Citat:
Ursprungligen postat av
FauxPas
Nja, valutamarknaden har troligtvis (om man inte är konspirationsteoretiker vill säga) ingen information vi andra saknar, och (national)ekonomer är dessutom särskilt dåliga på att göra framtidsprognoser.
Jag vill också påpeka att du missförstått hur begreppet sannolikhet används i dina tidigare inlägg. När någon använder begreppet sannolikhet är det inte nödvändigtvis synonymt med frekventistisk tolkning av sannolikhet, utan i fall som dessa snarare en återspegling av aprioriska eller aposterioriska, subjektiva uppfattningar kring med vilken sannolikhet ett viss utfall kommer att inträffa. Brexit-utfallet visar därför snarare på hur antagandet kring sannolikhet kan vara mycket fel från början - inte att resultatet i sig var en "black swan" - något som definitivt kan bli en relevant faktor även i detta val.
Det är inte bara ekonomer som gör analyserna utan snarare fler "politiskt-kunniga". Däremot använder ekonomerna (matematikerna/statistikerna) deras åsikter i sina algoriterm.
Jag har använt ordet sannolikhet då jag inte bedömde att personerna jag diskuterade med inte har läst statistik på högre nivån, baserat på deras uttalanden.
Vi är extremt off-topic nu så tycker vi slutar ta upp tråd-utrymme. Är det någon kan du PMa.