2016-11-06, 00:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det beror nog mer på din värdelösa utrustning än något annat...
Haha.
Försök själv, och berätta sedan hur du rätade upp linjer, korrigerade vinjetering och ojämn belysning...
En scanner kostar så jädra lite idag.
Citera
2016-11-07, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Haha.
Försök själv, och berätta sedan hur du rätade upp linjer, korrigerade vinjetering och ojämn belysning...
En scanner kostar så jädra lite idag.
Räta upp linjer? Det beror ju på att DU inte placerar kameran vinkelrätt mot bilden - som sagt rent handhavande fel från din sida. Vinjettering... Det sköter ju ACR med hjälp av objektivprofiler som ofta väljs automatiskt genom EXIF-datan. Som sagt - det handlar om att DU gör fel, inte att det är en dålig metod.
Citera
2016-11-07, 16:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Räta upp linjer? Det beror ju på att DU inte placerar kameran vinkelrätt mot bilden - som sagt rent handhavande fel från din sida. Vinjettering... Det sköter ju ACR med hjälp av objektivprofiler som ofta väljs automatiskt genom EXIF-datan. Som sagt - det handlar om att DU gör fel, inte att det är en dålig metod.
Om man inte har så höga krav på resultatet och färgåtergivningen så funkar det givetvis att fota av bilden med en mobilkamera, det blir ok. Vill man ha ett bättre resultat så skannar man in fotona med högre upplösning och får då riktiga bilder att jobba vidare med.
Citera
2016-11-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man inte har så höga krav på resultatet och färgåtergivningen så funkar det givetvis att fota av bilden med en mobilkamera, det blir ok. Vill man ha ett bättre resultat så skannar man in fotona med högre upplösning och får då riktiga bilder att jobba vidare med.
Nu är det INGEN, utom du, som pratat om mobilkamera här...
Och om man påstår att från slumpmässig skanner får "riktigt bra bilder" är inte heller sant. Riktigt bra bilder får man från dyra kameror och riktigt dyra skanner. Man får kort vad man betalar för - att du tycker det är riktigt bra betyder inte att det verkligen är det.
Citera
2016-11-07, 20:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Håll dig till ämnet istället för att kalla oss andra korkade eller idioter!
Citera
2016-11-07, 21:41
Medlem
Citat:
Håll dig till ämnet istället för att kalla oss andra korkade eller idioter!
Nu var det ju alla andra som idiotförklarade mig och inte tvärt om...
Jag håller mig ju dessutom till ämnet.
Citera
2016-11-08, 09:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nu är det INGEN, utom du, som pratat om mobilkamera här...
Och om man påstår att från slumpmässig skanner får "riktigt bra bilder" är inte heller sant. Riktigt bra bilder får man från dyra kameror och riktigt dyra skanner. Man får kort vad man betalar för - att du tycker det är riktigt bra betyder inte att det verkligen är det.
Tja köp en skanner för 1500 eller en systemkamera för 15000 det är ditt val... Skannern vinner alltid när det gäller att digitalisera ett foto.
Citera
2016-11-08, 21:51
Medlem
Citat:
Tja köp en skanner för 1500 eller en systemkamera för 15000 det är ditt val... Skannern vinner alltid när det gäller att digitalisera ett foto.
Skanner är totalt underlägsen när det gäller dia och neg.
När det gäller påsiktare är den enklare, men inte bättre.
Ingångsvärdet är att många redan HAR en sysmtekamera.... Men uppenbarligen inte du.
Citera
2016-11-09, 11:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Skanner är totalt underlägsen när det gäller dia och neg.
När det gäller påsiktare är den enklare, men inte bättre.
Ingångsvärdet är att många redan HAR en sysmtekamera.... Men uppenbarligen inte du.
Jag har systemkamera, stativ, och riktig belysning men det slår inte min skanner på långa vägar.

Hur fotar du av ett dia med en vanlig systemkamera, du måste i så fall ha ett riktigt ljusbord, makroobjektiv och ett stabilt stativ m.m...

Nej vanligt folk har inte en systemkamera liggandes dom använder mobilen till allt, tyvärr...
Senast redigerad av kimdah2002 2016-11-09 kl. 11:53.
Citera
2016-11-09, 14:02
Medlem
proggbondens avatar
Jag har 5000 diabilder och en del vanliga negativ.
Inhandlade en Dia/Negativ-scanner från Kjell för runt 1000-lappen och det blir tillräckligt bra skall jag erkänna.
Citera
2016-11-09, 14:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Nej det gör det inte, vi som har provat är överens att det är helt värdelöst!

Det gör det visst.
Med ett reprostativ så funkar det bra.. dagens kamerahus behöver man ju i regel inte ens byta sökare på för att det ska funka smidigt.

Med det sagt så väljer jag hellre en scanner.
Citera
2016-11-09, 19:29
Medlem
Citat:
Jag har systemkamera, stativ, och riktig belysning men det slår inte min skanner på långa vägar.

Hur fotar du av ett dia med en vanlig systemkamera, du måste i så fall ha ett riktigt ljusbord, makroobjektiv och ett stabilt stativ m.m...

Nej vanligt folk har inte en systemkamera liggandes dom använder mobilen till allt, tyvärr...
Kort så har jag ljsbord, stativ och makro. Det blir klart mycket bättre än alla billiga skannrar.
Förvånansvärt många HAR en systemkamera, det är bara att tugga i sig som ett faktum. De är idag så billiga att de inte längre tarvar två årslöner på banken för att köpa. Sen att många fotar med mobilen på stan är inte det samma som att de inte har en systemkamera hemma som åker med på semestern...

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det gör det visst.
Med ett reprostativ så funkar det bra.. dagens kamerahus behöver man ju i regel inte ens byta sökare på för att det ska funka smidigt.

Med det sagt så väljer jag hellre en scanner.
Man behöver inte en reprostativ, det går bra med ett vanligt - förutsatt man inte köpt ren skit för 200 spänn på alibaba. Däremot är det smidigt om det går att få ner i spagat och vinkla mittpinne så man kommer riktigt långt ner om man använder makro.
Senast redigerad av martinator 2016-11-09 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in