Ögonblick från min valvaka. Satt på skype med några polare och bärsade. Vissa blev tämligen berusade.
Hade egentligen inga förhoppningar eller så, eller känsla vart de barkade åt. Lite exit polls trillade in, men jag antog att de skulle vara lika off som de vanliga pollsen (även om jag hoppades på de som stödde min tes).
När Florida började räknas, då steg spänningen. 48.5% på bägge kandidaterna låg det ett tag och en stor del av Broward County (många demokrater) var kvar att räkna. Min kompis i skype hade börjat gråta och gett sig ut på en potentiell suicid-promenad. Spänningen i Florida steg och oddsen fluktuerade något enormt.
Sedan hände något. Oddsen för att demokraterna skulle vinna sköt i höjden. Därefter fanns det inga fler Broward County röster att räkna. Trump skulle vinna Florida.
Skrek säkert i en halvtimma i Skype,
TRUMP VINNER FLORIDA!!! TRUMP VINNER FLORIDA! HERREGUD!!! TRUMP KOMMER VINNA FLORIDA!!! TRUMP VINNER FLORIDA!!!
I och med det och liknande scenarion i South Carolina så störtdök plötsligt oddsen på Trump, nationellt sätt. Från att ha varit uppe och nosat på 9 gånger pengarna var han inom loppet av 15-30 min favorit! La på en timma på det och Clinton var uppe i fyra gånger pengarna!
EUFORI!!! TRUMP VINNER! HAN VINNER!!!
Kompisen kommer in igen från promenaden och flippar totalt av glädje. Man tror nästan att han är frälst.
HAN VINNER MICHIGAN!!! HAN VINNER WISCONSIN!!! HAN VINNER PENNSYLVANIA!!!
När det stod klart att Clinton tappade i viktiga counties i rustbeltstaterna (PA, MI, WI, även MN) enligt John King, då verkade det vara klappat och klart. Var tvungen att gå och lägga mig en stund.
Vaknar en timma senare (vet ej vad tiden var exakt) och då står det klart enligt alla projections, han kommer vinna. Nu var det inte Trumpanhängarna som greppade efter halmstrån i elfte timmen, det var Clintons väljare! Man började spela "Don't stop believing" på demokraternas valvaka och då visste jag att det var över. De bleka minerna i SvTs studio förnekade sig inte och segervissa republikaner i CNNs studio gick bananas.
John Podesta vägrar först att ge upp. En halvtimma (?) senare ringer Clinton Trump.
En rak höger som träffade den oheliga vänster-etablissemangkoalitionen rakt i njuren.
Donald J Trump skulle bli USAs 45:e president.