Kan du länka till någon som säger motsatsen?
2016-11-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Flera rapporter under gårdagen när folk försökte rösta DT så när man skulle kolla innan man gick så hade det ändrats till HRC, gång på gång, flera olika röstlokaler flera olika stater.

Veritas gjorde undercover på HRC kampanj. Har sett filmerna själv. HRC kampanj instruerade hur man bussade runt folk mellan stater för att rösta mer en än gång eller ännu hellre hur de körde själva för att minska risken för upptäckt.

Obama uppmuntrade illegala att rösta. De behöver inte ens visa ID.

Måste man inte registrera sig och ha en bostad, för att få rösta?
2016-11-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Vad Finland gör är helt irrelevant så länge det är status quo, och ryssarna har full koll på dem.

Vad jag menade är att Finland är tidigare svenskt territorium, som erövrades av Ryssland 1809. Jag uppfattade det du skrev förut som att Ryssland aldrig bråkat med Sverige, men jag kanske missförstod.

Citat:
Jag pratade om ett scenario (om killary hade vunnit) ... en vi-och-dem-situation vi helst hade sluppit.

Håller med om att NATO-medlemskap är olämpligt av den anledningen. Men ska vi vara neutrala måste Sverige också ha ett trovärdigt eget försvar, och där är vi inte idag. Det går förstås att lösa på sikt om viljan finns.

Citat:
Jag tycker Trumps segertal visade på ödmjukhet, samarbete och vilja till fred på ett sätt som verkligen övertygade.

Ja, det var sansat. Jag tror att hans tuffa debattstil under valkampanjen åtminstone delvis var en medveten strategi. Nu när valet är vunnet betonar han hellre nationell sammanhållning.
2016-11-10, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så...vadå? Är du numera en moderat klädd i vänsterdräkt, menar du?

Och dagens Moderater ligger ju till vänster om det mesta i USA, så det säger ju inte så mycket. Du har ju nu dessutom steppat ytterligare till vänster, så min analys var nog inte så dum, trots allt.

Tycker du skall lyssna på Ulf Kristersson i ekots lördagsintervju och så återkommer du till mig
om du anser att M slirar till vänster

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/786758?programid=3071
2016-11-10, 12:47
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
När har jag påstått det och vad är det mer jag motsätter mig? Det var värst vad mycket som gick att tolka från de tre rader jag skrivit. Har du mycket vanföreställningar i vardagen också?

Ja, du motsatte ju dig att företag flyttar från USA till Mexico? Samtidigt listade jag tre stycken anledningar till varför det ser ser ut som det gör.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Exakt, samtliga tre punkter!

Du verkar vara en bitter fan. Har du haft en tuff dag?

Om du nu inser orsakerna och bekräftar dem. Då måste du väl vara konsekvent nog att också vilja förändra detta för att företag ska stanna i USA och inte flytta till Mexico? Eller?

Man kan inte båda ha kakan och äta den samtidigt.

Jag tror att du bestämt inte vet vad du talar om och att du slentrianmässigt drar till med några oneliners som du sett på TV.
2016-11-10, 12:57
Medlem
VIRTUALCLOWNPANDAs avatar
Citat:
Håller med om att Hillary inte var felfri, men det spelar ganska mycket roll om det är en kvinna. Många väljare har beklagat sig över att de skulle kanske få en kvinnlig commander-in-chief.

Detta är inte Sverige!

Inte hört EN ENDA påstå att Hillary skulle vara olämpllig för att hon är kvinna.

Inte på r/the_donald på Reddit. Inte ens på /pol/ på 4chan.

Bokstavligt talat ingen bryr sig om att hon är kvinna.

Hade hon på riktigt varit mer lämplig som Donald som president så hade hon utan tvekan vunnit.

Men ja, du kan ju fortsätta intala dig själv att det handlade om sexism och inte hennes egna korruption och inkompetens.

Om det nu faktiskt är någon som har uttryckt oro över att hon är kvinna så handlar det om en så grov minoritet att det inte ens är värt att nämna när man analyserar varför hon förlorade, finns liksom inget som pekar på att det ens hade 0,01% påverkan på utgången.

Släpp sargen och inse att denna påstådda sexism som påstås finnas i västvärlden bara finns i huvudet på radikala feminister och misslyckade kvinnor som behöver något att skylla på.

Om man inte räknar med den nya importerade adlen då förstås för där är sexismen väldigt utbredd.
2016-11-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Miley Cyrus

1. Det där handlade nog mest om att aktivera väljarna med 25% lägst IQ - dvs. yngre kvinnor och män.

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Läste precis på reddit att Kellyanne Conway är den första kvinnliga campain managern som har lett sitt lag till vinst i valet! Vet dock inte om det bara gäller för republikanerna eller för båda partierna.

