Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Jag tror tvärtemot, jag tror att bouppteckningen är offentlig, rätta mig gärna om jag har fel ....
Jag var oförlåtligt slarvig formuleringen.
Bouppteckningen är offentlig handling, ja. Men jag är tveksam till att fördelningen är det.
Nu har jag dubbelkollat och citerar direkt ur ett papper jag själv fått från skatteverket ganska nyligen:
"Ett arvsskifte är ett avtal som ingås av dödsbodelägarna och är en privat angelägenhet - se 23 kapitlet i ärvdabalken. Den registrerade bouppteckningen är en värdehandling och visar vem som har rätt att företräda dödsboet."
Och med detta kan vi kanske spinna vidare på
letsdoits inlägg 19:46, särskilt det fetade:
"Ja, allt ska tas upp i en bouppteckning, även enskild egendom. - Ja, det verkar lurt - även där, och kan också vara föremål för utredning. I det här fallet hade ju AP också fyra barn varav två ej var gemensamma. - Att då bägge förrättningsmännen kan sägas vara indirekta intressenter via endast JM:s barn är en koppling (intressekonflikt) som kan diskuteras.
Om JM skulle tillskansa sig mer på bekostnad av AP:s två barn kan ju hennes barn med andra fäder komma att ärva mer när hon går bort."
Tanken att JM på något sätt lyckats fiffla med bouppteckningen, borde föranleda någon sorts överprövning av någon sorts instans.