2016-11-08, 17:06
Medlem
Så ja, jag sålde ett objekt på tradera för ca 2000kr för 4 månader sedan.

Det var min första sale så jag var lite dum. Jag var för ivrig och skickade paketet så fort jag såg att den var markerad som "betald" på Tradera utan att kolla på mitt bankkonto. Problemet var att jag hade skrivit in fel clearingnummer i Tradera (har Swedbank med sin konstiga metod där vissa clearingnummer är 4 siffror och andra 5).

Efter att jag märkt att pengarna inte kommit in och listat ut mitt fel kontaktade jag först köparen och frågade om pengarna hade dragits från hans konto. Det hade de. Därefter ringde jag Swedbank och frågade om de kunde se var de pengarna tagit vägen. Han kollade upp och såg att det inte fanns något konto med de siffror jag hade angett till Tradera, så pengarna hade studsat tillbaka till Tradera.

Därefter kontaktade jag Tradera (via deras hemska chatt-support, för oavsett vilken tid man kollar så finns det aldrig lediga telefontider) och förklarade allt som hänt och sagts och frågade om de kunde sätta in pengarna på mitt konto nu när jag ändrat till rätt clearingnummer. De sa att de kunde det och pengarna skulle komma in på mitt konto inom några dagar. Kände lättnad för att jag trodde pengarna var borta.

En vecka senare hade de inte kommit in så jag kontaktade dem igen. Återigen skulle de sätta in pengarna nu.

Typ en vecka efter det kontaktade jag dem igen, och så har det fortsatt fram tills nu. Även när de sagt saker som "Vi har satt det här som högsta prioritet" och "Vi har sagt åt ekonomiavdelningen att lägga på ett kol" osv så har det inte hänt något på fyra månader och 10-12 påminnelser från mig.

Vet inte var jag ska vända mig nu. Finns det någon chans för mig att få tillbaka pengarna eller? Nu är det mer av princip att jag vill ha pengarna så att inte de jävlarna ska få dem bara för att de latar sig och har dålig support.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Lunecode 2016-11-08 kl. 17:08.
Citera
2016-11-08, 17:10
Medlem
Det känns som att du missförstått något i kontakten här. Jag kan för mitt liv inte se att tradera skulle betala dig några pengar för att du angett felaktiga uppgifter och din köpare betalat till de uppgifter du angett. Var kommer tradera in i bilden för att betala dig i den här ekvationen egentligen?
Citera
2016-11-08, 18:54
Medlem
RadikalFails avatar
Tradera har inget att göra med pengar som köpare betalar till säljare. Så antingen har någon annan människa blivit glad eller så har dom studsat tillbaka till den som skickade dom.
Citera
2016-11-08, 21:59
Medlem
Det låter som pengarna gått tillbaka till köparen. Har han bara ljugit för dig?
Citera
2016-11-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Tradera har inget att göra med pengar som köpare betalar till säljare. Så antingen har någon annan människa blivit glad eller så har dom studsat tillbaka till den som skickade dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det känns som att du missförstått något i kontakten här. Jag kan för mitt liv inte se att tradera skulle betala dig några pengar för att du angett felaktiga uppgifter och din köpare betalat till de uppgifter du angett. Var kommer tradera in i bilden för att betala dig i den här ekvationen egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Det låter som pengarna gått tillbaka till köparen. Har han bara ljugit för dig?

