Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-11-09, 20:00
  #25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kort så har jag ljsbord, stativ och makro. Det blir klart mycket bättre än alla billiga skannrar.
Förvånansvärt många HAR en systemkamera, det är bara att tugga i sig som ett faktum. De är idag så billiga att de inte längre tarvar två årslöner på banken för att köpa. Sen att många fotar med mobilen på stan är inte det samma som att de inte har en systemkamera hemma som åker med på semestern...


Man behöver inte en reprostativ, det går bra med ett vanligt - förutsatt man inte köpt ren skit för 200 spänn på alibaba. Däremot är det smidigt om det går att få ner i spagat och vinkla mittpinne så man kommer riktigt långt ner om man använder makro.
Frågan är hur många har ett ljusbord som ligger hemma och skräpar = none (mer än du kanske)
Har man en systemkamera (som många kanske har) så måste man ändå lägga en investering på ljusbord, objektiv, stativ m.m som kostar flera gånger om vad en ok skanner kostar. Vill man dessutom komma billigt undan kan man alltid köpa en ok på Tradera för några 100 lappar... http://www.tradera.com/item/340831/2...ion-v350-photo
Citera
2016-11-09, 20:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Frågan är hur många har ett ljusbord som ligger hemma och skräpar = none (mer än du kanske)
Har man en systemkamera (som många kanske har) så måste man ändå lägga en investering på ljusbord, objektiv, stativ m.m som kostar flera gånger om vad en ok skanner kostar. Vill man dessutom komma billigt undan kan man alltid köpa en ok på Tradera för några 100 lappar... http://www.tradera.com/item/340831/2...ion-v350-photo

En padda funkar som ljusbord så länge du inte lägger diat/neget direkt på skärmen utan har distans, eller lägger en opak skiva emellan. Är nog inte så få som har en padda liggandes hemma....
Man behöver inte ens ett stativ om man ska var ärlig. Själv använde jag en bokhylla och fäste kameran på ena sidan av den... Makro är helt ok, men en mellanring är billigare och då funkar en 50:a.
Citera
2023-09-20, 04:05
  #27
Medlem
Flaklypans avatar
Bumpar denna tråd lite och hoppas på lite nytt

Så 2023 nu och med mobilkameror som nästan är eller faktiskt är bättre än gamla kameror.

Vad gäller idag?

Fortfarande flatbed scanner som är bäst eller har kameror och speciellt mobil kamran blivit så mycket bättre i kombination med bättre appar att det är bästa alternativet?

Jag har alltså tänkt att digitalisera gamla fotoalbum med kort från 1940 talet fram till typ 2000 och sedan tanka upp dem till Google Photos.

Skulle det räcka med en nyare samsunglur för att få jobbet gjort eller skall man gå för scanner?

Känns som att med scanner så tar det sååå mycket mer tid! Är det verkligen värt det på äldre foton?

Jag vill alltså inte göra om ett digitalt foto från 1951 så att det ser att det togs igår utan vill bara ha det i mitt google photos och köra som tex bildspel på en hub el liknande.

Men ok, visst kan det finnas ett par foton man skulle vilja maxa och trycka upp större (tex första blöjbyten för dotterns examen medans dom flesta bara skall se ut som dom alltid har gjort typ 10x13/15/18 osv

Har även noll intresse för att tex färglägga gamla bilder osv...

Vad rekommenderar ni?

Fltadbed, i så fall vilken?

Mobiler?

Appar?

Tackar och bockar!
__________________
Senast redigerad av Flaklypan 2023-09-20 kl. 04:07.
Citera
2023-09-20, 17:07
  #28
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Bumpar denna tråd lite och hoppas på lite nytt

Så 2023 nu och med mobilkameror som nästan är eller faktiskt är bättre än gamla kameror.

Vad gäller idag?

Fortfarande flatbed scanner som är bäst eller har kameror och speciellt mobil kamran blivit så mycket bättre i kombination med bättre appar att det är bästa alternativet?

Jag har alltså tänkt att digitalisera gamla fotoalbum med kort från 1940 talet fram till typ 2000 och sedan tanka upp dem till Google Photos.

Skulle det räcka med en nyare samsunglur för att få jobbet gjort eller skall man gå för scanner?

Känns som att med scanner så tar det sååå mycket mer tid! Är det verkligen värt det på äldre foton?

Jag vill alltså inte göra om ett digitalt foto från 1951 så att det ser att det togs igår utan vill bara ha det i mitt google photos och köra som tex bildspel på en hub el liknande.

Men ok, visst kan det finnas ett par foton man skulle vilja maxa och trycka upp större (tex första blöjbyten för dotterns examen medans dom flesta bara skall se ut som dom alltid har gjort typ 10x13/15/18 osv

Har även noll intresse för att tex färglägga gamla bilder osv...

Vad rekommenderar ni?

Fltadbed, i så fall vilken?

Mobiler?

Appar?

Tackar och bockar!


Svarar mig själv i förhoppning om bump. om inte så startar jag ny tråd
Citera
2023-09-22, 21:08
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Bumpar denna tråd lite och hoppas på lite nytt

Så 2023 nu och med mobilkameror som nästan är eller faktiskt är bättre än gamla kameror.

Vad gäller idag?

Fortfarande flatbed scanner som är bäst eller har kameror och speciellt mobil kamran blivit så mycket bättre i kombination med bättre appar att det är bästa alternativet?

Jag har alltså tänkt att digitalisera gamla fotoalbum med kort från 1940 talet fram till typ 2000 och sedan tanka upp dem till Google Photos.

Skulle det räcka med en nyare samsunglur för att få jobbet gjort eller skall man gå för scanner?

Känns som att med scanner så tar det sååå mycket mer tid! Är det verkligen värt det på äldre foton?

Jag vill alltså inte göra om ett digitalt foto från 1951 så att det ser att det togs igår utan vill bara ha det i mitt google photos och köra som tex bildspel på en hub el liknande.

Men ok, visst kan det finnas ett par foton man skulle vilja maxa och trycka upp större (tex första blöjbyten för dotterns examen medans dom flesta bara skall se ut som dom alltid har gjort typ 10x13/15/18 osv

Har även noll intresse för att tex färglägga gamla bilder osv...

Vad rekommenderar ni?

Fltadbed, i så fall vilken?

Mobiler?

Appar?

Tackar och bockar!
Mobilkameror är fortfarande "rätt usla" - men allt beror på vilka krav du ställer. Bilderna ser bra ut när man tittar på en mobilskärm, men zoomar man in ser man att det inte finns några detaljer utan allt är ett oskarpt gytter. Men förstoringsgrad 100% och om man inte bryr sig om detaljerna så fungera det.

Flatbädd har ALDRIG varit bäst. Bäst alla kategorier, utan konkurrens och utan undantag är TRUMSKANNER. Satan vad bra det blir. Det du inte kan krama ut ur en bild - det finns inte i bilden.

Men med dina krav så räcker alltså en mobil. För de bilder du vill förstora är systemkamera med macro riktigt smidigt. Eller skicka dem till crimson för skanning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback