Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Jag tror att det absolut enda vi med odelbar säkerhet kan säga är att båda kandidaterna hade förlorat mot nästintill vilken annan motkandidat som helst (förutsatt samma utveckling med uttalanden, skandaler och avslöjanden). Slemmiga Trump hade torskat mot en brödrost*. En toalettborste skulle ha sopat rent med Hycklande Hillary.
Demokraterna ångrar sig nog som fan att de kuppade bort Sanders. Republikanerna har det ännu värre. Förutom att förlora valet riskerar de en ideologisk partisplittring och förlust av maktmöjligheter för en överskådlig tid (mer om det senare).
För att parafrasera Glenn Beck – för första och sista gången i mitt liv – så är den här valrörelsen begynnelsen av en ny politisk absurdism och de partistrategiska felsluten dess skitiga tågstationstoalett. Beckett och bajskorvar. Ungefär så känns det.
Men ibland känns perspektiven här på FB väldigt skeva. Förmodligen blir det så om man har anonyma pojkrumsnassar på Twitter, superväteoxiderade bögar (inget fel på att vara bög, men aningen i disharmoni med en konservativ vitmaktsagenda) från Breibart och serietecknare som kunskapsbank (sic).
Personligen ser jag saker lite annorlunda. Hillary kommer att ta en ganska bekväm seger – ehuru en pyrrusseger som kommer efterlämna svårläkta sår internt i DNC och troligtvis förlama den politiska processen under hennes presidentskap – till såväl majoritetsrösten som elektorsrösterna. Efter att ha bott närmare 10 år i staterna, och jobbat där några veckor nyligen, känns det alldeles självklart.
Varför? Men alla polls och Trumps nuvarande moment och visdomen från Scott Adams då? Trump är ju en alfahane? Brexit? SD? Putins manliga bröstmuskler? Wikileaks? Revolutionen mot globalism, judiska rymdödlor och illuminati?
Trump har ett okrossbart plexiglastak, vilket även accentueras av opinionsundersökningar, som begränsar hans framgång till en falang superentusiastiska knäppskallar, betydande men inte tillräckligt missnöje från manlig vit arbetarklass och ryggradsrepublikaner. Men nästintill noll attraktionskraft för nya väljarsegment därutöver. Oavsett hur högt det skrålas på Trumps möten är hans urval för begränsat för att vinna. Alla som kan rösta Trump har redan talat om det högt och tydligt.
För all del ses Trump som en svamlande nolla av de flesta moderata mittenväljare. Men ännu värre är hans blindgalna och foliehattsteoretiska ytterkantsväljare. Trumps värsta fiende är hans mest hängivna fans (knappast en slump att Eric Trump säger att David Duke ”förtjänar en kula”). De stigmatiserar Trumps kampanj och alienerar de mittenväljare som Trump på samma sätt som alla andra kandidater från GOP alltid behövt röster från. Nej, snälla, jämför inte med Reagans generella attraktionskraft en gång till…
Hillary kommer att ta förvånande stora segment från republikanskt registrerade väljare, vilket undersökning av de facto väljare (som redan röstat) i Florida redan visat, och finns det någon jävla Bradley-effekt så är det nog snarast att demokratiska väljare säger Trump (men röstar Hillary) som protest i opinionsundersökningar. Många missnöjda blåställsdemokrater – och ännu fler Bernie bros – kommer nog att tveka både en och två gånger innan de verkligen röstar Trump (eller stannar hemma och riskerar 4 år med Trump).
Sedan känns det som att Flashback generellt missar skillnaden mellan klassiska ”independents” och nyregistrerade ”unafilliated”; en viktig skillnad som går bortanför semantik. Lejonparten av nytillkomna väljare utan partitillhörighet – vilket är det intressanta att fokusera på – är unga soffliggare, omregistrerade protestdemokrater, de har en betydande andel minoritetsgrupper, och – nej, jag orkar inte förklara, låtsas att jag ljuger om det känns enklare – det finns flera indikationer, både till demografisk struktur och till beteendemönster, som talar för en jämn fördelning eller till och med demokratisk övervikt.
Den senaste tidens – alldeles naturligt när instinktiva kärnväljare hittar hem – utjämning i racet gynnar demokraterna. Plötsligt blir allting på riktigt, Trump kan de facto bli president, och det ger en självklar katalysering av aktiviteten hos passiva och desillusionerade demokrater. Detta ser vi redan i preliminär statistik och det kommer att märkas ännu tydligare på valdagen. Många som hatar Hillary kommer likförbannat att rösta på henne.
Demokrater är traditionsbundet lojala, medan republikaner är mer asymmetriska i sin respons till en kandidat, eller avslöjanden, man inte gillar. Jämför hur demokraterna accepterat skandaler jämfört med republikanerna. Hillary har tillsammans med DNC – och delvis media – kuppat bort sin motkandidat för några månader sen. Trump tafsat på kvinnor för ett årtionde sen. Oavsett mina liberala glasögon är Hillarys agerande betydligt värre.
Minoritetsgrupper – och kvinnor – kommer att fälla det viktiga avgörandet i elektorsrösterna. Latinos går redan nu man ur huse (relativt tidigare) och har en massiv demokratisk övervikt – ja, även Kubanerna röster kraftfullt demokratiskt (se bl.a. poll från igår) – och deras demografiska betydelse, speciellt i kombination med Bannons ”söndra och splittra”-strategi (i syftet att skapa ett populistiskt Breitbart-GOP), kommer att innebära stora långsiktiga problem för GOP. Den svarta rösten är statistiskt aningen efter, men det förklaras med republikanska strategier för strukturella väljarhinder (Florida, NC, osv). Men med Obama, Michelle, Beyonce, Pharrell, Jay-Z, et al, i aktivt kampanjspår så kommer förmodligen ”the soul vote” att ta ikapp stora delar av tappet redan under de avslutande förtidsröstningsdagarna.
Ok, nog med indicier och anekdotsteorier. Vi är bara några dagar från sanningen nu och det är dags för en hemmasnickrad prognos…
Hillary tar Florida, North Carolina och Pennsylvania ganska enkelt (förvånande för många för de två förstnämnda). Det räcker i sig tillsammans med den blå brandväggen. I Ohio, NH och Maine 2 finns en de facto chans/risk för Trump (kombination av demografi, fördomstradition och en perfekt anomalisk storm). När det kommer till Nevada, Iowa och Arizona finns en chans till överraskningar i båda riktningarna. Men allt svammel om att Trump skulle ta Michigan, Wisconsin eller Colorado kommer att ställas till skam.
Hur jag än vrider och vänder på alla värstafallsscenarios, ”what ifs” och SNAFUs så landar Hillary just över eller just under 300 elektorsröster. Majoritetsrösten tar hon med sisådär tre-fyra procent.
Och jag avslutar precis där, går tillbaka till min exil från FB och inväntar valdagen – utan ytterligare svar eller kommentarer – när antingen jag och det kognitivt dissonanta etablissemanget eller Scott, Milo, et al, framstår som kunskapslösa och felanalyserande pajasar.
Viva la Globalism!
*långsökt KSMB-referens