Skriver i lite olika trådar så vet inte hur mycket du läst av det jag skrivit innan, men kan försöka repetera lite.
Ja, vem som än tog bilden är inte viktigt. Att det var supportrar som gav honom flaggan ifrågasätter jag inte. Alla kandidater har supportrar av alla slag, så allt är möjligt.
Förlöjning eller straffning, vad vi vet idag, är inte något Trump bakar på. Däremot så låg oron på väljarna som röstat på honom, inte Trump själv.
Dock har Trump inte uppvisat sig vara något vidare HBTQ+ fan. Han verkar åtminstone inte planera att göra det bättre för HBTQ+ personer, snarare tvärtom. Bland annat är han emot samkönade äktenskap, som HBTQ+ kämpat länge och mycket för, och det ligger oro på de samrören han har. Jag tror inte han bryr sig ett skvatt om HBTQ+.
Jag tror i princip så här: Trump bryr sig inte om HBTQ+. Han kommer knappast engagera sig i att göra några förbättringar för dem, men jag tror inte heller att han kommer att engagera sig jätte mycket i att göra det värre (dock osäkert, med tanke på att han kanske exempelvis kan vilja göra samkönade äktenskap olagliga igen). Hur mycket Hillary hade gjort för HBTQ+ vet man ej, men hon har visat en del engagemang inom HBTQ+ området, vilket är positivt. När det kommer till de som röstat på Trump så tillhör ju mestadels den typiska konservativa skaran till honom. Samma skara som ofta visat fientlighet mot HBTQ+. Trump har ju även raggat upp stämningen i USA, men hur relevant det är i denna fråga kan man ifrågasätta. Jag tror att en stor del oro föds ur att Trump inte visat så stort stöd till HBTQ+ (som inte varit för att locka fram röster), eller i alla fall att hans värderingar kanske är lite motpol till deras. Detta i samband med den stora fientligheten mot HBTQ+ i landet gör situationen lite extra osäker. Det är inte alls garanterat att det skulle bli särskilt mycket värre för HBTQ+ personer dock. Men ja, oro uppstår. Man vet ju inte vad som kommer att hända nu heller, vad Trump har i åtankarna och hur det ser ut ett par år framöver. En annan liten sten i skon för HBTQ+ är att Trump och Putin har skapat en relation, och Ryssland är inte precis världens HBTQ+-hejjare.
Hatbrott och liknande kommer ju antagligen alltid att finnas, men jag skulle inte bli förvånad om dessa saker tappas upp nu med Trump som president.
Jag förstår vad du säger men jag tror inte någonsin att man som ledare kan kontrollera vad alla som röstat på dig kommer göra. När det gäller lagar osv kring både abort/hbtq tror jag (från vad jag kan utläsa ur hans policy tal, du kan hitta mer info på nätet) att detta kommer lämnas upp till självbestämmande under respektive stat. Visserligen leder det till klyftor mellan områden, men ger naturligtvis möjlighet för de som misstycker att söka sig till liktänkande (från BÅDA håll).
Jag köper HELT din oro kring samarbetet med Ryssland, men jag tror att PRIORITET kommer ligga på Mellanöstern, Terrorism, Kärnvapen, Handel och Fred över HBTQ. Att Ryssland kommer pressa på HBTQ det KAN hända, men jag vet inte varför dom skulle bry sig. Alternativet (speciellt med hänsyn till krigshets och Ryssland) är oändligt mycket värre.
Det är väldigt olyckligt för Trumps legitimitet. Hans legalitet är orubblig, men det ger ändå lite av en fadd smak.
Du kan trösta dig med att vore det inte för de oetiska smutskastningskampanjerna som tredje statsmakten sysslade med hade Trump passerat 80% i popular vote.
Förövrigt är jag jävligt glad att alla valsystem inte ser ut som de i USA. Det händer ju om och om igen att personen med mindre röster vinner. Al Gore mot Bush, Clinton mot Trump med flera. Trump blir säkert helt ok inte värre än någon annan eller bättre men valsystemet är ju så korrupt.
Det är ju det där att USA är en federation, och då blir det så här.
Men givetvis, nog ser jag ju bristerna även. Skulle kännas surt att som Republikan bo i Californien och känna att aldrig ens röst betyder något.
Sen är det lika klokt att komma ihåg, att EU önskar att bli mer av en federal karaktär..
Riktigt dåligt och fegt agerande av svenska politiker att inte gratulera Trump till vinsten! Svenska politiker rena skämtet. Världen skrattar åt oss herre jesus
Vet någon vart man kan hitta lite highlights, typ när Trumps valvaka får beskedet att det är klart, Trumps reaktion osv? Jobbade o missade massa historiska moment känner jag.