Man skriver in sitt bankkonto på Tradera, så betalar folk direkt på sidan utan att behöva känna till ditt kontonummer. Vet inte om pengarna måste mellanlanda på Tradera så att deras system ska kunna markera köp som betalade eller hur det funkar, men under alla gånger jag chattat med deras support har jag har inte fått höra någonting om att de skulle ha studsat tillbaka till köparen. De har bara sagt att de förstår och att jag skulle få mina pengar inom några dagar osv. Någon random människa har inte blivit glad för Swedbank-supporten kollade upp och såg att det inte fanns något kontonummer med de siffror jag hade angett, så de hade definitivt studsat tillbaka.
Senast redigerad av Lunecode 2016-11-08 kl. 22:13.
Citera
2016-11-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunecode
Man skriver in sitt bankkonto på Tradera, så betalar folk direkt på sidan utan att behöva känna till ditt kontonummer. Vet inte om pengarna måste mellanlanda på Tradera så att deras system ska kunna markera köp som betalade eller hur det funkar, men under alla gånger jag chattat med deras support har jag har inte fått höra någonting om att de skulle ha studsat tillbaka till köparen. De har bara sagt att jag ska få mina pengar inom några dagar osv. Någon random människa har inte blivit glad för Swedbank-supporten kollade upp och såg att det inte fanns något kontonummer med de siffror jag hade angett, så de hade definitivt studsat tillbaka.

I stand corrected then! Det är en funktion som inte fanns senast jag använde tradera isådanafall och då förstår jag deras inblandning. Har dessvärre inget att tillägga juridiskt men förtydligandet kan förhoppningsvis hjälpa nån mer kunnig än mig
Citera
2016-11-08, 23:17
Medlem
Bongomans avatar
Tradera ska man inte ha att göra med. De suger verkligen! Med det sagt så har de erkänt att de är skyldiga dig pengar. Det är bra. Hoppas att du har det skriftligt också. Du får göra som alla andra, skicka ett brev med ett "inkassokrav" där du ger dem en deadline då du går till Kronofogden om de inte betalar.
Citera
2016-11-09, 01:08
Medlem
miikoss avatar
Ansöka om betalningföreläggande vid kronofogdemyndigheten.

Men eftersom sådana ansökningar brukar snappas upp direkt av kreditupplysningsbolag när det gäller företag, så brukar det ibland räcka att man skickar ett inkassokrav innan man ansöker.

På inkassobrevet så kan 180 kr läggas till på det krävda beloppet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1981739-om-ersattning-for-inkassokostnader_sfs-1981-739

Många företag är sega med återbetalningar, men de flesta vaknar när jag skickar krav-brev, endast ett få tal väntar in kronofogden.
Citera
2016-11-09, 06:23
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunecode
Man skriver in sitt bankkonto på Tradera, så betalar folk direkt på sidan utan att behöva känna till ditt kontonummer. Vet inte om pengarna måste mellanlanda på Tradera så att deras system ska kunna markera köp som betalade eller hur det funkar, men under alla gånger jag chattat med deras support har jag har inte fått höra någonting om att de skulle ha studsat tillbaka till köparen. De har bara sagt att de förstår och att jag skulle få mina pengar inom några dagar osv. Någon random människa har inte blivit glad för Swedbank-supporten kollade upp och såg att det inte fanns något kontonummer med de siffror jag hade angett, så de hade definitivt studsat tillbaka.

Jag har använt tradera i flera år. Jag har bara fyllt i mitt bankkonto i vinnarmailet. Och då är det via banken som köparen har som pengarna går till mitt konto. Tradera har inget med det att göra. Så jag vet inte hur du fått till det.
Citera
2016-11-09, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag har använt tradera i flera år. Jag har bara fyllt i mitt bankkonto i vinnarmailet. Och då är det via banken som köparen har som pengarna går till mitt konto. Tradera har inget med det att göra. Så jag vet inte hur du fått till det.

Tradera har en ny betallösning, där köparna ska betala med kort eller PayPal direkt på Tradera. Tradera får pengarna, och betalar ut dem till säljaren (oftast inom 1-2 bankdagar). Alla nya medlemmar på Tradera har redan denna betallösning, och alla gamla medlemmar kommer successivt gå över till denna betallösning. Det är tänkt att alla andra betalsätt ska upphöra. Inklusive vinnarmailen där säljaren informerar om olika betalsätt. Uppenbarligen har TS och köparen har använt sig av den nya betallösningen. Så jo, Tradera har visst med betalningen att göra.

Du kan läsa mer här: http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/villkor-betallosning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in