Man tycker ju att extremfeministerna borde jubla och vara glada för hennes skull hon hör till den onda sidan?

1. Det där handlar nog mest om att saken inte handlar om feminism alls, egentligen - det handlar främst om att vinna valet och att få gratisröster av *trumvirvel* brudar. Då funkar det inte att framhålla kvinnor på andra sidan så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Och här kommer en sammanfattning om varför det är ekonomiskt sämre att ha Trump som ledare:
http://usuncut.com/news/donald-trump-reveals-plans-first-100-days-terrifying/

1. Det där är en ganska utdaterad version. Avseende Obamacare så var löftet att ta ned den och byta ut den. Skillnaden är alltså i ordet replace. Men man kan ju anta att avsikten är att senare ta på sig ansvaret för replacement.

2. I övrigt kommer nog eventuella executiva orders att rullas tillbaka steg för steg snarare än att de alla görs void etc. osv. 1 minut efter tillträdet.

3. Så det är lite osäkerhetsmakeri och förberedelse för opposition i din länk.

Citat:
Ursprungligen postat av likeet
Vad tycker ni om Trumps alla skandaler som kvinnoförnedrande uttal, rasistiska osv?
Är det bra med en ledare som har så konstruktiva uttalanden som han har?

Många hävdar att han får saker att hända, vad är det grundat på ?
Om nu Trump rensar upp i USA och kastar ut 11 miljoner papperslösa vad får detta för konsekvenser ?

Sen om vi går över till Clinton så tänker jag lite såhär:
Är det bra att ha en ledare som är så inriktad på krig som hon är?
Hon har ju sålt vapen till diverse länder osv.

Tydligen har ju IS många av dom vapnena som hon sålde till Syrien på x antal år sedan. Om det nu var till Syrien eller Saudiarabien kan kvitta, nu fattar frågeställningen.

1. Det första är omklädningsrumssnack - så där låter det i varje omklädningsrum i princip oavsett sport - det kan vara baseball, amerikansk fotboll, basket, europeisk fotboll - så ur den synvinkeln var den attacken egentligen ett misstag. Däremot hade andra sidan planerat att kombinera släppet med en massa sexattacker - och där misslyckades de totalt eftersom väljarna inte trodde på sexattackerna. När det gäller rasism så tolkade väljarna det inte som rasism utan som en för väljarna adekvat oro för så kallat "väljarutbyte/expandering". Dvs. att man tröttnat på väljarna och skulle byta ut dem mot typ "nya väljare".

2. Hur pressen framställde uttalandena var inte konstruktivt. Däremot var inte pressen särskilt konstruktiv mot andra sidan heller - de körde samma case som i euroomröstningen under Perssons regering och resultatet blev ungefär det samma. Man kan kolla Nate Silvers (pro Hillary) twitter för en reaktion på vad som händer när han beskriver att Trump har först "23% chans att vinna" och sedan "35% chans att vinna". Reaktionen på alla söta "from above" hot är ganska humoristisk även om snubben till slut förstod att han "förväntades" säga att Hillary vinner.

3. Doer talker är en gammal debatt - nu kryddat med "anonyma fegisar". En doer är en person får något att hända. En talker är en person som pratar utan att något händer. Trump har enorma fördelar i den debatten eftersom han har en massa Trumpbyggnader överallt. Det är alltså precis där debatten är bra för Trump.

4. Säkerligen en hel del. Men man får se hur de kommer att lösa problematiken istället. Det är som tidigare skrivet möjligt att införa beskattade arbetstillstånd och så att säga reglera den illegala marknaden på ett sådant sätt att de papperslösa betalar för systemet/muren - blir registrerade - får en del rättigheter - illegalröstningen minskar med de 1-2 miljoner som uppgavs i gårdagens SVD - marknaden för sådant får sina behov tillfredsställda - etc. osv. Man kan däremot gissa att oppositionen kommer att spela någon form av massutvisning ganska hårt.

5. Clintons främsta supporters på flashback är ett gäng nynazister som matats med ett köttben. I övrigt var skillnaden mellan kandidaterna upplägget för hur NATO skulle hanteras. Båda kandidaterna var likvärdiga i grenen vapenförsäljning, där Trump avseende småsaker nog fick högst poäng av NRA medan i grenen vapenexport nog vanns Trump med 2% kravet på NATO-länder (kan eventuellt omfatta Sverige också - i förlängningen).

6. IS arsenal kommer främst från Irak och arabländerna sett till enkelt tillgänglig information på internet. Den arabiska våren handlade mest om skapa lite förändring i stil med game of thrones.
2016-11-10, 13:03
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:

Detta är inte Sverige!

I MSM är det betydligt fler som beklagar sig över att det blev en man än att det blev en kvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in